Lepší TV: Vylepšujeme programovou nabídku. Vyjednávání s programmery je obtížné
Přinášíme rozhovor s výkonným ředitelem společnosti goNET, která provozuje placenou internetovou televizní službu Lepší.TV. Ing. Pavel Górecki nám přiblížil fungování platformy Lepší.TV, vývoj programové nabídky a vyjádřil se i ke vztahům a vyjednávání s poskytovateli obsahu. Nyní si můžete přečíst první část rozhovoru, na konci článku najdete odkaz k druhé části.
Internetová televizní služba Lepší.TV je na trhu už přes tři roky. Za tu dobu si získala oblibu u svých diváků díky poměrně originálnímu přístupu k sestavování programové nabídky. Klientům přináší jeden hlavní programový balíček za velmi výhodnou cenu 199 Kč měsíčně, kde lze sledovat 119 televizních programů. Nabídku lze rozšířit za příplatek o filmové stanice HBO. Zajímavostí je rovněž zpětné zhlédnutí pořadů, které je delší než u konkurenčních operátorů.Poskytovatel služby však zaostává v nabídce sportovních a dokumentárních stanic. Nemá k dispozici programy největších skupin AMC a Discovery, a v jeho nabídce tak absentují stanice AMC, Sport1, Sport2, ale i Discovery, Animal Planet nebo Eurosport. O důvodech jsme si povídali s výkonným ředitelem služby Lepší TV Pavlem Góreckim. Ten se vyjádřil i k jednáním s poskytovateli obsahu a průběžně okomentoval i aktuální události na TV trhu.
Poznámka: Rozhovor vznikl přes e-mail.
TVKOMPAS.cz: Aktuální dění výrazně v posledních týdnech a měsících ovlivňuje návyky diváků a předplatitelů služeb. Nejprve zákaz vycházení prodloužil dobu strávenou u televizních obrazovek a zároveň stoupá počet předplatitelů placených služeb. Jak se mimořádná situace promítla u vás? O kolik procent se navýšil průměrný sledovaný čas, a zaznamenali jste výraznější navýšení počtu zákazníků?
Pavel Górecki, Lepší.TV: Pocítili jsme značný nárůst předplatitelů naší služby i průměrného sledovaného času. Situace vyžadovala, aby se lidé dokázali zabavit doma a mnoho jich v těchto chvílích sáhlo po Lepší.TV. To nás samozřejmě velice těší a snažili jsme se přijít i s několika novými stanicemi nebo funkcemi, které by karanténu udělaly ještě o něco příjemnější.
TVKOMPAS.cz: Předpokládám, že nejvíce vzrostl zájem o zpravodajství a aktuální informace. Přesto se najdou i jiné žánry, které mohou lidé sledovat ve větší míře. U kterého jiného segmentu jste zaznamenali výraznější zájem?
Pavel Górecki, Lepší.TV: Paradoxně tomu tak nebylo, resp. není. Lidé mají pravděpodobně dostatek informací o aktuální situaci z jiných zdrojů, převážně internetu, a když sednou k televizi, chtějí spíše relaxovat. Alespoň tak se to tváří v našich statistikách, kde naopak vzrostl zájem o velkofilmy nebo seriály.
Pokud jde o klienty placených televizních služeb, mám pocit, že panuje stereotyp, který typického zákazníka popisuje jako osoby z velkých měst, především mladšího a středního věku. Jak vypadá zákaznická báze u vás? Ve kterých regionech máte nejvyšší koncentraci? Potvrzuje se do jisté míry výše zmíněné?
Náš typický klient je muž kolem 40, který ale není nezbytně vždy z velkoměsta. Každopádně to neznamená, že tento popis odpovídá 90% všech uživatelů. To zdaleka ne. Tím, že Lepší.TV nabízí obrovskou škálu všech stanic v základním balíčku, láka nejrůznější věkové kategorie a v podstatě ve stejné míře jak muže, tak ženy. Redordmanem je tuším pán, kterému bylo 91 let.
Internetové televizní služby otevřely cestu k placené televizi novým skupinám diváků. Výhodou je, že divák nepotřebuje žádné zvláštní vybavení a nemusí nic složitě instalovat. Důležitou podmínkou je však přístup k vysokorychlostnímu stabilnímu internetu, což zejména v některých oblastech může být problém. Jaké máte zkušenosti při komunikaci se zákazníky? Omezuje je přístup k dostatečně rychlému internetu nebo se podařilo tuto bariéru už prolomit?
