Slovenští kabeloví a IPTV operátoři jsou v nezáviděníhodné pozici. Zpravodajská TA3 je totiž dostupná ve volném režimu jak v terestrice, tak přes satelit. Její program navíc není příliš sledovaný. I přesto chce TA3 po operátorech podobné peníze, jakoby šlo o televizi s atraktivním obsahem.
Na tuto skutečnost upozornil před časem prezident jedné ze dvou oborových asociací sdružujících kabelové a satelitní operátory. Róbert Ťavoda v rozhovoru pro server Živé.sk překvapil tvrzením, že operátoři podepsali s TA3 smlouvu, kde se zavázali jí platit pravidelné poplatky za šíření. Šéf Asociace provozovatelů kabelových telekomunikací přitom bezprostředně dodal, že členové asociace nejsou s touto smlouvou spokojeni.
„Nemyslíme, že by TA3 měla hodnotu jako ostatní komerční televize. Není důvod zavádět poplatky kvůli spuštění HD studia,“ řekl Ťavoda. Rámcově přitom upřesnil, že operátoři platí za TA3 sumu, která se blíží „hodnotě některého kanálu sledovaných placených televizí“.
Negativní postoj šéfa asociace operátorů je pochopitelný. Není však jasné, proč kabelové společnosti platí za program, o jehož kvalitě mají pochybnosti.
„Nemyslíme, že by TA3 měla hodnotu jako ostatní komerční televize. Není důvod zavádět poplatky kvůli spuštění HD studia,“ říká šéf Asociace poskytovatelů kabelových telekomunikací Róbert Ťavoda.
Před několika lety se za volně dostupné televize neplatilo
Ještě před několika lety platilo, že když jako kabelový nebo satelitní operátor chtěli do své nabídky zařadit jakoukoliv televizi, potřebovali jste její písemný souhlas. Tehdy bylo přirozené, že volně dostupné, neplacené televize poskytovaly svůj souhlas bezplatně, aby se dostaly k větší skupině potenciálních diváků. Nebylo nezvyklé, že některé menší televize v ojedinělých případech dokonce platily operátorům za to, aby mohly být v jejich nabídce.
Doba se ovšem změnila po přechodu z analogové na digitální televizi a zrušení podmínky „must-carry“, která garantovala klientům operátorů určitou minimální programovou nabídku. Když některá televize vysílala na anténě volně, operátor ji musel zařadit a zároveň za ni nemusel platit. Po skončení této podmínky se ovšem do té doby volně dostupné komerční televize začaly požadovat po operátorech poplatky.
Bylo to přirozené vyústění nových pravidel. Žádný operátor si nemohl dovolit vynechat ze svého balíčku Novu nebo Primu, ve slovenském případě Markízu nebo JOJ. Operátoři však za své peníze dostaly kvalitnější HD verze programů komerčních televizí, ke kterým se diváci přes anténu nedostanou.
Doporučujeme sekci: Analýzy TV trhu
Operátoři přistoupili na model zpoplatnění
Zpravodajská TA3 přešla na HD rozlišení jako jedna z posledních – učinila tak po výrazné rekonstrukci hlavního studia před necelými dvěma roky. Tuto skutečnost využila k tomu, aby u operátorů přešla na placený model.
Otázkou ovšem je, proč operátoři na tuto hru přistoupili. TA3 z hlediska popularity a sledovanosti rozhodně nepatří mezi „nepostradatelné programy“. Tato značka je však na trhu 17 let a některé kabelové společnosti si zřejmě nemohou dovolit ji vynechat. Subjektivně si myslím, že má nejkvalitnější sportovní zpravodajství v zemi. Její běžné zpravodajské a publicistické pořady jsou ovšem diskutabilní. Řada novinářů z jiných médií považuje zpravodajství a publicistiku na TA3 za výrazně provládní. Rovněž sledovanost této televize je relativně nízká – přece jen jde o průměrný zpravodajský kanál bez filmů, seriálů nebo živých sportovních přenosů.
TA3 navíc divákům sama zpřístupňuje své vysílání bezplatně – na anténě i přes satelit na pozici 23,5 st. východně – a to dokonce v HD rozlišení. Kabeloví operátoři tak platí za něco, co je jinde dostupné v režimu free-to-air v nejvyšší obrazové kvalitě.
Za těchto okolností by tedy nepřekvapilo, kdyby operátoři trvali na bezplatném šíření i v kabelových rozvodech. Pokud by s tím televize nesouhlasila, hrozilo by jí vyřazení z nabídek některých kabelovek. I proto je přinejmenším zvláštní, že operátoři přistoupili na podmínky, s nimiž podle slov šéfa asociace APKT nejsou spokojeni.
Žádný operátor si nemůže dovolit vynechat ze svého balíčku Novu nebo Primu, ve slovenském případě Markízu nebo JOJ. Z tohoto důvodu jsou operátoři ochotni platit i za komerční televize, které vysílají reklamu.