Diváci očekávají v bezplatných platformách živé sportovní přenosy. Tato očekávání nejsou reálná

Bývalý profesionální hráč Yao Ming v dobách své největší slávy jako hráč NBA v týmu Houston Rockets. Ilustrační foto – fotobanka Pixabay. Autor: Keith Johnston
Když se pokoušíte vyhledat způsob, jak bez placené televize můžete sledovat významná sportovní utkání, u „našeptávání“ Googlu mnohdy narazíte na fakt, že diváci očekávají zajímavé sportovní přenosy i v bezplatných TV platformách. Nejedná se přitom jen o anténní příjem. Část diváků se obrací i k některým internetovým televizím, které sice nabízí archivní obsah, ovšem chlubí se i přítomností některých prémiových sportovních značek.
Tento trend se projevuje na všech významných trzích. V Evropě jsou určité sportovní přenosy dostupné díky veřejnoprávním televizím. Diváci v Severní Americe však tyto přenosy hledají především v on-line platformách, jelikož většinově nejsou zvyklí přijímat televizní programy přes anténu. V USA sice ve větších městech vysílají desítky terestrických programů, ovšem velká část diváků dlouhodobě upřednostňuje kabelovou televizi a další placené televizní služby.
Přitom i tamní bezplatné terestrické televize nabízejí místní přenosy fotbalových týmů případně celostátní basketbalová utkání zdarma. Jenže drtivá většina zápasů je i tak jen za poplatek.
Diváci však tyto přenosy hledají i v bezplatných online platformách, protože v nich vidí kanály značek CBS Sports, NFL Network nebo DAZN. Jak jsme už uvedli v naší nedávné analýze FAST platforem, toto prostředí není příliš vhodné pro exkluzivní sportovní značky. Ve FAST platformách je totiž obsah zmíněných programů diametrálně odlišný od toho, co tyto samé programy mohou divákům nabídnout u placených operátorů.
Nereálná očekávání diváků však vyvolává už samotná přítomnost atraktivních značek v tzv. bezplatných FAST platformách. A pokud se tento fakt nezmění, může to časem znamenat, že diváci na bezplatné platformy zanevřou, a jejich dalšímu rozvoji už nepomůže ani skvělý marketing.

Pohled do hlediště a na plochu AT&T Stadium. Své domácí zápasy zde hraje tým Dallas Cowboys. Ilustrační foto, autor skeeze, fotobanka Pixabay.com
Související analýza: Je prostředí FAST kanálů vhodné pro prémiové televizní značky?
Momentálně v USA zahájena velká sportovní akce nazvaná March Madness, která je ohromným turnajem sportovních nadějí v basketbalu. Televizní společnosti nabízí desítky přenosů a diváci tyto zápasy velmi vyhledávají. O významu této akce svědčí i fakt, že na jednotlivé zápasy se v průběhu necelých tří týdnů prosází více než tři miliardy dolarů.
Samotní diváci si uvědomují, že akce March Madness je velkým lákadlem i pro operátory placené televize. Navzdory tomu očekávají tato utkání i v bezplatných platformách.
Podobná očekávání ale nejsou realistická. Placené televizní společnosti platí za tyto přenosy stovky milionů dolarů, stejně tak jako evropské společnosti platí za atraktivní fotbalové přenosy pro evropského diváka. Pokud chcete v Evropě vysílat například Ligu mistrů UEFA, připravte si rovněž stovky milionů dolarů. Z tohoto důvodu není možné tyto žádané produkty nabízet zdarma.
Nereálná očekávání diváků však vyvolává už samotná přítomnost atraktivních značek v tzv. bezplatných FAST platformách. A pokud se tento fakt nezmění, může to časem znamenat, že diváci na bezplatné platformy zanevřou, a jejich dalšímu rozvoji už nepomůže ani skvělý marketing.
Další informace: Streamingová služba DAZN je i nadále ve ztrátách, majitel už do ní vložil téměř 7 miliard dolarů