U nás nikdy rychlost internetu nebyla problém. Od začátku jsme fungovali na kodeku H.265, který umožňoval vysílání v HD za extrémně nízkého datového toku – kolem 3 Mb/s. Toho si spoustu lidí opravdu cení, protože ani v dnešní době ještě není vysokorychlostní internet dostupný úplně všude. Lepší.TV ale funguje v podstatě na jakémkoli, protože ty 3 Mb/s jsou standard i v těch nejhorších pokrytích.
Mobilní operátoři nabízí svým klientům různé způsoby, jak sledovat televizi bez počítání dat. Můžete prozradit, jaký podíl klientů využívá vaše služby výhradně přes mobilní připojení?
To je dobrá otázka. Televizní poskytovatelé mají jen omezenou možnost, jak přesně zjistit podíl klientů sledujících jejich službu přes určitý neomezený balíček dat. My můžeme orientačně zjistit, kolik lidí se čas od času připojí přímo z mobilní sítě, ale nelze přesně určit, kolik jich využívá zmíněné balíčky. Tento dotaz by bylo tedy vhodnější položit zástupcům mobilních operátorů, kteří budou určitě mít k dispozici přesná data – pokud je tedy budou chtít sdělit.
V této souvislosti mě rovněž zajímá, proč nenabízíte brandované pevné připojení k internetu přes třetí strany, například přes CETIN, tak jako to dělají jiní TV operátoři? Plánujete v tomto směru nějakou vlastní alternativu pevného internetového připojení?
Zatím se soustředíme výhradně na samotnou službu. Zmíněné řešení jsme zvažovali, ale po průzkumu o něj klienti v podstatě ani neměli zájem.
Pavel Górecki: Dlouhodobě jednáme s provozovateli prémiových stanic a snažíme se o jejich zařazení do nabídky Lepší.TV. Pro realizaci je ale potřeba splnit spoustu podmínek a kritérií a bohužel to není vůbec jednoduché.
Programová nabídka, vyjednávání s programmery a kolektivními správci
Když byste měl popsat novým zákazníkům, co nabízíte navíc oproti ostatním placeným službám, co by bylo hlavní sdělení? Jaká exkluzivita vás odlišuje od konkurence?
Lepší.TV zákazníkovi přináší nejlepší poměr cena / výkon na trhu. Za 199 ,- měsíčně má divák 119 stanic, možnost sledování pořadů až 100 dní zpětně, neomezené nahrávání, obrovskou videotéku a spoustu dalších ať už drobných nebo větších vychytávek. Třeba možnost pustit si přes 20.000 rádií přímo v apce je celkem unikát.
Trendem poslední doby je rozšiřování nabídky o exkluzivní programy, často s něčím na našem trhu nedostupném. Bouřlivě se v posledních dnech a týdnech debatuje o zařazení a vyřazení stanic konkrétních provozovatelů. TV stanice skupiny AMC (stejnojmenný kanál, Spektrum, Film+ a jiné) a Discovery (dokumentární programy či Eurosport) byly staženy z nabídek některých významných operátorů. Jak vnímáte situaci s těmito poskytovateli vy? Ani jeden program z tohoto portfolia není ve vaší nabídce, tudíž předpokládám, že jsou k tomu objektivní důvody. Proto by mě zajímal váš názor.
Dlouhodobě jednáme s provozovateli prémiových stanic a snažíme se o jejich zařazení do nabídky Lepší.TV. Pro realizaci je ale potřeba splnit spoustu podmínek a kritérií a bohužel to není vůbec jednoduché. Proto chápu, že se mnohdy poskytovatel a provozovatel stanic zkrátka nedohodne. My třeba bojujeme s tím, že aktuálně máme pouze jeden balíček a ceny za tyto stanice jsou tak vysoké, že si je nemůžeme s aktuálním nastavením zkrátka dovolit. Snažíme se ale najít cestu a věříme, že do budoucna se naši zákazníci určitě mohou těšit na nové, prémiové stanice.
Problematika vztahů mezi operátory a programmery je poměrně zajímavým tématem posledních let. Jaké to je vyjednávat s těmito partnery s pohledu menšího operátora? Na jednu stranu musíte být cenově konkurenceschopní, na druhou stranu máte zřejmě omezené možnosti vyjednat si lepší podmínky z důvodu menší klientské báze. Platí tento předpoklad? A očekáváte v tomto směru do budoucna nějaké změny, například z toho pohledu, že programmeři budou muset ustoupit ze svých rostoucích požadavků?
