Kredit za ilustrační fotografii: Zsofia Daranyi, Pixabay.com
Až 80 procent prostředků na infokampaň míří k médiím veřejné služby. V důsledku toho však dochází k zanedbání jiných důležitých komunikačních kanálů.
Ministerstvo průmyslu a obchodu v reakci na žádost podle infozákona zveřejnilo naplánované fáze informační kampaně k DVB-T2 včetně finančních prostředků pro letošní rok. Ministr Karel Havlíček před časem na tiskové konferenci ke startu kampaně uvedl rámcovou částku 8 milionů korun pro rok 2019 a přibližně stejnou částku i pro příští rok. Konkrétní rozúčtování jednotlivých položek ukazuje, že celková částka pro období do června 2020 bude nižší než odhadovaných 16 milionů korun, resp. 2×8 milionů, které zmiňoval pan ministr.Největší pozornost vzbudila výše prostředků na spotovou kampaň v médiích veřejné služby. Česká televize dostane za vysílání informačních spotů s Otakarem Brouskem ml. celkem přes 3,8 mil. korun bez DPH. Rádiové spoty v Českém rozhlase vyjdou na sumu 3,75 mil. Kč. V obou případech jde o období za říjen 2019 až červen 2020.
Na těchto částkách by nebylo nic zvláštního, kdyby nešlo o veřejnoprávní média. Stát totiž tato média podporuje poměrně štědrým zvýhodněním při odpočtech DPH. Z těchto prostředků Česká televize financuje své náklady na digitalizaci a především na přechod do progresivního řádkování. Tyto náklady vyčíslila celkem na 1,3 miliardy korun.
Proto je přinejmenším překvapivé, že stát podporuje veřejnoprávní televizi dalšími několika miliony korun. Tato částka se sice může v kontextu zmiňovaných miliardových nákladů jevit jako zanedbatelná. Problém je, že stát až 80 procent prostředků na infokampaň vkládá do médií veřejné služby a v důsledku toho dochází k zanedbání jiných důležitých komunikačních kanálů.
Zajímavé je, že MPO ze svých komunikačních plánů úplně vynechalo komerční televize. Jejich role je přitom s ohledem na podíl na trhu důležitější než role České televize nebo Českého rozhlasu.
Nova a Prima nemohou spoléhat na podporu státu
Mimochodem, média veřejné služby by měla informovat o technologických změnách bez ohledu na veřejnou podporu. Česká televize mění parametry svého veřejnoprávního multiplexu, a tudíž by sama měla mít zájem na tom, aby se o této změně diváci dozvěděli.
Českého rozhlasu se technologická změna přímo netýká, jelikož rozhlasové vysílání přes terestrické multiplexy není primárním způsobem příjmu. Z tohoto důvodu lze určité prostředky vložené do rozhlasu na infokampaň obhájit. Správně – s ohledem na technologickou neutralitu – by se však rozhlas měl soustředit na informování o všech příjmových platformách a nikoliv jen propagovat novou terestrickou platformu.
Zajímavé je, že MPO ze svých komunikačních plánů úplně vynechalo komerční televize. Jejich role je přitom s ohledem na podíl na trhu mnohem důležitější než role ČT nebo ČRo. Naproti tomu nejvýznamnější komerční televize Nova a Prima nedostaly od státu na propagaci DVB-T2 ani korunu, a podle dostupných informací se s jejich přímou podporou ani nepočítá.
Další položky informační kampaně působí na první pohled zanedbatelně. Tři průzkumy veřejného mínění v období od března 2019 do července 2020 vyjdou celkem 220 200 korun. Semináře k DVB-T2 pro kraje mají vyčleněnou sumu 300 tisíc korun, pro Prahu a střední Čechy se ještě počítá se sumou 44 tisíc korun. Direct marketingová kampaň vyjde na 600 tisíc korun, výroba televizního spotu k DVB-T2 stála dalších 275 tisíc korun a realizace informačního webu DVB-T2 pod taktovkou agentury TAKTIQ Communications má cenovku 200 tisíc korun. Všechny zmíněné částky jsou bez DPH.
Další informace: ČTÚ prodloužil kmitočtové příděly, někteří na finální rozhodnutí stále čekají
Celková suma za infokampaň je nižší než se předpokládalo
U poslední zmiňované položky se ještě chvíli přistavme. Státní web k DVB-T2 na doméně Televizezadarmo.cz vyšel na poměrně příznivou cenu – 200 tisíc korun bez DPH – jeho realizace však pokulhává. Renomovaná PR agentura připravila za tyto peníze v podstatě jen mikrostránku (microsite) se základními informacemi bez výrazné přidané hodnoty. Navzdory původním proklamacím zástupců ministerstva nelze web označit za technologicky neutrální. Cena nebo obsah webu jsou však jen menší částí problému.
Za výraznější problém lze považovat fakt, že ministerstvo na provozovatele informačního webu nevypsalo otevřené výběrové řízení. Zakázku zadalo neveřejně agentuře TAKTIQ Communications, která v této oblasti zastupuje zájmy Českých Radiokomunikací. Tato agentura ve spolupráci s ČRA provozuje ještě Televizniweb.cz, kde otevřeně hájí zájmy tohoto operátora a velmi kriticky píše o dalších operátorech na TV trhu. Za těchto okolností by bylo vhodnější, kdyby provoz státního webu získala jiná agentura bez zjevného konfliktu zájmů.
MPO v rámci naplánovaných fází infokampaně upřesnilo výši nákladů s výhledem až do června 2020. Celková suma by se tedy měla pohybovat kolem 8-10 milionů korun. Ministr Karel Havlíček sice nastínil mnohem vyšší částku, ale započítal do ní i náklady na dotační program finanční podpory pro zařízení sociálních služeb. Stát na tyto aktivity vyčlení zhruba 20 milionů korun, podle toho, kolik žádostí o dotace obdrží.
Původně se předpokládalo, že stát do informačních aktivit investuje až několik stovek milionů korun. Tato částka však nebyla realistická a nebyla nikdy vládou schválena. Nakonec se podařilo zrealizovat kampaň v minimalistické verzi v poslední možné chvíli – těsně před zahájením procesu vypínání DVB-T. Není jasné, proč ministerstvo tak dlouho vyčkávalo. Kampaň v této kvalitě mohlo zrealizovat už před více než rokem.
Přečtěte si názor: Státní kampaň k přechodu na DVB-T2 je zklamáním