Filmy a seriály vládnou českým obrazovkám. Jsou oblíbené v televizi i na streamu

Dálkové ovládání. Ilustrační foto, zdroj Pixabay.com
Filmy a seriály dlouhodobě patří na televizních stanicích mezi nejsledovanější žánry. Dle oficiálních dat z měření TV sledovanosti jim náleží 44 % z celkové sledovanosti u diváků ve věku 15+. Větší popularitě se přitom těší seriály, jak vyplývá z peoplemetrového průzkumu ATO. Souhrn zajímavostí z elektronického měření zaslala novinářům společnost Atmedia, která zastupuje především žánrové stanice na reklamním trhu.
„Tento typ obsahu patří k nejvyhledávanějším napříč všemi věkovými skupinami – jak u mužů, tak u žen,“ doplňuje Michaela Suráková, Managing Director společnosti Atmedia.
Čechy láká lokální tvorba
Z hlediska původu filmů a seriálu vede na televizních stanicích dlouhodobě lokální produkce. Z celkového času věnovaného sledováním filmů a seriálů připadá 42 % právě na české tituly, následované severoamerickými a evropskými filmy a seriály. I tato data lze vyčíst z elektronického měření ATO – Nielsen pro cílovou skupinu diváků starších 15 let.
„Lokální filmy a seriály se také stále častěji dostávají do programové nabídky placených filmových a seriálových kanálů, které najdou diváci podobně jako streamovací služby v nabídce operátorů placené televize,“ tvrdí Michaela Suráková.
Například nejsledovanějším filmem loňského roku na stanici FilmBox Stars byla komedie Bábovky. České a československé filmy se dostaly mezi nejsledovanějšími pořady za uplynulý rok také na stanici FilmBox – konkrétně komedie 2Bobule nebo Prvok, Šampón, Tečka a Karel (zdroj dat ATO – Nielsen, Živě + TS0–3, 2024, Rating, CS 18–69).
Filmy a seriály vládnou i streamovacím službám
Obdobný trend lze sledovat i na streamovacích službách, kde mezi nejvyhledávanější žánry patří komedie, krimi, akční a dobrodružné filmy a seriály, rodinné příběhy, stejně jako tituly ze světa sci-fi a fantasy.
„Oblíbenost jednotlivých žánrů se u různých streamovacích služeb liší. Například sci-fi a fantasy vyhledávají diváci nejčastěji na globálních VoD platformách, zatímco rodinné filmy diváci sledují zejména na těch lokálních,“ popisuje Michaela Suráková s odkazem na výsledky průzkumu atmedia index za 2. pololetí loňského roku.
Výrazné rozdíly se ukazují i ve volbě původu sledovaného obsahu. Uživatelé domácích platforem, jako jsou Voyo/Oneplay nebo Prima+, nejčastěji sledují české filmy a seriály – včetně originální tvorby těchto služeb. Přibližně polovina jejich uživatelů dává přednost právě lokálním titulům.
Český dabing vítězí i na streamu
Bez ohledu na zvolenou platformu – televizní stanice nebo streamovací služby – zůstává pro české diváky preferovaným způsobem sledování pořadů dabing. České znění upřednostňují dvě třetiny uživatelů placených VoD platforem, na druhém místě je sledování v původním znění s českými titulky.
„Zájem o původní znění s českými titulky je sice vyšší mezi mladšími diváky, ale dabing i tak dominuje napříč všemi věkovými skupinami,“ upozorňuje paní Suráková.
Streamovací služby využívá téměř polovina Čechů
V druhé polovině loňského roku využívalo alespoň jednu placenou VoD službu 47 % Čechů ve věku 15–69 let. V průměru využívali dvě různé služby zároveň. Do první pětice nejvyužívanějších platforem na českém trhu dlouhodobě patří Netflix, Voyo, Max, Disney+ a Prima+. S odstupem následují Amazon Prime Video, SkyShowtime, CANAL+ a Apple TV+.
I přes nástup nových platforem zůstává televizní vysílání nejrozšířenějším způsobem konzumace videoobsahu. Televizní obsah sleduje celkem 92 % českých domácností. Každý den si televizi zapne 68 % diváků ve věku 15+, přičemž jejím sledováním tráví v průměru 3 hodiny a 36 minut, jak dokládají výsledky elektronického měření sledovanosti i Kontinuálního výzkumu ATO za rok 2024.