Vyjednávání je velice těžké a situace je v podstatě přesně taková, jak říkáte. Provozovatelé stanic mají nastavené nějaké tabulkové hodnoty, které jsou ale spíše pro ty největší hráče na trhu a menší operátoři, jako jsme, na tyto ceny mnohdy nedosáhnou. Cenu našeho balíčku stále držíme na 200 ,- Kč za měsíc, což je opravdu bezkonkurenčně nejnižší cena vzhledem k tomu, jaké stanice divák získá, a cenu nechceme navyšovat. Ve výsledku to je ale na úkor toho, jaké stanice jsme schopni přidat, a které jsou jednoduše mimo náš rozpočet.
Dalším citlivým tématem jsou vztahy s kolektivními správci. Nedávno náhle skončila hudební televize REBEL 2 a jako důvod uvedla mimo jiné „neadekvátní odměny za užití předmětů ochrany“, které byli nuceni odvádět kolektivním správcům. Tato problematika se pochopitelně dotýká i operátorů placené televize. Jak hodnotíte přístup jednotlivých kolektivních správců? A vůbec, jak vnímáte výši poplatků, které musíte odvádět? Je možné za těchto podmínek provozovat dlouhodobě profitabilní službu?
Kolektivní správce získá poplatky nejdříve od samotné TV a pak ještě od nás, jakožto poskytovatelů služby. Nejsou to malé částky a ve výsledku se to vždy promítne na finální ceně za nabízenou službu a tím pádem to nejvíce odskáče koncový zákazník.
Pavel Górecki: Kvalitní programová nabídka není o číslu, ale spíše o obsahu nabízených stanic. My jsme se rozhodli vydat cestou, kdy se snažíme pokrýt potřeby všech diváků.
Není vhodné, když divák musí platit za programy, které jsou na anténě zdarma
Jaký je váš názor na praxi obou největších komerčních skupin, které na jednu stranu vysílají své programy na anténě zdarma, ale zároveň chtějí po operátorech poplatky za šíření stejných programů přes kabel, resp. IPTV?
Samozřejmě to není ideální, ale s největší pravděpodobností se to v blízké době nezmění.
Působíte i na Slovensku, kde se operátoři zásadně vymezují vůči obdobné praxi Markízy a JOJ. Vadí jim zejména, že cena volně dostupných programů stoupá prakticky pokaždé, když se vyjednává o nových smlouvách. Můžete porovnat situaci v ČR a na Slovensku podle toho, kde se líp podniká v této oblasti? Jsou na Slovensku podmínky pro IPTV/OTT operátory příznivější než v ČR?
Z naší zkušenosti nepociťujeme až tak razantní rozdíl.
Každý operátor se snaží nabídnout svým klientům co nejvíc programů. Jaký je podle vás optimální počet TV kanálů v nabídce z hlediska poměru cena/výkon?
Nemyslím si, že to je o číslu, ale spíše o obsahu nabízených stanic. My jsme se rozhodli vydat cestou, kdy se snažíme pokrýt potřeby všech diváků. V naší nabídce proto najdou stanice od filmových, dokumentární, přes sportovní až po dětské.
Jaký počet je optimální z pohledu, aby se divák necítil přehlcen programovou nabídkou a zároveň měl v nabídce vše, co očekává?
Divák musí mít pocit, že má z čeho vybírat. I když je stanic více než potřebuje, stejně si ve výsledku vybere X, které sleduje každý den a další může jednoduše ignorovat. V Lepší.TV umožňujeme detailní nastavení, jaké stanice chce divák zobrazovat, a tak ty, kterého ho nezajímají, může jednoduše skrýt.
Jak už bylo zmíněno, ve vašem programovém balíčku absentují programy největších obsahových skupin AMC a Discovery/Eurosport. Rád bych se zeptal, zda plánujete někdy v budoucnu zařazení těchto stanic, nebo s ohledem na poměr cena/výkon to není pro Vás aktuální?
Plánujeme, ale jak už uvádím, jednání není tak úplně jednoduché.
Ve druhé části rozhovoru se podrobněji zaměříme na zpětné zhlédnutí a problematiku videa na vyžádání. Řeč bude i o projektu Nejlepší.tv, který srovnával jednotlivé on-line televizní služby. V neposlední řadě se dotkneme i probíhajících změn na televizním trhu, především přechodu terestrické televize na standard DVB-T2 a očekávaného zařazení mediální skupiny CME pod křídla PPF.
Přejít k druhé části rozhovoru – Pavel Górecki, Lepší.TV: Nova a O2 pod stejným vlastníkem? To může být časem problém