FAST kanály se už objevují i na satelitu. Mohou doplnit nebo nahradit tradiční neplacené televize

Technologie satelitního vysílání. Ilustrační foto Pixabay.com
V rámci své definice se FAST kanály vážou k internetu. Pokud jde o volné vysílání přes satelit, v tomto případě lze mluvit víceméně o bezplatných free-to-air stanicích, které byly doposud označovány zkratkou FTA. Někteří provozovatelé však postupně experimentují i se zařazováním programů, které byly doposud určené výhradně pro internetové FAST platformy.
Příkladem může být sportovní informační kanál Sports First TV, který se vysílá na pozici 13 st. východně v balíčku stanic s názvem MuxIP. Ve stejném bezplatném balíčku se vysílají i další podobné stanice, například America’s Funniest Home Videos, World Poker Tour TV, nebo Cricket Gold, což jsou stanice, které byly doposud k vidění prakticky jen ve FAST platformách.
Co je důvodem zařazování těchto programů do satelitního vysílání? Pro některé provozovatele může být satelit vhodným doplňkem s možností významně rozšířit své publikum. Satelit totiž umožňuje stále ještě velmi dobrý poměr pokrytí a ceny. Prostřednictvím jedné programové pozice u jednoho satelitního operátora můžete oslovit vyšší desítky milionů diváků současně, a to prakticky v celé Evropě.
Satelit jako platforma pro příjem televizních programů je sice na ústupu, ovšem na velkých západoevropských trzích má stále ohromný význam. Tento způsob příjmu je výrazně populární zejména v Německu, v Itálii, i ve Velké Británii. V rámci střední Evropy má tato platforma významné publikum v Polsku, v Rakousku, v Maďarsku i na Slovensku.
U odborné veřejnosti panuje shoda, že tradiční lineární televizní programy se budou postupně přesouvat na internet, přičemž na satelitu zůstanou jen nejsilnější televizní skupiny. I pro menší TV společnosti však může být satelit stále ještě velmi efektivní volbou. Značná část zejména starších diváků totiž na satelitu zůstane. Právě tuto skupinu diváků mohou oslovit FAST kanály přes satelit, které jim mohou doručit vhodný archivní obsah doplněný reklamou.
Satelitní lineární vysílání z technických důvodů nemůže nabídnout každému uživateli odpojenou nebo personalizovanou reklamu. To ale nemusí být překážkou. FAST kanály mohou mít několik různých verzí, a satelitní vysílání může být pouze jednou z mnoha platforem, kde budou dostupné.
I satelit tak může vhodně doplnit šíření FAST obsahu, zejména pokud půjde o oslovení staršího nebo více konzervativního publika. Pokud se v posledních 20 letech dokázaly na satelitu uživit různé telefonické, hazardní, věštecké nebo čistě teleshoppingové TV kanály, lze předpokládat, že se touto cestou uživí i archivní TV stanice, které mohou divákům nabídnout vhodnou alternativu k tradičním komerčním televizím.
Značná část zejména starších diváků na satelitu zůstane i v dalších letech. Právě tuto skupinu diváků mohou oslovit FAST kanály přes satelit, které jim mohou doručit vhodný archivní obsah doplněný reklamou.