Italské televize poprvé vydělaly vyšší sumy na poplatcích než na reklamě
Italský televizní trh prochází zajímavou transformací. Tamní televizní společnosti poprvé v historii zaznamenaly vyšší tržby z původně doplňkových příjmů než na reklamě. Řečeno jinak, reklama už není nejdůležitějším pilířem financování, a to ani u televizních společností, které se identifikují jako komerční.
Stále důležitějším pilířem jsou platby od diváků prostřednictvím operátorů placené televize. Televize rovněž vydělávají na různých komerčních činnostech souvisejících s programem, kdy zejména menší televizní společnosti nabízí různým partnerům placený prostor ve vysílání, který však nelze vnímat jako tradiční reklamu nebo teleshopping. V podstatě jde o produktové vysílání, které se platí z výnosů například z různých telefonických her nebo jinak placených soutěží. Dále jde o pronájem vysílacího času ze strany různých partnerů, kteří si mohou zaplatit produkci méně významného sportovního přenosu nebo jiný způsob umístění své značky a produktu do vysílání.Tradiční komerční televizní společnosti vydělávají kromě reklamy a poplatků od pay-tv operátorů ještě na přímých platbách od diváků prostřednictvím placených VOD služeb. Právě placený streaming může být do budoucna klíčovým pilířem financování největších komerčních společností. Je dokonce možné, že reklama se za několik let stane až třetím pilířem financování, tedy bude pro komerční televize méně významná než doposud. Klíčovou roli pro největší mediální skupiny by měl sehrávat placený streaming (SVOD), a po něm poplatky od operátorů placených televizních služeb (carriage fees).
Velmi zajímavé informace v této souvislosti přinesl i spolupracovník webu Broadband TV News. Podle něj poprvé v historii se vyrovnaly příjmy televizí z reklamy a jiných zdrojů financování. Jiné zdroje jsou dokonce v mírné převaze díky tomu, že klesl objem financí z reklamního trhu. Jiné příjmy nyní tvoří podíl 39 procent na celkových příjmech televizních společností. Reklamní trh dodává jen necelých 37 procent příjmů televizí. Zbylých 24 procent příjmů tvoří poplatky za užívání televizního přijímače (TV licence fee), což je hlavním zdrojem přijmu pro veřejnoprávní televizi RAI.
I když si odmyslíme licenční poplatek pro RAI, je zřejmé, že televizní společnosti již nemohou spoléhat výhradně na volné šíření financované z reklamy. Klíčovým partnerem pro televize je nyní přímo divák, jenž je ochotný za sledování televizních programů platit svému operátorovi. Role pay-tv operátorů je v současné době klíčová pro další rozvoj tradičního lineárního televizního vysílání.
Klíčovým partnerem pro televize je nyní přímo divák, jenž je ochotný za sledování televizních programů platit svému operátorovi. Role pay-tv operátorů je v současné době klíčová pro další rozvoj tradičního lineárního televizního vysílání.