Může terestrika přilákat diváky placených platforem? Jen když získá velké značky
Vývoj na okolních trzích naznačuje, že terestrika může přilákat diváky pay-tv platforem pouze v případě, že na anténu přivede silné značky placené televize. Tento trend je patrný v Rakousku nebo v Německu, kde terestrika získává nové diváky díky tomu, že nabízí atraktivní placené programy od známých značek. V obou zemích je růst podpořen tím, že za programy na anténě se platí. Díky tomu tam mohou vysílat komerční televize v HD rozlišení, a diváci mají k dispozici další žádané programy – například placené stanice skupiny Discovery, která vlastní Eurosport.
Na Slovensku jsou na anténě dostupné neplacené i placené programy. Důležitým milníkem však byl přechod skupiny Markíza výhradně do pay-tv platforem. Slováci tak mají podstatně omezený výběr programů neplacené televize přes anténu. I zde se však ukazuje, že pro většinu diváků je klíčové mít k dispozici nejen Markízu ale i další značky placené televize.
Z pohledu mentality je blízký i polský trh, kde je na anténě největší výběr volně dostupných programů ze všech okolních zemí. Studie Cyfrowizja IV konzultační společnosti Wavemaker zkoumala, za jakých okolností jsou diváci placené televize ochotni setrvat u svého operátora, a jak velká je skupina těch, kteří uvažují o „prostřihnutí drátu“ – tedy o přechodu z placené na volně dostupnou anténní televizi (cord-cutting).
V Rakousku, v Německu, případně na Slovensku získává terestrika nové diváky díky tomu, že za programy na anténě se platí. Jen tak může nabídnout divákům programy známých značek.
Poláci platí za televizi kvůli programům od Discovery nebo HBO
Polská studie ukázala, že až třetina abonentů za poslední rok uvažovala o odchodu z placené platformy. Týkalo se to většinou těch, kdo platí přibližně 100 zlotých měsíčně za televizní nabídku (cca 600 Kč) a kromě lineárních služeb využívají i doplňkovou videotéku na vyžádání. Studie však ukázala, které programy nejvíce motivují diváky zůstat u placené televize (tedy ty, za které se „vyplatí platit“).
Je to především dokumentární program Discovery (uvedlo 47 procent respondentů), dále překvapivě soukromá zpravodajská televize TVN 2 4 (34%), sportovní program Polsat Sport (31%), dokumentární National Geographic (31%), dále Eurosport, Kino Polska, History channel, Polsat film nebo Eleven sports.
Zajímavý je rovněž fakt, že pro 30 procent respondentů je motivační prémiový filmový kanál HBO. Tento program by si část respondentů přála mít i v terestrice.
V České republice zatím podobný komplexní průzkum neexistuje. Chování diváků v okolních zemích však naznačuje, že terestrická televize může v konkurenci pay-tv platforem získat nové diváky pouze tehdy, když se na anténě objeví nejznámější placené značky – například Discovery, Eurosport, HBO a lokální placené programy jako například Nova sport.
Zařazení těchto programů na běžnou anténu však bude možné pouze tehdy, pokud by došlo k alespoň částečnému zpoplatnění anténního příjmu v ČR.
Analýza: Pět důvodů, proč HD vysílání největších českých televizí nebude v DVB-T2 zadarmo