V zasedací místnosti v sídle Hospodářské komory toho ve středu zaznělo skutečně hodně, přinášíme ucelený obraz o průběhu diskuze. Vzhledem k šíři problému je dnešní text velmi podrobný, proto jsme jej rozdělili na několik částí. Kromě stanovisek jednotlivých účastníků jsme k některým problémům přidali redakční poznámku, kde dokreslujeme kontext a přinášíme nezaujatý odborný pohled.
I přesto se však do dnešního textu nevešlo zdaleka všechno. Proto připravujeme ještě další články na toto téma, které přineseme v průběhu příštího týdne.
Debata o Primě bez Primy
Středeční debaty se zúčastnili zástupci čtyř největších pay-tv operátorů, několika menších i středně velkých společností, i technologických firem, které se podílejí na vývoji konkrétních řešení pro pay-tv operátory. Debaty se zúčastnila i tajemnice Asociace komerčních televizí Marie Fianová a jednatel televize Nova Štěpán Peichl.
Konference však proběhla bez účasti zástupců televize Prima. Její mluvčí Gabriela Semová zaslala redakcím stanovisko, že právníci TV Prima považuji toto setkání „za velmi problematické zejména s ohledem na možnost považovat takovéto jednání za koordinovaný postup mezi soutěžiteli, jež patří mezi zákonem zakázané tržní praktiky“. Celé znění vyjádření přinášíme na konci článku.
Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý se však ohradil vůči tomuto výkladu a uvedl, že neformální diskuze o situaci mezi účastníky trhu by neměla být považována za zákonem zakázaný postup. Organizaci kulatého stolu rovněž konzultoval s právníky.
Žádný z účastníků debaty neměl se společnou diskuzi problém, jednotliví zástupci však dbali na to, aby nediskutovali o obchodních věcech, ale především o hledání společného technického řešení přeskakování reklam. Diskuze o Primě se nesla v opatrném duchu právě vzhledem k tomu, že byla bez zástupce protistrany. Většina diskutujících však i tak uvedla své konkrétní výhrady.
Diskuze o Primě se nesla v opatrném duchu právě vzhledem k tomu, že byla bez zástupce protistrany. Většina diskutujících však i tak uvedla své konkrétní výhrady.
Výhrady operátorů: časový tlak, chybějící koncept, nedostatečná komunikace ze strany Primy
Požadavek FTV Prima na blokování přetáčení reklam není ničím novým, řekla na úvod Tereza Rychtaříková, vedoucí právního oddělení společnosti Vodafone a členka představenstva Hospodářské komory ČR. Nejprve byla vytvořena pracovní skupina, která se zabývala řešením problému. Diskuze se vedla ohledně technického a teoretického řešení, jednání probíhala přibližně dva roky v různé frekvenci. Problémem bylo, že se nepodařilo dostat ke stolu všechny strany současně. Rovněž zazněly mezi přítomnými lidmi názory, že skupina Prima se těchto jednání nezúčastňovala pravidelně.
Následně však zaznělo, že skupina Prima vytvořila na operátory časový tlak, a své požadavky neformulovala jednoznačně. „Byl vytvořen časový tlak ze strany Primy s ne úplně definovaným řešením,“ uvedl zástupce společnosti T-Mobile Zdeněk Spurný. Operátoři podle něj neměli jednoznačné instrukce. Na tento problém si stěžovali i další účastníci s tím, že Prima dodala jen několik málo stránek specifikace.
Operátoři však vidí problém nejen v chybějícím konceptu, ale i v nejednotném řešení. “Potřebujeme s Primou společnou platformu, na kterou se připojíme. Musíme hledat kompromisní řešení, aby nebyl vítěz jen jeden. Nemůže se v tomto procesu uspokojit jen potřeba televizí, ale i potřeby pay-tv operátorů,” řekl Jan Klouda, viceprezident pro právní záležitosti společnosti Vodafone.
„Pracovní skupina hledala technologické řešení. Nedošlo k diskuzi, kam to posuneme a co všechno chceme. Prima začala vyvíjet tlak, a pod tlaky se pracovat nedá. Nic nesmí být prohibitivní, musí to fungovat za obě strany. Pokud platíme carriage fees, tak je platíme za celý produkt. Je potřeba nalézt jednotné řešení, aby v otázce přetáčení nebylo pro každý kanál úplně jiné. To je to, co je v tuhle chvíli špatně,“ řekla Anna Lenerová ze společnosti O2 TV.
