Názor: Státní kampaň k přechodu na DVB-T2 je zklamáním
V aktuální státní kampani můžeme vidět zásadní rozdíl oproti době před 10 lety, kdy se propagační projekty pod záštitou státu alespoň pokoušely divákům zprostředkovat i jiné platformy než jen terestriku. Kampaň státu má i tentokrát několik pilířů, a pokud se soustředíme na samotnou informační část, ta by neměla vyjít na víc než 10 milionů korun.
Většinu státních peněz určených na kampaň „spolknou“ – do jisté míry nepochopitelně – média veřejné služby. Zarážející je to kvůli tomu, že vedle koncesionářských poplatků dotuje stát veřejnoprávní média i skrz odpočty DPH. Kampaň přitom vůbec nemyslí na soukromé televize, a to i přesto, že jejich kombinovaný zásah je mnohem vyšší než zásah obou veřejnoprávních médií.
Ministerstvo průmyslu a obchodu dále ve veřejných zmínkách o informační kampani zmiňuje i dotační program na nákup televizí, set-top-boxů a rekonstrukci antén pro zařízení sociálních služeb. Není jasné, proč se tyto dotace míchají s náklady na informační kampaň, ovšem dotační program patří k málu pozitivních věcí, které stát v souvislosti s technologickými změnami provádí.
Analýza: Bližší pohled na konkrétní částky státní informační kampaně
Prostředky určené na samotnou infokampaň ovšem už tak efektivně využity nebudou. O penězích pro veřejnoprávní média už byla řeč. Menší část peněz je určena ještě pro státní informační web Televizezadarmo.cz, který ve srovnání se státním projektem Digitálně.tv realizovaným před 10 lety působí jako špatný vtip. A nelze to omluvit ani relativně nízkou cenou.
Ministerstvo za 200 tisíc korun bez DPH nechalo vytvořit microsite, kde průměrný divák nenajde prakticky nic z toho, co by mu reálně pomohlo. Chybí průběžně aktualizované rubriky, a citelně chybí zejména „živá poradna“. Web v podstatě přináší jen ty nejzákladnější informace, data z Technického plánu přechodu a kontaktní údaje na operátory terestrické televize. To vše za cenu, která je sice na první pohled rozumná, ovšem pouze na první pohled.
Jinak státní web působí dojmem, že i něco je lepší než nic. Navíc, celý projekt opomíjí existenci dalších TV platforem, o kterých se zmiňuje pouze jednou větou.
Státní kampaň je prozatím zklamáním. Jediným pozitivem je, že nevyšla na původně uvažovaných 300 milionů korun, ale nakonec vyjde jen na několik procent z této sumy. To je ovšem snad jediná pozitivní věc, která se o tom dá napsat.
Poznámka k neutralitě: Autor článku před 10 participoval na státní kampani k přechodu z analogového na digitální TV vysílání. V letech 2008 a 2009 vedl informační web Digitálně.tv.
Státní kampaň je prozatím zklamáním. Jediným pozitivem je, že nevyšla na původně uvažovaných 300 milionů korun, ale nakonec vyjde jen na několik procent z této sumy.