Názor: Reporty o počtech uživatelů streamingových služeb je potřeba brát s určitou rezervou
V případě VOYO je půl milionu předplatitelů skutečně uvěřitelné číslo, vzhledem k tomu, že u diváků stále ještě velmi rezonuje seriál Ordinace v růžové zahradě, k němuž se v rámci VOYO přidávají další exkluzivní tituly vlastní tvorby. Platforma má poměrně významnou diváckou základnu i na Slovensku, kde exkluzivně streamuje všechny zápasy tamní fotbalové Fortuna ligy. Z tohoto pohledu si management Novy zaslouží upřímnou gratulaci.
Česko-slovenská verze streamingové služby VOYO překvapila v tomto týdnu informací o překonání hranice 500 tisíc platících uživatelů. K překonání předchozí 400-tisícové hranice přišli v říjnu loňského roku. V této hodnotě jsou započteny platící uživatelé společně za ČR i za Slovensko, nicméně provozovatel tato data dál nerozvádí. Rovněž nelze počty předplatitelů nezávislé ověřit, je potřeba tedy spoléhat jen na údaje, které provozovatel sám zveřejní. Nova nicméně uvádí, že VOYO je na špičce českého trhu streamovacích služeb. Vděčí za to především původní tvorbě a prémiovému lokálnímu obsahu, který tuto službu odlišuje od ostatních.Zatímco v předchozích letech investoval do zajímavého a nákladného původního obsahu především prémiový kanál HBO, nyní si mohou diváci lokální kvalitu spojit právě se značkou VOYO. V případě služby VOYO je však zajímavá innformace, že za prezentovanou hodnotou se skrývá půl milionu skutečně platících domácností, tedy nikoliv těch, kdo službu využívají například jen na zkoušku. Alespoň tak to vedení Novy zdůrazňuje v tiskových zprávách.
Ovšem čas od času se v souvislosti s platformami Novy a Markízy objeví informace, které vnáší do údajů o počtu předplatitelů nejasnosti. Web Živé.sk například začátkem února přinesl informaci, že Markíza zrušila uživatelské účty divákům bezplatné služby Markíza PLUS, a umožní jim přihlašování i přes VOYO.sk, kde mohou sledovat bezplatný obsah bez ohledu na to, zda si platí prémiové předplatné, nebo nikoliv.
Aniž bych tedy chtěl celkové počty předplatitelů jakkoliv zpochybňovat, domnívám se, že je potřeba na ně přece jen nahlížet s určitou rezervou. V případě Novy je však číslo 500 tisíc skutečně uvěřitelné, vzhledem k tomu, že u diváků stále ještě velmi rezonuje seriál Ordinace v růžové zahradě 2, k němuž Nova přidala další exkluzivní tituly vlastní tvorby. Nabídku původních titulů navíc neustále rozšiřuje.
Ještě k tomu má platforma VOYO poměrně významnou základnu i na Slovensku, kde exkluzivně streamuje všechny zápasy tamní fotbalové Fortuna ligy. I tento produkt zcela jistě přispívá k celkovým hodnotám platících diváků. Z tohoto pohledu si management Novy zaslouží upřímnou gratulaci.
Na konci této názorové poznámky bych se ještě rád přistavil u zvláštnosti globálního streamingového světa. Navzdory velmi dynamickému vývoji v posledních 5 letech je zajímavé, že se doposud na mezinárodní scéně nenašel jednotný způsob, jak vykazovat počty předplatitelů v jednotlivých zemích.
Globální hráči jako Netflix, Disney+ nebo HBO MAX počty předplatitelů v konkrétních zemích zpravidla nezveřejňují, a proto je potřeba spoléhat se jen na kvalifikované odhady. Zároveň platí, že nejsilnější hráči v čele Netflixem přestávají zdůrazňovat údaje o celkovém počtu platících uživatelů, a hodlají se nově orientovat především na výši tržeb od platících diváků.
Svým způsobem to dává smysl. Manažeři největších streamingových služeb si totiž uvědomují, že v počtu uživatelů již dosáhli strop. Nyní se musí soustředit především na udržení platících diváků.
Služba VOYO na českém a slovenském trhu však má svůj strop ještě před sebou. Cílem je překročit hranici jednoho milionu platících klientů. Podle dosavadního vývoje se zdá, že by tento cíl měl být reálný.