Kdyby jakákoliv změna programové nabídky měla být důvodem k vypovězení smlouvy klienta s operátorem, forma vázanosti by ztratila opodstatnění. Ve výsledku by to vedlo ke zvýšení cen za placenou televizi, jelikož operátoři by neměli motivaci poskytovat výhodnější ceny s vázaností.
A pro ty, kdo mají zájem se o této problematice dozvědět více, nabízíme hlubší analýzu celého problému.
Poznámka: Titulní ilustrační fotografii k článku poskytla agentura zastupující značku SES na českém a slovenském trhu. SES je poskytovatelem kapacity pro řadu satelitních služeb, operátorů a televizí.
Vede změna programové nabídky ke zhoršení postavení účastníka?
Server TVKOMPAS.cz ještě minulý týden v pátek jako první informoval o možné zásadní změně na trhu placené televize. V pondělí se předpoklad potvrdil.
Společnost provozující satelitní a internetovou televizi DIGI TV začátkem tohoto týdne přistoupila k vyřazení celého portfolia stanic skupiny AMC Networks International – CEE ze své programové nabídky. Operátor v tiskové zprávě informoval o zařazení 10 jiných kanálů a v rámci dlouhodobé promokampaně přesunul atraktivní sportovní program DIGI SPORT 2 HD do základní nabídky.
Na četné dotazy diváků na Facebooku DIGI TV odpověděla, že vyřazení programů AMC je trvalé a nelze čekat, že by se tyto stanice v dohledné době vrátily. Přirozeně se někteří klienti operátora dotazovali na možnost výpovědi smlouvy bez sankcí ještě v průběhu vázanosti jelikož se domnívali, že výměna jedné skupiny programů je porušením smlouvy mezi operátorem a divákem. Podívejme se na tuto argumentaci podrobněji.
Podívejme se nejprve na zákon o elektronických komunikacích. Novela z listopadu 2014 říká, že operátor je povinen informovat zákazníky o změně v obchodních podmínkách a právu ukončit smlouvu bez sankce tehdy, pokud se jedná o podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka. Konkrétní změna musí být zveřejněna nejméně měsíc před datem platnosti. Když tato situace nastane, žádné sankce při výpovědi smlouvy mobilního operátora vám nehrozí.
Ztráta klíčových vysílacích práv byla v minulosti důvodem ještě vyhrocenějších situací mezi kabelovými a satelitními operátory a televizemi. Největší kabelová společnost UPC v dubnu 2014 prakticky ze dne na den vyřadila programy Nova sport, rovněž bez předchozího upozornění.
Právě na tuto část se odvolává i provozovatel dotčených stanic, skupina AMC Networks. Ta ve svém vyjádření pro média tvrdí, že DIGI TV postupovala v rozporu se zákonem, když svým klientům neavizovala změnu alespoň 30 dní předem.
Na druhé straně je samotný operátor a jeho snaha o optimalizaci hodnoty a atraktivity programové nabídky. Prakticky každý operátor placeného vysílání si ve svých všeobecných podmínkách, které jsou součástí smlouvy s účastníkem, vyhrazuje právo na změnu programové nabídky. Zatím ale neznáme odpověď na otázku, zda výměna jedné skupiny programů za jinou zhoršuje postavení účastníka (tedy diváka). Pro tuto situaci zatím neexistuje na trhu pay-tv operátorů precedens.
Jasnou odpověď na tuto otázku může dát pouze Český telekomunikační úřad. Na něj se může obrátit kterýkoliv klient, cítí-li se jednáním operátora poškozen. My si ovšem můžeme představit jisté modelové situace, na kterých lze posoudit, v jakém postavení je vztah operátora s divákem.
Případy z minulosti: UPC se nedokázalo domluvit s Novou. Music Box se změnil na Šlágr. Slovak Sport naštval všechny
Pokud se uvážete některému z operátorů placené televize, děláte to obvykle i s vidinou určité programové nabídky. Operátor vám garantuje poskytování služby (placené televize), z podstaty věci ale nemůže garantovat neměnnost programové nabídky. Mimo jiné proto, že některé věci nemůže v průběhu trvání smlouvy s divákem ovlivnit.
Například se může stát, že některý z programů ukončí ze dne na den svou činnost – z nedávné doby zmiňme sportovní televizi 213, předtím TV Regina případně Slovak Sport. Dále se může stát, že skončí platnost dlouhodobé smlouvy s vybraným distributorem obsahu a obě strany se nedohodnou na další distribuci.
A pak je tu ještě třetí situace: program sice může pokračovat, ale přichází o značnou část atraktivních vysílacích práv. Zde se znovu hodí příklad Slovak Sportu, který ze dne na den přišel o zápasy Premier league, ale dobře poslouží i stanice Sport1 a Sport2, které během letošního roku neobnovily práva k italské Sérii A nebo francouzské Ligue 1 a před třemi lety přišly o španělskou La Ligu.
