Evropská komise povolila Španělsku dotace společných antén. Zakázala zvýhodnění terestriky
Za veřejné peníze si tak můžete přizpůsobit anténu i pro satelitní příjem. Evropská komise v rozhodnutí ani jednou nezmiňuje pojem DVB-T, ani DVB-T2. Povolená kompenzace se navíc týká pouze bytových domů, nikoliv operátorů. Kompenzují se pouze přímé náklady do výše maximálně 650 EUR za bytový dům.
Španělská administrativa pro tento účel vyčlení celkem 150 milionů EUR (přibližně 4 miliardy korun), aby jednotlivým komunitám a domácnostem ulehčila přechod na nové televizní frekvence. Důraz je kladen na ekonomicky nejvýhodnější řešení. Konečný příjemce dotace však má svobodu ve výběru televizní platformy, kterou ve společné anténě zpřístupní. Může tedy zavést i možnost příjmu z více platforem současně, nebo si vybrat pouze tu nejlevnější. Pod nejlevnějším řešením se rozumí nejen terestrická platforma, ale i satelit a další platformy.
Důraz je kladen na ekonomicky nejvýhodnější řešení. Konečný příjemce dotace však má svobodu ve výběru televizní platformy, kterou ve společné anténě zpřístupní. Pod nejlevnějším řešením se rozumí nejen terestrická platforma, ale i satelit a další platformy.
Kompenzace společných antén jsou v pořádku, pokud budou technologicky neutrální
Bez ohledu na zvolené řešení je výše kompenzace omezena maximální sumou 650 EUR. Tato suma vychází z kalkulace nákladů na ekonomicky nejvýhodnější řešení. Pokud si rekonstrukce konkrétní antény vyžádá vyšší sumu, budou ji muset majitelé domů doplatit. V tomto ohledu je potřeba připomenout, že v České republice se s dotacemi na rekonstrukce společných antén nepočítá vůbec. Majitelé a obyvatelé bytových domů budou muset hradit veškeré náklady z vlastních zdrojů.
Zmíněné rozhodnutí Evropské komise obsahuje tři klíčové body, které mohou být důležité i pro posuzování obdobné situace v České republice.
1) V rozhodnutí se vůbec nemluví o přechodových sítích DVB-T2 ani o migraci na tuto platformu. Případná změna vysílacího standardu tak není předmětem kompenzace, a tudíž není kompenzován ani provoz přechodových sítí (viz bod 10 příslušného dokumentu).
2) Technologická neutralita je základním předpokladem, aby byla mohla být státní podpora uznána (viz bod 56). Podle tohoto principu musí kompenzace zahrnovat všechny platformy, tedy nejen terestriku.
3) Následující bod 57 vysloveně uvádí, že opatření nemá za cíl zvýhodnit žádnou z existujících technologií (platforem).
Evropská komise řeší i otázku veřejných kompenzací v případě České republiky. Z dosavadního rozhodování je zřejmé, že přímé kompenzace operátorů terestrických sítí, které podporuje Česká republika, mohou být problémové, a mohou být vnímány jako nedovolená státní podpora.
Česká republika stále čeká na posouzení veřejné podpory soukromých operátorů terestrického vysílání
Rozhodnutí Evropské komise v případě Španělska je v obdobném duchu jako nedávné rozhodnutí v případě Německa. EK v Německu rovněž stanovila striktní podmínky. Především konstatovala, že nelze kompenzovat výdaje související s přechodem na DVB-T2, ale pouze přímé náklady, které vzniknou v souvislosti s uvolněním příslušného pásma. Lze tedy kompenzovat například přeladění systémů, ale kompenzace nákladů souvisejících s vyklizením pásma 700 MHz nesmí zvýhodnit terestrickou televizi.
V německém i španělském kontextu je zajímavý zejména fakt, že kompenzace nemají za cíl financovat přechod z DVB-T na DVB-T2 ani provoz přechodových sítí DVB-T2. Důvodem je, že uvolnění pásma 700 MHz není podmíněno přechodem na DVB-T2. Tento přechod ve své podstatě ani není nutný, jde o rozhodnutí na úrovni států případně operátorů. V Evropě je řada zemí, které se rozhodly zachovat standard DVB-T – viz tabulka na konci článku.
Evropská komise řeší i otázku veřejných kompenzací v případě České republiky. V tomto případě se bude posuzovat i kompenzace operátorů formou prodloužení frekvenčních přídělů a kompenzace nákladů za dlouhodobý provoz přechodových sítí DVB-T2. Z výše uvedených příkladů Německa a Španělska je zřejmé, že přímé kompenzace operátorů terestrických sítí, které podporuje Česká republika mohou být problémové, a mohou být vnímány jako nedovolená státní podpora.
Celé znění dokumentu v angličtině: SA.51079 Audiovisual broadcasting reception aid for multi-households buildings (TRTEL) (PDF – 500 KB)
Přístup evropských zemí k DVB-T a DVB-T2
- Česká republika: Povinný přechod na DVB-T2/HEVC, bez kompenzace domácností
- Rakousko, Německo: DVB-T2 jako převážně placená platforma, volné programy na satelitu
- Maďarsko, Slovensko: volné televize v DVB-T, placené v DVB-T2, kompenzace nejsou potřeba
- Francie, Portugalsko: setrvají u DVB-T, platforma T2 bude jen doplňkem
- Itálie: přejde na DVB-T2, kompenzuje nízkopřijímové domácnosti
- Španělsko: částečně zachová DVB-T, 150 mil. EUR pro domácnosti, 10 mil. EUR pro operátory
- Finsko: přejde na DVB-T2, vypne televize ve standardním rozlišení, kompenzace předmětem sporu
- Švédsko: Zachová DVB-T, jednu síť překlopí do DVB-T2. Kompenzace nejsou potřeba
- Švýcarsko: odmítlo přechod na DVB-T2, dne 3.6.2019 úplně vypnulo anténní příjem
- Belgie: placená televize v DVB-T2, veřejnoprávní televize VRT opustí DVB-T
Další země ještě definitivně nerozhodly, zda opustí standard DVB-T a jak by měl přechod probíhat
Evropská unie požaduje, aby televize uvolnily frekvence v pásmu 700 MHz. Jednotlivé státy si však mohou libovolně stanovit, zda chtějí zachovat současnou technologii vysílání DVB-T v menším rozsahu, nebo zda chtějí kombinovat technologie DVB-T a DVB-T2. Rovněž mají státy relativně volnou ruku v otázce kompenzace nákladů domácností. Česká republika chce kompenzovat operátory, s kompenzacemi domácností však nepočítá.
* Zobrazit všechny články na téma Uvolňování pásma 700 MHz v Evropě.