Mediální trh se pod vlivem pandemie výrazně mění, letité stálice éteru zaniknou
Očekávaný propad výnosů z reklamy sužuje řadu médií, předznamenán byl dramatickými událostmi letošního roku, v červnu došlo k oživení, i tak se ztráty z inzerce řadě subjektů nepodařilo kompenzovat. A zdá se, že současný stav ztráty ještě prohloubí. Některá média v důsledku pandemie končí, jedná se rovněž o zavedená média – řada z nich přitom vykazovala značný zájem posluchačů, najdou se i taková, u nichž jsme konec na spadnutí pozorovali už delší dobu.
Z obecné roviny se v následujících řádcích dostaneme ke konkrétnějším sdělením. Prvními signály v případě televizního trhu byl úbytek původní premiérové tvorby u komerčních stanic – ať už ve snížení frekvence nasazení jednotlivých dílů (Ulice, Slunečná, MasterChef) či pozastavení a přesunutí na podzim (Zlatá maska a jiné). Dvě příčiny byly nasnadě, nebylo možné natáčet za daných restrikcí nové díly, zároveň však docházelo k výpadu reklamy.Česká televize přešla do pohotovostního režimu, naopak dokázala promptně reagovat na aktuální situaci. Živé vysílání pod názvem Studio ČT24 bylo rozšířeno na víkend a dokonce toto schéma zachovala částečně i na podzim s tím, že vrátila řadu pravidelných pořadů (například Hyde Park Civilizace, Newsroom ČT24, atd.). Ve speciálním režimu fungují částečně redakce Českého rozhlasu Radiožurnál a Plus.
Ostravský Helax v dohledné době zanikne na FM
Dle žádostí zveřejněných na stránkách Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), včetně zápisu ze zasedání, dojde už v poměrně brzké době k zániku dvou rádií, která vysílají více než dvě desítky let. Prvním signálem o postupném konci byla změna licenčních podmínek ostravského rádia Helax, provozovatel v květnu požádal o úpravu podílu mluveného slova na 8–15 % a snahou vrátit se hudebně do historie, tedy ke svým kořenům. RRTV tento první krok schválila, čímž se spustil další řetězec událostí.
Základní programová specifikace je poměrně obecná, naplnit ji není obtížné: „Regionální hudebně zpravodajská stanice rodinného zaměření s regionální publicistikou“. Na konci léta pak Media Bohemia podala žádost na přejmenování rádia Helax na značku Rádia BLANÍK. Nicméně RRTV zasedala až tento týden, poprvé od začátku září. Zcela dle očekávání dala RRTV změně tanečně zaměřeného rádia na konzervativní formát, kontrolovatelné parametry (základní programová specifikace, podíl hudby) jsou totiž zcela v souladu s licencí.
Helax je letitá značka, spojená s několika velmi výraznými okamžiky, například s recesistickou politickou stranou Helax – Ostrava se baví. Původně Radio Hellax prošlo v roce 2002 výraznou změnou, zejména odešel majitel Pavel Hub, který byl odsouzen za daňové úniky. Došlo k úpravám programu a z názvu zmizelo jedno „l“.
Helax je dlouhodobě jedním z nejposlouchanějších regionálních rádií u nás, týdně poslechovost vysoce přesahovala hranici 100 tisíc. Řadu let se spekulovalo, že bude přidruženo k síti Fajn radio, a to kvůli portfoliu majitele. Přesto je přechod na značku BLANÍK logický krok z hlediska rozšiřování pokrytí, brněnské Radio Petrov dokrylo bílé místo na jižní Moravě. Na severu dosah Rádia BLANÍK zatím chyběl.
Ukončení programu rádia Helax lze očekávat na konci tohoto měsíce. Členové týmu rádia Helax už avizovali, že rádio přejde do online modulu. O podobný krok se pokoušel například tým rádia Egrensis (Rádio Zelená Hora) či Rádia Zlatá Praha (Rádio Zlatka).
Helax je dlouhodobě jedním z nejposlouchanějších regionálních rádií u nás, týdně poslechovost vysoce přesahovala hranici 100 tisíc. Řadu let se spekulovalo, že bude přidruženo k síti Fajn radio, a to kvůli portfoliu majitele. Přesto je přechod na značku BLANÍK logický krok z hlediska rozšiřování pokrytí této stanice.
