Glosa: Televize je pro většinu lidí stále nejvíce preferovaným zdrojem informací
V posledních letech se stále častěji mluví o měnícím mediálním prostředí, a změnách ve vnímání obsahu ze strany běžných lidí, diváků, posluchačů nebo čtenářů. Některé průzkumy však signalizují, že změny nejsou tak rychlé a zásadní, jak se odborníci domnívají. Jedním z těchto průzkumů je Flash Eurobarometer, zadavatelem je Evropský parlament.
Předmětný průzkum zjistil, že televize je nejvíce preferovaným zdrojem informací pro až 71 procent responentů. Online média, jsou zdrojem pro 42 procent respondentů. Překvapivé ovšem je, že sociální sítě uvádí jako svůj důležitý zdroj jen 37 procent respondentů, a na tisk spoléhá jen 21 procent lidí.
Televize si nicméně stále ještě drží svou dominantní pozici, a je zřejmé, že se to nezmění ani v dalších letech. Osobně by mě ještě zajímalo, jakou pozici si drží například teletext, který je velmi populární na několika významných evropských trzích, a rozhodně není zanedbatelný ani v České republice nebo na Slovensku.
Průzkum však do jisté míry narušil dosavadní předpoklady, podle nichž většina lidí dnes čerpá své informace převážně z internetu a sociálních sítí. Hodnoty 42 procent případně 37 procent jsou sice statisticky velmi významné, ovšem do jisté míry jsou i zklamáním. Vypadá to, že po euforickém rozmachu online médií a sociálních sítí v posledních 15 letech, přichází období přesycení. Sociální sítě jsou bezesporu velmi důležitou platformou v životě lidí, ovšem pokud jde o důvěru ke zpravodajství, většina lidí stále věří „tradičnějším médiím“.
Navíc je tu ještě jeden důležitý aspekt. Televizní vysílání totiž nabízí alternativu i pro ty, kdo se cítí přehlceni reklamou. Pokud chcete sledovat zpravodajství nebo publicistiku, reklama v těchto pořadech není v televizním vysílání ani zdaleka tak rušivá jako v online platformách. V kombinaci s vysokou důvěrou publika lze předpokládat, že tradiční televize má před sebou ještě mnoho velmi úspěšných let.
Průzkum do jisté míry narušil dosavadní předpoklady, podle nichž většina lidí dnes čerpá své informace převážně z internetu a sociálních sítí. Vypadá to, že po euforickém rozmachu online médií a sociálních sítí v posledních 15 letech, přichází období přesycení. Sociální sítě jsou bezesporu velmi důležitou platformou v životě lidí, ovšem pokud jde o důvěru ke zpravodajství, většina lidí stále věří „tradičnějším médiím“.