Názor: Časté výpadky poškozují nejen operátora, ale i platformu
Platící divák očekává plně funkční službu nehledě na to, zda za ní zaplatil jednu korunu nebo několik stovek měsíčně. Pokud to je za cenu výpadků a nespokojenosti klientů, nevytváří to dobrý image nejen pro případného jednoho operátora, ale pro celý trh internetových televizních služeb.
Události posledních dnů o víkendu obohatil výpadek zřejmě nejznámější placené televizní služby, která funguje na bázi IPTV/OTT. Televize O2 TV o víkendu zřejmě nezvládla nápor a někteří klienti si začali na Facebooku stěžovat na nedostupnost služby. V případě této služby bylo zaznamenáno několik medializovaných výpadků v posledních měsících a tak se můžeme zamyslet nad tím, proč k podobným výpadkům vůbec dochází a co konkrétně by mohl dotyčný operátor udělat, aby k podobným situacím nedocházelo.Abych byl férový, uvědomuji si, že krátkodobé výpadky se nevyhýbají ani jiným službám. V případě O2 TV jde však o mediálně velmi vděčné téma. Články o výpadcích služby generují slušné počty kliků a nelze se divit, že o tom média referují. Výpadky O2 TV však obvykle vzbudí i výrazné ohlasy, zvláště pokud k nim dojde v průběhu významné sportovní nebo společenské akce. Paradoxně, tentokrát v tom sport nehrál roli. Sportovní svět se zastavil. Výpadek se projevil i když se uživatelé chtěli podívat jen na „běžnější obsah“.
V současné době zaznamenává každý operátor zvýšený nápor kvůli lidem, kteří zůstávají nuceně doma. V takové chvíli lze krátkodobé výpadky do jisté míry pochopit. Někdy se však zdá, jakoby se klienti O2 TV ozývali „hlasitěji“ než diváci od konkurence. Odpověď může být v tom, že placená televize od O2 má výrazně víc klientů a může tedy být i „náchylnější“ k výpadkům. Důvody budou zřejmě dva.
Klíčovým důvodem zřejmě je, že služba O2 TV funguje výhradně jako internetová televize. Další významní operátoři, zejména Skylink, UPC/Vodafone, T-Mobile TV, DIGI TV/Telly a freeSAT mají vedle internetové televize velkou část svých klientů i na jiných platformách nezávislých od internetu. Vodafone vlastní největší kabelovou síť od UPC a jeho uzavřená kabelová televize funguje bez problémů. Skylink, freeSAT a DIGI mají vyšší desítky procent svých klientů na satelitu. Díky tomu nedochází k přetížení jejich internetových TV služeb. Satelitní příjem v menší míře využívá i T-Mobile.
O2 TV však nenabízí žádnou podobnou alternativu, která by nápor diváků odlehčila. V praxi se zdá, že stoupající počty klientů přináší této službě nejen pozitivní PR, ale i značné množství kritických ohlasů.
Podobné výpadky se obvykle projevují, když se počet sledujících přechodně navýší o klienty využívající promo akce. Loni na podzim šlo o sportovní balíček za 1 korunu, nyní jde o balíček sportovních, prémiových filmových stanic, k tomu dokumentární program a kanál pro děti. Vše znovu za korunu ve snaze pomoci lidem, kteří nuceně tráví čas doma.
Skokový nárůst klientů využívajících promo akce
Druhý důvod možných výpadků se skrývá ve skokovém nárůstu klientů. Podobné výpadky se obvykle projevují, když se počet sledujících přechodně navýší o klienty využívající promo akce. Loni v létě šlo o sportovní a HBO balíček za 1 korunu, promo bylo možné využít až do druhé poloviny října. Nyní je tento balíček obohacen ještě o dětský a dokumentární program. I tentokrát je v akci za korunu a účelem akce je pomoci lidem, kteří nuceně tráví čas doma.
Firma sice nezveřejnila, kolik lidí onu akci využilo, lze však předpokládat, že šlo o desítky tisíc nových diváků. Když si uvědomíme, že operátor má přes 400tisíc stálých klientů, kteří mohou sledovat programy na několika zařízeních zároveň, platforma musí v jednu chvíli umět obsloužit možná až milion aktivních zařízení. A to už může nadělat paseku.
Události v průběhu posledních dvou promoakcí naznačují, že samotná služba zřejmě není připravena na tak výraznou zátěž. Teoreticky by ji měla zvládnout, v praxi však mají někteří diváci problémy. Z toho tedy plyne, že další marketingové akce by měly být přizpůsobeny technickým možnostem, aby k podobným situacím nedocházelo. Samozřejmě chápu, že pro každou telekomunikační firmu je důležité vykazovat co nejvyšší růst počtu zákazníků. Ovšem pokud je to za cenu výpadků a nespokojenosti klientů, nevytváří to dobrý image nejen pro operátora O2 TV, ale pro celý trh internetových televizních služeb obecně.
Platící divák chce totiž plně funkční službu nehledě na to, zda za ní zaplatil jednu korunu nebo několik stovek měsíčně.
V současné době zaznamenává každý operátor zvýšený nápor kvůli lidem, kteří zůstávají nuceně doma. V takové chvíli lze krátkodobé výpadky do jisté míry pochopit. Další informace: Diváci O2 TV si o víkendu stěžovali na výpadky služby