Jak se budou vyvíjet ceny placených streamingových platforem? Jedna studie naznačuje optimistickou míru
Nikdo přesně neví, v jaké kondici bude trh placeného streamingu za 10 let, a jak silná konkurence bude mezi globálními streamingovými společnostmi. V nejbližších letech by měla nastat určitá konsolidace, která může přinést spojení některých služeb do větších celků.
Diváci prémiových streamingových služeb velmi citlivě vnímají postupné zvyšování cen jednotlivých nabídek v rámci nelineárního sledování obsahu, tedy obsahu na vyžádání. V průběhu posledních let došlo nejen k rozšíření konkurence na globálním trhu, ale i ke zvýšení cen jednotlivých služeb. Skončily totiž roky expanze, kdy jednotlivé služby chtěly nabrat co nejvíce platících diváků, i za cenu obřích ztrát.Nyní se však streamingové společnosti snaží dostat své platformy do plusového hospodaření, a to se může podařit jen díky zvýšeným cenám, a úsporám v oblasti produkce obsahu. Digitální agentura Reboot Online se ve své studii pokusila odhadnout vývoj cen globálních streamingových služeb v nejbližších 10 letech. Její závěr není překvapivý – ceny budou i nadále stoupat. Překvapením je však míra možného zdražení. Ceny by totiž měly stoupnout maximálně o 70 procent oproti současnému stavu, tedy v průměru o sedm procent ročně.
Kromě základních tarifů, které obvykle obsahují reklamy, se zdražení nevyhýbá ani prémiovým tarifům a tarifům bez reklam.
Nejvýraznější míru zdražení předpovídá tato studie u služby Peacock, která by měla zvýšit cenu až o 71 procent, ale jen za předpokladu, že i za deset let bude ještě působit samostatně. V případě Disney+ se možné zdražení odhaduje na 63 procent, u Netflixu by to mohlo být až 48 procent. V podobné míře by měla zdražit i platforma Prime Video od Amazonu.
Tyto hodnoty je ale potřeba brát s obrovskou rezervou. Nikdo totiž přesně neví, v jaké kondici bude trh placeného streamingu za 10 let, a jak silná konkurence bude mezi globálními streamingovými společnostmi.
V nejbližších letech by měla nastat určitá konsolidace, která může přinést spojení některých služeb do větších celků. Většina hráčů na globálním trhu se totiž v dnešní podobě neuživí. Je tedy zřejmé, že za několik let budou na globálním trhu prémiového streamingu působit jen některé velmi silné značky.
Případné spojení určitých streamingových služeb následně vytvoří tlak i na růst cen. Spojená služba dvou nebo několika významných hráčů totiž nabídne divákům víc obsahu v rámci jednoho předplatného. Proto je i předpoklad, že výsledná cena tohoto kvalitnějšího předplatného bude vyšší než před spojením.