Glosa: CNN má nadšené, houževnaté a úžasné zaměstnance. Proč se jí tedy nedaří?
Z tiskových zpráv velkých korporací se mnohdy dozvídáme, jak je vše úžasné, když do čela firmy usedne nový generální ředitel. Nemůže však být vše sluncem zalitý, jelikož pak by nebyl důvod k příchodu nového šéfa. Podobné pocity jsem měl po přečtení několika článku amerických a britských médií, která referovala o nástupu nového ředitele CNN Marka Thompsona.
Čas od času se bavím tím, že procházím části projevů vybraných mediálních manažerů, zvláště u globálních skupin. Ti po svém nástupu obvykle promluví k zaměstnancům, případně jim pošlou uvítací motivační e-mail. Podobná informace se samozřejmě dostane i do světových médií. Díky tomu může celý svět vidět, jak moc dobře to myslí nový pan ředitel ve svém novém působišti. Případně se dozvíme něco málo o tom, jak úžasné a motivované zaměstnance dotyčná firma má. Občas zazní i nějaká ta úplně nenápadná kritika. Nemůže být přece vše sluncem zalitý, jelikož pak by nebyl důvod k příchodu nového šéfa. Nicméně nový pan ředitel má vše pevně ve svých rukou, a všichni jsou už předem natěšeni, že mohou pod ním pracovat.Podobné pocity jsem měl po přečtení několika článku amerických a britských médií, která referovala o nástupu nového ředitele CNN Marka Thompsona. Podle něj má CNN houževnaté, nadšené a úžasně soustředěné zaměstnance, kteří věří jejímu poslání na 100 procent…
Přitom realita není ani zdaleka tak růžová. Americká CNN nyní prochází něčím, co by šlo popsat jako krize programové identity. Coby nejstarší zpravodajská televize má na domovském americkém trhu poměrně slabou pozici. Sleduje ji výrazně méně lidí než konkurenční MSNBC nebo FOX NEWS. Značka CNN jakoby se nedokázala pořádně programově nadechnout poté, co několik let bavila diváky negativním zpravodajstvím a názorovými reportážemi o Donaldu Trumpovi. Trump však diváky CNN už nezajímá, a tato televize netuší, jak je znovu přilákat. Její sledovanost se v posledních letech propadala právě v důsledku toho, že Trump už několik let není v Bílém domě.
Trump už diváky CNN nezajímá, a tato televize netuší, jak je znovu přilákat. Kvůli klesající sledovanosti byli postupně odejiti dva předchozí generální ředitele, i když každý z formálně jiného důvodu.
CNN si v době Trumpova prezidentování vybudovala image velmi agresivní „vysílačky“, která míchala zpravodajství a komentáře, a v některých případech měla problém odlišit fakta od fikce. V podstatě vše, co kdy tato televize vyčítala pravicové konkurenci FOX NEWS, toho všeho se sama dopouštěla, jen v levicovém kabátě. Pro korektnost však dodám, že podobné konstatování platí rovněž o MSNBC.
Paradoxně, právě díky velmi agresivnímu stylu svých reportáží namířených vůči předchozí administrativě si CNN získala značnou část nových, levicově zaměřených diváků. Jenomže s odchodem Trumpa odešli od CNN i diváci. Proto majitelé této televize postupně vyměnili až dva generální ředitele, i když každý skončil z formálně jiných důvodů.
Nový šéf Mark Thompson je zřejmě nejrespektovanější osobností, jaká kdy stála v čele CNN. Respekt si získal zejména díky tomu, že vedl i britskou BBC nebo vydavatele The New York Times. Na druhou stranu, právě on by mohl využít sílu své osobnosti k tomu, aby otevřeně pojmenoval, co všechno je na CNN špatně, a co je potřeba změnit. Jeho předchůdce Chris Licht se o to pokusil, a tvrdě narazil. Důvodem jeho odchodu byla mimo jiné dále klesající sledovanost, která by ale klesala bez ohledu na to, kdo televizi zrovna vede.
Mark Thompson si jako klíčový bod kritiky vybral fakt, že CNN je příliš závislá na divácích lineární televize, a není připravena na budoucnost. Podle něj se potřebuje víc soustředit na online obsah, tedy streaming.
Na druhou stranu je pochopitelné, že nový ředitel nemůže otevřeně říci, že je všechno špatně, i kdyby to byla pravda. Má však svým způsobem štěstí, že průměrná čísla sledovanosti v posledních dvou letech snad ani nemohla být horší. Jakékoliv, byť jen mírné zlepšení tak bude vnímáno jako obrovský úspěch nového šéfa.
Psali jsme: Disney ukazuje, proč nemá moc velký smysl číst tiskové zprávy korporací