V průběhu diskuze se u některých účastníků projevila i určitá frustrace z toho, jakým způsobem (ne)fungovala komunikace s Primou, zvláště v posledních třech týdnech, kdy se měla finalizovat konečná podoba řešení omezení přeskakování reklam.
„Prima sama před několika týdny udělala z celého problému velkou mediální kauzu, a pak se odmlčela, a už s námi nekomunikuje,“ řekl otevřeně Karel Peloušek, člen Výboru nezávislého ICT průmyslu.
Na špatnou komunikaci ze strany Primy si stěžovali i další účastníci kulatého stolu. „Prima shrnuje své požadavky na 1 až 2 stránkách, a mnoho věcí neřeší. Nám z Primy nikdo nedal úplně jasné zadání. Kdo se zeptal na různé podrobnosti, ten měl víc informací, a kdo ne, tak ten neměl,“ řekl například David Kulda, výkonný ředitel společnosti 4NET.TV, která vyvíjí technologická řešení pro několik českých i zahraničních pay-tv operátorů.
Nova nepožaduje zákaz přetáčení reklam, diskuze se však chce zúčastnit
Kulatého stolu se zúčastnil i jednatel TV Nova Štěpán Peichl, který rovněž řídí právní sekci této společnosti. Peichl zopakoval pozici Novy – ta v současnosti nepožaduje, ani jinak nehodlá omezovat funkcionalitu IPTV služeb v otázce přetáčení reklam. Pro Novu tato funkcionalita momentálně nepředstavuje problém. Vzhledem k stoupajícímu podílu odložené sledovanosti však Peichl připustil, že je potřeba tuto otázku řešit.
„Měli bychom tento prostor využít k tomu, bychom se domluvili na standardu, který umožní televizím udržovat výnosy z reklamy. Potřebujeme zachovat diváky, kteří se dívají i na reklamu. Zároveň rozumíme potřebám operátorů zachovat odloženou sledovanost v podobě, která bude atraktivní,“ uvedl jednatel Novy.
Podle něj by zástupci televizí a operátorů měli vytvořit technickou a produktovou standardizaci a společné mantinely pro celý trh. Tento návrh by následně prokonzultovali s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, aby nedošlo k porušení soutěžních pravidel.
Možný zákaz přetáčení reklam vnímá zástupce Novy rozporuplně. „Zákaz by vedl k tomu, že diváci budou konzumovat obsah jinak. Nerad bych to tu blíže rozváděl, pan Koiš to už popsal hezky,“ pobavil všechny přítomné Štěpán Peichl, přičemž narážel na široce medializovanou skutečnost, která se nedávno odehrála kolem autora webu TVKOMPAS.cz.
Absence společné dohody mezi televizemi a operátory může podle něj vést k tomu, že vznikne celá řada řešení, která budou nevýhodná jak pro zákazníky, tak pro účastníky trhu.
Pro Novu funkce přetáčení reklam nepředstavuje v tuto chvíli zásadní problém. Vzhledem k stoupajícímu podílu odložené sledovanosti však jednatel Štěpán Peichl připustil, že je potřeba tuto otázku řešit.
Tříměsíční odklad pro nás nic neřeší, shodli se operátoři
Vzhledem k výše uvedeným výhradám se diskuze pozvolna přesunula i k tomu, zda tříměsíční odklad, který Prima operátorům nabídla, pomůže vyřešit situaci. Prima totiž původně velmi striktně trvala na tom, aby se zákaz přetáčení reklam zavedl už od 1. března letošního roku. Po mediálně vyhrocené kampani však nakonec zástupci televize couvli a vydali prohlášení, že budou nové podmínky uplatňovat až od 1. června 2022.
Tento odklad však pro většinu operátorů nic neřeší. Časový tlak, který Prima vyvinula, přinutil některé z nich k nepříliš šťastnému řešení – tedy k úplnému zákazu přetáčení pořadů na programech TV Prima. Ani tříměsíční odklad neumožní současné aplikace dovyvinout v plné míře podle představ televize i operátorů.
Petr Mareš zastupující servisní společnost operátora Skylink uvedl, že za tři měsíce není možné stihnout provést významnější úpravy platformy. „K tomu bychom potřebovali minimálně ještě rok. Z tohoto důvodu přetáčení na programech Primy úplně zakážeme,“ dodal.