Právě ztráta klíčových vysílacích práv byla v minulosti důvodem ještě vyhrocenějších situací mezi kabelovými a satelitními operátory a televizemi. Největší kabelová společnost UPC v dubnu 2014 prakticky ze dne na den vyřadila programy Nova sport, rovněž bez předchozího upozornění. Mezi oběma stranami totiž vypršela platnost vzájemné smlouvy. Ani jedna ze stran s podpisem nové smlouvy nespěchala a diváci UPC byli bez Novy sport celkem 6 měsíců.
Obdobná situace nastala u několika dalších operátorů v souvislosti s programem Slovak Sport 2. Ten v letech 2013 a 2014 vysílal atraktivní přenosy anglické Premier league. Jenomže Slovak Sport pouhé dva dny před začátkem sezóny 2014/2015 vydal prohlášení, že se atraktivních vysílacích práv vzdal.
Placený slovenský hudební kanál MUSIC BOX se rozhodl ze dne na den vyměnit populární hudbu za pořady TV ŠLÁGR. O tomto kroku se předem nezmínil ani svým obchodním partnerům.
Jednotliví operátoři s tím nemohli nic dělat, přitom jejich infolinky se staly terčem naštvaných diváků. Obzvláště nepříjemná byla tehdejší situace pro kabelového operátora UPC, jelikož ten kromě absence Novy sport musel klientům vysvětlovat i náhlé stažení přenosů Premier league, na které neměl žádný vliv. Aby toho nebylo málo, společnost UPC měla aktivní letákovou kampaň, ve které lákala diváky právě na Premier league. A to dokonce i v době, kdy už bylo jasné, že klienti UPC žádnou Premier league už neuvidí.
Nicméně dva zmíněné příklady i tak nejsou ničím ve srovnání s tím, čemu musela čelit řada kabelových operátorů na Slovensku. Placený hudební kanál MUSIC BOX se rozhodl ze dne na den vyměnit své pořady populární hudby za vysílání televize ŠLÁGR (!). Nejstarší slovenská hudební televize vyměnila cílovou skupinu mladých lidí za důchodce. Není potřeba připomínat, že o tomto kroku předem neinformovala nejen své diváky, ale ani své obchodní partnery.
Tyto situace dobře ilustrují, kdy je operátor nucen měnit programovou nabídku bez předchozího upozornění. Pokud mu vyprší smlouva a chybí nová oboustranná dohoda s distributorem, operátor nemá jinou možnost než určité kanály vyřadit.
Zatím neexistuje precedens pro to, aby změna programové nabídky opravňovala klienta k výpovědi vázanosti bez sankcí. V případě vyřazení programů Nova Sport operátorem UPC nevydal regulátor žádné přelomové rozhodnutí.
Existovala dohoda o pokračování spolupráce mezi AMC a DIGI TV?
Do smluvních vztahů mezi DIGI TV a skupinou AMC Networks nevidíme. Tvrzení operátora o neexistenci společné dohody ale dokládá fakt, že DIGI TV se na vyřazení stanic AMC předem připravila. Výsledkem je okamžitá náhrada v podobě 10 nových stanic od Filmboxu, Discovery a dalších poskytovatelů obsahu.
Jako jedenáctý program získali všichni klienti přístup k DIGI SPORT 2 HD již od základního balíčku. Navíc, na programu DIGI SPORT 2 jsou od nové sezóny k dispozici také zápasy italské Serie A nebo francouzské Ligue 1 – tedy dvou soutěží, které provozovatel DIGI Sportů získal právě na úkor programů Sport1 a Sport2. V praxi to znamená, že DIGI TV nahradila vyřazené stanice v poměru jedna k jedné, tudíž by se nemělo jednat o výrazné zhoršení postavení zákazníka.
Hlavním smyslem vázanosti je, aby klient získal od operátora lepší cenu. Provozovatel placené televize díky tomu získá stabilní klientskou bázi ve vysoce konkurenčním prostředí.
Jak jsme uvedli, zatím neexistuje precedens pro to, aby změna programové nabídky opravňovala klienta k výpovědi vázanosti bez sankcí. Ve zmíněných případech u stanic Nova Sport nebo Slovak Sport regulátor nevydal žádné přelomové rozhodnutí.
Kdyby ale jakákoliv změna programové nabídky měla být důvodem k nedodržení vázanosti klienta s operátorem, tato forma smluvního vztahu by ztratila opodstatnění. Ve výsledku by to vedlo ke zvýšení cen za placenou televizi, jelikož operátoři by neměli motivaci poskytovat výhodnější ceny s vázaností.
Hlavním smyslem vázanosti přitom je, aby klient získal lepší cenu a operátor si díky tomu udržel stabilní klientskou bázi ve vysoce konkurenčním prostředí.
Více světla může do případu vnést pouze Český telekomunikační úřad. Vývoj budeme pozorně sledovat.