Glosa: Vítězství Donalda Trumpa přinese CNN a dalším televizím miliony nových diváků
V dnešním sloupku se nebudu věnovat politickým důsledkům vítězství Donalda Trumpa. Za tímto účelem už vznikly – a ještě vzniknou – desítky různých úvah a analýz. Jeho vítězství je však zajímavé především z pohledu médií. Těm to pomůže získat nové diváky a čtenáře. V nejbližších letech tradiční mediální společnosti získají vysokou sledovanost a čtenost, o kterou postupně přišly v důsledku nástupu nových médií.
Ať už si o osobě Donalda Trumpa myslíte cokoliv, jedno je nesporné. Jde o vděčný „mediální magnet“. Ptáte se, proč je většina médií doslova posedlá právě tímto člověkem? Klíčovým důvodem je fakt, že titulní stránka s jeho jménem může vyprodat náklad jakýchkoliv novin. Televizní reportáž nebo debata zaznamenává nadprůměrnou sledovanost. A článek se jménem Trump v titulku přináší vysoká čísla čtenosti i v online prostoru. Nebudu zastírat, že právě to je důvod, proč jsem napsal tuto glosu.
Ohromná negativní publicita v médiích totiž funguje obousměrně. Většina amerických celebrit a osobností může dnem i nocí opakovat, jak moc Trumpa nenávidí. Ve skutečnosti si ale velká část z nich tajně přála, aby v politice zůstal. Nyní mohou stejné osobnosti další čtyři roky lamentovat. Díky tomu přilákají pozornost médií i v situacích, kdy by se o nich běžně nemluvilo.
Typickým příkladem je americká televize CNN. Kdysi jedna z nejmocnějších značek na tamním televizním trhu se dnes potácí na hraně relevantnosti. V Americe už není příliš mnoho těch, kdo by ji brali vážně. I nejvýraznější fanoušci Demokratů a odpůrci Donalda Trumpa radši dávají přednost MSNBC před CNN.
Ovšem když byl Trump prezidentem v letech 2016-2020, těžila z toho právě značka CNN. Průměrná denní sledovanost CNN se tehdy pohybovala v nižších jednotkách milionů. Když Trump z funkce odešel, průměrná sledovanost se propadla k nižším stovkám tisíc.
Stovky tisíc se mohou zdát jako slušné číslo, ovšem v kontextu amerického trhu čítajícího více než 300 milionů lidí je to směšná hodnota. Pro porovnání, stovky tisíc diváků denně generuje i veřejnoprávní televize ČT 24, přestože její množina potenciálních diváků je 30krát nižší než u americké CNN. Česká televize se svým programem však má u zdejších diváků důvěru, což nelze říci o CNN v USA.
Proto se domnívám, že novináři a vedoucí manažeři nejen CNN, ale i dalších amerických médií, ve skutečnosti přivítali výsledek těchto voleb, i když to nemohou dát veřejně najevo.
Čtyři další roky s Trumpem v Bílém domě přinesou zpravodajským televizím novou energii, a miliony nových diváků. Tradiční televizní programy tak čeká světlá budoucnost.
To se nedá říci o průzkumných agenturách. Ty se ve svých veřejných výstupech výrazně zmýlily – už poněkolikáté. Neveřejné průzkumy byly mnohem přesnější a naznačovaly výrazné zisky Trumpa ve všech důležitých státech. Ovšem tato data se nikdy nedostala na veřejnost.
Běžní diváci a čtenáři viděli jen výrazně upravené veřejné výstupy průzkumníků, které neměly nic společné s realitou. Výsledky voleb to potvrdily.
Nyní je otázkou, zda vůbec ještě existuje možnost napravit poškozenou reputaci, aby voliči výskumným agenturám ještě někdy uvěřili.
Většina amerických celebrit a osobností může dnem i nocí opakovat, jak moc Trumpa nenávidí. Ve skutečnosti si ale velká část z nich tajně přála, aby v politice zůstal. Nyní mohou stejné osobnosti další čtyři roky lamentovat. Díky tomu získají ohromnou publicitu.