Karel Peloušek se pozastavil nad tím, že není jasné, které smluvní podmínky nyní platí vzhledem k tomu, že Prima přišla s jednostranným odkladem. Zákaz přetáčení reklam se totiž váže právě k novým podmínkám, které mají platit od 1. března. „Ani pro nás tři měsíce nic neřeší, rovný přístup Primy k trhu zde není, a vlastně ani nevíme, k jakým smluvním podmínkám se nyní vrátíme. Já osobně nespoléhám ani na to, že ten finální termín bude k 1.6. Uvidíme co nastane,“ dodal pan Peloušek.
Operátoři sice odklad Primy do jisté míry přivítali, ovšem problém mají s tím, že už do úpravy svých technologii investovali značné prostředky, i vzhledem k tlaku, který na ně FTV Prima vyvíjela.
Zástupce Skylinku, pan Mareš, zároveň upozornil na další aspekt, který trápí operátory. Vzhledem k tomu, že se už nyní veřejně prezentuje zákaz přetáčení, ozývají se prý nespokojení diváci, kteří žádají slevu kvôli významné změně funkcionality. Rovněž chtějí vědět, jak výrazná omezení přetáčení budou, čímž významně zatěžují call centra.
„Bylo by dobré, pokud by samotný vysílatel (v tomto případě Prima – pozn. red) vzal na sebe komunikaci tohoto problému, a sám informoval diváky všech operátorů, že zákaz přetáčení přijde, aby si pak diváci nestěžovali u operátorů. Pokud máte stovky tisíc klientů, představuje to skutečně obrovskou zátěž,“ uvedl Petr Mareš.
Ve Švýcarsku se podobný problém řeší intenzivně přes rok. Zadání má přes 40 stran
O výhradách operátorů k nedostatečnému zadání jsme už psali, ovšem v diskuzi zazněl i pohled na švýcarský trh, kde operátoři problém přeskakování reklam rovněž řeší s televizemi. Vzájemná komunikace je však mnohem intenzivnější a výsledkem švýcarského modelu debaty je velmi podrobná dokumentace, která má přes 40 stran.
„Naše společnost má klienta z řad pay-tv operátorů i na švýcarském trhu. Ve Švýcarsku se už více jak rok rovněž baví televize s operátory o tom, jak má vypadat společné řešení, aby všichni byli spokojeni. Výsledkem je dokument čítající 40 stran, kde jsou pokryty skutečně všechny situace, které mohou nastat, a různé potenciální situace v chování diváků,“ řekl David Kulda ze společnosti 4NET. Švýcarští operátoři tak mají k dispozici přesný manuál, podle něhož mohou postupovat.
Redakční poznámka TVKOMPAS.cz:
Fakt o existenci 40stránkového manuálu ve Švýcarsku dobře ilustruje komplexnost problému s přetáčením reklam. Zdaleka nestačí pouze říci, že se přetáčení reklam zakáže nebo omezí. Je potřeba nadefinovat například, jak dlouhé reklamní bloky se budou promítat. Zda se reklama zapne jen při prvním pokusu diváka o přetočení pořadu, nebo při každém dalším přetočení. Dále se řeší, zda divák u rozkoukaného pořadu musí na druhý den znovu zhlédnout už jednou viděné reklamní bloky, nebo zda si systém zapamatuje, že už je viděl. Tohle všechno jsou problémy, které na českém trhu nejsou ani zdaleka dořešené navzdory tomu, že se vše mělo zavádět už k 1. březnu.
Fakt o existenci 40stránkového manuálu ve Švýcarsku dobře ilustruje komplexnost problému s přetáčením reklam. Zdaleka nestačí pouze říci, že se přetáčení reklam zakáže nebo omezí.
IPTV bez přetáčení je hloupost, míní legenda české televizní digitalizace Pavel Hanuš
Diskuze se účastnil i matador tuzemské televizní digitalizace Pavel Hanuš, který v České televizi řídil proces přechodu z analogového na digitální televizní vysílání, i přechod z DVB-T na DVB-T2. Nyní je však sám konzumentem IPTV služeb, a zvykl si na zajímavé doplňkové funkce včetně přetáčení obsahu. Podle něj je tato funkce klíčová, bez něj se služba stane nezajímavou.
„Divák je ten, který si vybírá, a chce si vybírat. Pokud mu to někdo znemožní, půjde jinam. Změna modelu pochopitelně není vůbec jednoduchá. Bude vznikat řada řešení, která budou diváka od této platformy odhánět,“ uvedl Hanuš.
Internetová televize bez timeshiftu je podle něj „krávovina“, a v případě zákazu přetáčení hrozí odliv diváků ke globálním službám nebo k alternativním způsobům konzumace obsahu.
