Glosa: Zařazení nových stanic už není samozřejmé, Prima našla vhodný kompromis
Pro televizní skupinu Prima se spouštění nových kanálů stalo jakousi každoroční tradicí. Ovšem, nikdy předtím nečekali diváci satelitních a kabelových operátorů na jejich zařazení do nabídek placené televize tak dlouho jako v tomto případě.
Značky Prima STAR a Prima SHOW nebyly až doposud pro některé významné operátory příliš atraktivní. Jistý průlom v tomto přístupu může přinést dohoda s největším operátorem na trhu, skupinou M7 Group, která konečně obě tyto televizní stanice zařadila. Dohoda s tímto nejvýznamnějším operátorem se rodila poměrně dlouho. Připomeňme, že televize Prima STAR vysílá od června, a Prima SHOW je k dispozici od října. Přistavme se na chvíli u možných důvodů, proč se velká část platících diváků dlouho nedostala ke dvěma novým stanicím Primy.Prvním a zřejmě klíčovým důvodem je nižší programová atraktivita těchto stanic. Doufám, že tímto upřímným konstatováním neurazím management ani komunikační oddělení TV Prima. Ovšem, je potřeba otevřeně říci, že pay-tv operátoři nemají důvod spěchat se zařazením těchto stanic vzhledem k jejich programové náplni.
Program stanice Prima SHOW je totiž podobný americkému lifestylovému kanálu E! Entertainment, který se netěšil zrovna velkému zájmu operátorů v CZ/SK regionu. A televize Prima STAR možná zaujme nostalgiky, ovšem ti už mají tento kanál k dispozici zdarma přes anténu, a nemají tedy důvod přecházet k placené televizi.
Tím se pozvolna dostáváme k druhému důvodu, proč operátorům na těchto programech doposud moc nezáleželo. Prima totiž všechny své stanice nabízí divákům zdarma v DVB-T2. A zástupci různých operátorů – mimo jiné i v loňské anketě TVKOMPAS.cz – už v minulosti přiznali, že mají velký problém platit za stále větší počet kanálů, které jsou na anténě k dispozici zdarma.
Proto se nelze divit, že jednání největších operátorů s Primou trvalo takřka půl roku. Jak jsme už na tomto místě několikrát psali, operátoři už mají své programové nabídky poměrně bohaté, a nové kanály Novy nebo Primy už nezařazují automaticky. Komerční televize musí operátorům nabídnout rozumné a kompromisní podmínky, pokud chtějí své nové programy dostat k co nejširšímu okruhu diváků.
Skupina Prima podobný kompromis se Skylinkem našla. Předtím se jí to podařilo i s řadou dalších, zejména internetových operátorů. Do budoucna však platí, že každý nový program musí mít pro operátory smysl nejen po programové, ale především po ekonomické stránce. Pryč jsou časy, kdy jediným kritériem pro zařazení nové stanice byl fakt, že vysílá i na anténě.
Pay-tv operátoři už mají své programové nabídky poměrně bohaté, a nové kanály Novy nebo Primy už nezařazují automaticky. Komerční televize musí operátorům nabídnout rozumné a kompromisní podmínky, pokud chtějí své nové programy dostat k co nejširšímu okruhu diváků.