Glosa: Každý na svém písečku
Uplynulý týden by se ve světě placené televize dal označit za takový “běžně poklidný”, kdyby v pátek nedošlo k události, která může ovlivnit nabídky operátorů v dalších měsících.
Z pohledu koncového spotřebitele se může firma 4NET.TV services jevit jako relativně neznámá značka. To však neplatí na trhu poskytovatelů internetu a televizních služeb. Tato společnost poskytuje velkoobchodní služby placené televize desítkám různých poskytovatelů internetu, kteří je následně pod svými značkami zpřístupňují koncovým uživatelům. Firma 4NET se minulý týden rozhodla k poměrně razantnímu kroku. Vyřadila ze své placené nabídky všechny kanály skupiny TV Barrandov s poměrně jednoduchým argumentem – program televize Barrandov není dostatečně atraktivní, aby za něj lidé museli platit.Ano, vidíte dobře. Skupina TV Barrandov si usmyslela – nebo jí to poradila zastupitelská agentura – že za své tři programy poskytované na anténě zdarma, začne vybírat poplatky od operátorů placené televize.
Ponechme teď stranou programovou stránku televize Barrandov, a podívejme se na věc čistě pragmaticky. Pokud jste operátorem placené televizní služby, je celkem běžné, že zákazníci vám za sledované televizní programy platí. V tom je podstata podnikání. Otázkou je však míra, za které programy má smysl ještě platit, a za které už nikoliv. Vzhledem k poměrně nízké sledovanosti TV Barrandov a vysoké četnosti repríz je pochopitelné, že operátoři doposud šířili tyto programy zadarmo. Přesněji řečeno, své programové rozpočty dělili mezi jiné televize, nikoliv TV Barrandov.
Platit se totiž vyplatí za mnohem atraktivnější a exkluzivnější programy. Například sportovní kanály, filmové programy, prémiové dokumentární stanice typu Discovery nebo Spektrum, erotické televize, a tak podobně. Ano, platí se i za základní komerční programy, například za Novu a Primu, ale jenom proto, že bez Novy a Primy se drtivá většina diváků zatím neobejde.
Ovšem, lze to samé říci o televizi Barrandov? Na to ať si odpoví každý sám. Já mezitím dodám pár argumentů…
Nejenže tato televize vysílá zdarma přes anténu, ale ještě zpřístupňuje vybrané své pořady zdarma přes internet například na platformě YouTube. Za těchto okolností se nelze divit, že se operátoři novým poplatkům brání. Museli by je totiž časem přenést na své diváky. Při vší úctě k panu Soukupovi, jeho televize rozhodně není značkou, kvůli které by měli operátoři zdražovat.
Související článek: Jeden z operátorů plánuje vyřadit TV Barrandov. Důvodem je požadovaná cena za šíření
Navzdory výše uvedenému je třeba poznamenat, že někteřé velké společnosti už s novými podmínkami souhlasily. Skupině Barrandov pošlou nějaké peníze, ovšem rozhodně to nebude tolik, kolik její zastupitelská agentura požadovala. Velká část jiných operátorů se však ještě nerozhodla, a stále jednají o podmínkách.
Tato událost zároveň poukázala na jednu zvláštnost, která se projevuje na trhu placené televize. Volně dostupné stanice na terestrickém trhu bojují proti sobě tvrdými zbraněmi a nic si nedarují, v zásadních strategických otázkách však vždy drží vzácně spolu. Týká se to nejen Novy s Primou, ale i České televize.
Ovšem na pay-tv trhu je to přece jen jiné. Sotva hodinu poté, co firma 4NET rozeslala svým klientům otevřeně formulované oznámení o vyřazení stanic Barrandova, konkurenční společnost SledovaniTV přispěchala s ujištěním svých klientů, že ona rozhodně tyto kanály zachová. I přesto, že v té době ještě nebyla informace o vyřazení programů Barrandova známá širší veřejnosti.
Chápu snahu ostatních operátorů o pozitivní PR. Nicméně jde o malou ilustraci toho, že i ve strategických otázkách působí jednotliví účastníci trhu jako nesmlouvaví konkurenti. Jinými slovy, každý si hraje tak trochu na svém písečku. Na jednu stranu je to dobře, neboť to ukazuje na skutečně fungující konkurenční prostředí. Na druhou stranu to může být někdy na škodu, jelikož v budoucnu mohou mít jednotliví hráči problém najít shodu i v podstatně důležitějších otázkách.
Ano, platí se i za základní komerční programy, například za Novu a Primu, ale jenom proto, že bez Novy a Primy se drtivá většina diváků zatím neobejde. Ovšem, lze to samé říci o televizi Barrandov?