Redakční poznámka TVKOMPAS.cz:
Právě odlivu k nadnárodním streamingovým službám se obávají i zástupci operátorů. Tato hrozba v případě zákazu přetáčení reklam se v diskuzi zúčastněných objevila několikrát. Jeden příklad za všechny – cena za měsíční základní balíček placené televize je srovnatelná s cenou za Netflix a další podobné služby.
V této souvislosti je potřeba připomenout, že u zahraničních služeb funguje přetáčení obsahu bez omezení, a reklama se tam prakticky neobjevuje. Proto je potřeba myslet i na to, aby tuzemské IPTV služby byly vůči nadnárodním streamingovým gigantům konkurenceschopné. Jinak hrozí přesun diváků k nim, což by ve svém důsledku poškodilo nejen operátory, ale i české komerční televize, které inkasují významné měsíční sumy (tzv. carriage fees) za zpřístupnění svého obsahu v IPTV platformách.
Operátoři nesouhlasí s tvrzením, že Primě doposud vůbec nekompenzovali přetáčení reklam
Další část debaty se vedla ohledně reálných kompenzací za přetáčení reklamy. Televize Prima totiž v úterní tiskové zprávě uvedla, že kompenzace od operátorů za přeskočenou reklamu byly do března letošního roku pro komerční skupinu Prima nulové. Přítomní operátoři však s tímto tvrzením nesouhlasili.
Nejlépe to shrnul Vladimír Rusnák, šéf placené televize Telly. „Už několik let od Primy posloucháme, jak moc přichází o peníze za přetočené reklamy. Chápeme je, ovšem za několik let jsme se nedobrali žádného řešení. Prima vždycky tento problém odsunula s tím, že jim přidáme pár korun navíc (měsíčně – pozn. red). A tohle se opakuje skutečně každý rok,“ uvedl.
Redakční poznámka TVKOMPAS.cz:
Podobný fakt mimo záznam v minulosti potvrdili i zástupci dalších operátorů. Prima sice oficiálně nepožadovala „finanční kompenzace“ za přetáčení reklamy, pravidelně však požadovala po operátorech vyšší cenu za šíření svých programů právě s argumentem, že kvůli přetáčení reklam přichází o významné příjmy. Prakticky všichni pay-tv operátoři vyšší carriage fees respektovali a vnímali to právě jako určitou kompenzaci televizím za přeskočené reklamy. Zlom nastal až letos, kdy Prima podle některých názorů direktivně dotlačila operátory k tvrdším podmínkám, s nimiž už mají mnozí problém.
Shrnutí
Debata se nesla v korektním duchu a všechny strany se shodly na tom, že budou hledat společné technické řešení. Věří, že za jednacím stolem bude i televize Prima. Na závěr pro korektnost přinášíme celé stanovisko TV Prima k důvodům, proč se středečního setkání nezúčastnila.
„Na základě interní diskuse jsme bohužel nuceni omluvit se z účasti na setkání na půdě HK. V současné chvíli toto setkání naši právníci považují za velmi problematické zejména s ohledem na možnost považovat takovéto jednání za koordinovaný postup mezi soutěžiteli, jež patří mezi zákonem zakázané tržní praktiky. Bylo by tedy vhodné před pořádáním schůzky v navrženém formátu získat předběžný názor ÚOHS,“ uvedla tisková mluvčí FTV Prima Gabriela Semová.
Debata se nesla v korektním duchu a všechny strany se shodly na tom, že budou hledat společné technické řešení. Věří, že za jednacím stolem bude i televize Prima.
Kulatý stůl přinesl velmi přínosnou debatu účastníků trhu
Závěrečná redakční poznámka TVKOMPAS.cz
Kulatý stůl k přetáčení reklamy organizovaný Hospodářskou komorou ČR přinesl velmi podnětnou diskuzi důležitých účastníků trhu. V ní se naplno projevily problémy, kterým společně čelí prakticky všichni pay-tv operátoři i některé televize. Zatímco pro komerční TV je klíčové zachování konzumace reklamy ze strany diváků, je zde i potřeba najít rovnováhu se zachováním možnosti přetáčet obsah v IPTV platformách.
V opačném případě hrozí velmi reálný odliv diváků ke globálním placeným SVOD službám, které postupně vstupují na český a slovenský trh. K Netflixu se v dohledné době přidá Disney Plus, HBO MAX i SkyShowtime. Čeští operátoři i televize by měly brát konkurenci ze strany těchto služeb vážně, a nastavit vzájemné vztahy tak, aby to bylo přínosem především pro platícího diváka.