Kolik lidí sdílí hesla ke streamingovým službám? Nová studie prozrazuje zajímavou hodnotu
Uživatelé placených streamingových služeb sdílí své účty nejčastěji ve dvou lidech, výjimkou ovšem není ani skupina pěti osob. To, že někteří uživatelé mají k obsahu na placených VoD službách přístup prostřednictvím sdílených účtů, ovšem neznamená, že svoje oblíbené seriály a filmy sledují zcela zdarma.
Popularita placených streamingových služeb v posledních letech přirozeně výrazně stoupla. Pod úspěch se podepsaly mimo jiné i lockdowny, které byly běžné ještě před třemi lety. Právě kvůli tomu řada lidí objevila širokou nabídku placeného streamingu, což vyústilo i k rychlejšímu přesunu diváků od tradičních televizních programů k obsahu na vyžádání. Mediální agentura Atmedia se nyní zaměřila na zkoumání toho, kolik lidí využívá stejný účet k placeným streamingovým službám.„Placené VoD služby typu Netflix, HBO Max nebo Disney+ sleduje minimálně několikrát měsíčně 2,8 milionu Čechů ve věku 15–69 let, přičemž jeden uživatel využívá v průměru 2,3 služby najednou. Hovoříme tedy o zhruba 6,5 milionech účtů, respektive přístupů k placeným VoD službám,“ vypočítává Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia s odkazem na výsledky výzkumu atmedia index za 2. pololetí loňského roku.
Za celé dvě třetiny přístupů platí uživatelé přímo poskytovateli služby, dalších 12 % je placeno prostřednictvím některého z operátorů placené TV, kteří placené videotéky nabízí svým zákazníkům vedle desítek televizních stanic. Další část přístupů ovšem patří k těm, za které jejich uživatelé neplatí.
„Za 78 % přístupů k SVoD službám jejich uživatelé platí, pak je tedy ovšem jedna pětina přístupů, za něž uživatelé neplatí a obsah sledují zdarma prostřednictvím účtů sdílených se svými známými nebo přáteli,“ upozorňuje Pavel Müller.
„S uživateli, kteří sledují obsah zdarma prostřednictvím sdílených účtů, se potýkají všechny služby – každá ovšem v jiném rozsahu. Zatímco jeden z pěti největších hráčů na českém trhu měl v 2. pololetí loňského roku takových uživatelů 14 %, u dalšího tvořili celou čtvrtinu,“ upozorňuje Pavel Müller s tím, že k nejvyužívanějším placeným VoD službám na českém trhu patří dlouhodobě Netflix, Voyo, HBO Max, Disney+ a Prima+.
Doporučená původní analýza: Svět streamingu. Kolik lidí sdílí streamingové služby?
Jeden účet pro dvě, ale i pět osob
Uživatelé placených VoD služeb sdílí své účty nejčastěji ve dvou lidech, výjimkou ovšem není ani skupina pěti osob. U některých streamovacích služeb se ke sdílení jednoho účtu v pěti a více lidech hlásí až 15 % těch, kteří sdílené účty využívají. To, že někteří uživatelé mají k obsahu na placených VoD službách přístup prostřednictvím sdílených účtů, ovšem neznamená, že svoje oblíbené seriály a filmy sledují zcela zdarma.
Zhruba polovina z nich totiž na předplatné svým známým a přátelům přispívá, nejčastěji v řádu vyšších desítek korun měsíčně. Naopak uživatelé, kteří za placené VoD služby platí přímo poskytovateli služby a sdílené účty tedy nevyužívají, za ně utráceli v druhém pololetí loňského roku v průměru 334 Kč měsíčně. Nejvíce to přitom bylo za Netflix.
Slovenští sousedé sdílejí účty méně často
V porovnání českého a slovenského trhu s placenými VoD službami je sdílení účtů mezi Slováky méně časté.
„Ze všech přístupů k placeným VoD službám patří k těm sdíleným 15 % z nich, což je o pět procentních bodů méně než na českém trhu,“ upozorňuje Pavel Müller a dodává, že jinak je slovenský trh s placenými videotékami podobný tomu českému. Jeden uživatel využívá v průměru 2 služby najednou, přičemž k nejoblíbenějším placeným streamovacím službám patří Netflix, Voyo, HBO Max, Disney+, SkyShowtime nebo JOJ Play.
Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSOLUTION / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4153 respondentů z Českého národního panelu a 3 047 respondentů ze Slovenského národního panelu (internetová populace ve věku 15–69 let). Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2023, v Česku to bylo v dnech 2.–16. 10. 2023, 2.–15. 1. 2024 a na Slovensku v období 2.–24. 10. 2023, 2.–24. 1. 2024.
Společnost Atmedia představila výzkum atmedia index v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do tří konkrétních zkoumaných oblastí – hodnocení kvality televizních stanic očima diváků, využívání placené a neplacené televize a využívání placených streamingových služeb.
Archivní analýza: Sdílení placených účtů a hesel jako nový druh televizního pirátství?
Další informace: Tři miliony skandinávských domácností sdílejí placený streaming, nejvíce poškozený je údajně Netflix