Podle nejnovějších dat z 1. kvartálu 2019 jen 12 procent všech televizních domácností udává příjem DVB-T2. Většina z nich sleduje nové televizní multiplexy přes televizor, pouze dvě procenta respondentů udávají, že si přikoupili set-top-box.
Když se podíváme pouze na množinu domácností využívajících běžnou anténu, tak zjistíme, že pouze 20 procent anténních domácností reálně přijímá programy v DVB-T2. Dalších 10 procent má potřebné vybavení, ale nadále sleduje programy jen v končícím standardu DVB-T. Z těchto hodnot vyplývá, že pouze jedna třetina domácností na anténě je reálně připravena na příjem programů v DVB-T2.
Zástupci Českých Radiokomunikací na workshopu letos v dubnu udávali výrazně vyšší hodnoty, které zjistil jejich vlastní průzkum. Podle dat Radiokomunikací udává vlastnictví přijímače s podporou DVB-T2/HEVC až 43 procent domácností.
Připravenost domácností: každá druhá nebo každá třetí?
Zástupci Českých Radiokomunikací přitom na workshopu letos v dubnu udávali výrazně vyšší hodnoty. Podle jejich vlastního průzkumu udává vlastnictví přijímače s podporou DVB-T2/HEVC až 43 procent domácností. Ke konci roku 2018 to bylo 25 procent. Průzkum Radiokomunikací tak předpokládá, že takřka každá druhá domácnost může sledovat programy v DVB-T2. Podle nezávislého průzkumu Nielsen Admosphere však jde o každou třetí domácnost, přičemž jen každá pátá domácnost skutečně sleduje programy v novém standardu.
Pokud jde o povědomí o DVB-T2, tak až 83 procent respondentů slyšelo o nutnosti přechodu, ale 63 procent neví, kdy v jejich regionu dojde nebo došlo k prechodu na DVB-T2.
„Lidé připouštějí, že mají stručné informace. Internet kupodivu není tím nejdůležitějším zdrojem. Informace čerpají z běžného tisku, televize a rozhlasu a 23 procent lidí čerpá informace od známých, rodiny a přátel,“ uvedla k výsledkům Hana Friedlanderová z agentury Nielsen Admosphere. Ta prezentovala výsledky kontinuálního výzkumu realizovaného pro Ministerstvo průmyslu a obchodu a Asociaci televizních organizací. Prezentace výsledků proběhla na letošní konferenci DIGIMEDIA 2019, která se konala 5. června 2019 na Kavčích horách.
Další informace: Zajímavé poznatky z konference DIGIMEDIA 2019
Kolik domácností sleduje programy v DVB-T2 podle Nielsen Admosphere
- 12 % ze všech domácností v ČR přijímá DVB-T2
- 20 % domácností s anténou přijímá a sleduje programy v DVB-T2
- 10 % domácností s anténou má k dispozici přijímač DVB-T2, ale programy nesledují
Poznámka: Průzkumy Nielsen Admosphere a Českých Radiokomunikací se neshodují v počtu domácností, které jsou už připraveny na příjem DVB-T2. Podle Nielsenu jde maximálně o třetinu domácností s anténou (12 procent z podílu všech domácností), zatímco České Radiokomunikace udávají vlastnictví DVB-T2 přijímače až u 43 procent domácností. Obě hodnoty je potřeba vnímat v kontextu zájmů zadavatele.