Rádio Uničov baví a informuje… možná už jen pár dní
RRTV v předchozích dnech oficiálně posvětila, že Rádio Rubi může přebírat program Rádia BLANÍK, to tedy v letošním roce pokryje prakticky celou republiku. Už nyní je z hlediska poslechovosti na čele síťových stanic a svou pozici jen dále uplatní. Finanční situace rádia není optimální delší dobu, několik let zpátky se program postupně dostával od energického popu do výrazně konzervativnějšího formátu. Před pár lety zůstal zakonzervován stávající formát stanice a nijak se nerozvíjel. Oficiálně Radio IBUR (provozovatel Radia Rubi) chce pouze přebírat program, a to kvůli nepříznivé finanční situaci spojené s covidem, nemá zaniknout. Nelze předpokládat, že by k návratu došlo.
S trochou nadsázky lze říct, že přechod to bude mírnější a pro posluchače playlist nebude natolik rozdílný jako v předchozím případě. Ano, Radio Rubi hraje odlišnou muziku – poměrně neznámé české interprety, včetně lokálních uskupení. Přesto svým konzervativnějším formátem v posledních letech částečně více inklinuje k Rádiu BLANÍK.
Pro moravský éter to bude citelný zásah z hlediska tradice. Radio Rubi získalo licenci jako vůbec první soukromá stanice v tehdejším Československu v roce 1991, jak uvedl pro RadioTV majitel rádia Josef Hejl, dostal první souhlas od komise ke slyšení. Vysílat mohli začít až roce 1993, protože správci kmitočtů nechtěli uvolnit vysílací frekvenci.
Návrat nelze předpokládat hned ze dvou důvodů, nepříznivá finanční situace se projevovala na programu dlouhodobě. Navíc brněnský kmitočet Radia Rubi bude mít osud jiný, ten totiž chce přebírat program Fajn radia, v Brně už Rádio BLANÍK pokrývá dostatečné území. Základní programová specifikace „Nezávislá hudební a zpravodajsko-informační stanice“ je opět natolik obecná, že ji splní oba okruhy.
V Brně mělo Radio Rubi velké ambice, před osmi lety porazilo ve výběrovém řízení devět konkurentů, mimo jiné Radio Centrum (hip-hop, dance), Radio Brno (country a folk), Radio Sen a jiné. Představitelé Radia Rubi slibovali díky tomuto projektu rozvoj turismu mezi Olomouckým a Jihomoravským krajem. Z ambiciózního plánu kvůli nerentabilitě sešlo.
Odchod dvou letitých rádiových značek se očekával delší dobu, pro skupinu rádio Helax nebylo obchodně udržitelné a tímto krokem podpoří svůj nejsilnější produkt, tedy Rádio BLANÍK. Rádio RUBI po slavné éře energického popu začalo tápat a úsporný program napovídal, že ani zde se z obchodního hlediska dlouhodobě neudrží.
Media Bohemia optimalizuje své portofolio
Změny na rozhlasovém trhu v nedávné minulosti (odchod Active Radio mimo Radiohouse) a aktuální krize nutí Media Bohemia jednat a optimalizovat své portfolio rádií. Hitrádia představila společné ranní vysílání – Snídaně šampionů (6–9), Tajemný rok (18–19), večerní proud (19–22). Zadavatelům tak dle svých slov nabízí zajímavější produkt, navíc za výrazně nižší náklady. Dle svého vyjádření neplánují zatím s centralizací dalších vysílacích bloků pokračovat.
Rozvoj nastává také v síti Fajn rádií, hudební šéf Libor Červinka za uplynulé roky vycizeloval playlist a představil originální zvukovou grafiku. V září letošního roku spustilo rádio druhý okruh Fajn Fresh, který se má ambice dostat také do FM pásma. Mediální skupina současně vrátila několik duplicitních kmitočtů.
Odchod dvou letitých rádiových značek se očekával delší dobu, pro skupinu rádio Helax nebylo obchodně udržitelné a tímto krokem podpoří svůj nejsilnější produkt, tedy Rádio BLANÍK. Rádio RUBI po slavné éře energického popu začalo tápat a úsporný program napovídal, že ani zde se z obchodního hlediska dlouhodobě neudrží.
RRTV v předchozích dnech oficiálně posvětila, že Rádio Rubi může přebírat program Rádia BLANÍK, to tedy v letošním roce pokryje prakticky celou republiku. Už nyní je z hlediska poslechovosti na čele síťových stanic a svou pozici jen dále uplatní.