Disney ukazuje, proč nemá moc velký smysl číst tiskové zprávy korporací
V tiskových zprávách se téměř pokaždé dočtete jen to, jak je vše úžasné, že byznys funguje bezvadně, a současní šéfové jsou ti nejlepší. A pokud se objeví problém, který nelze přehlédnout, zkusíte jej překrýt hezkými frázemi… to většinou nezabere, a tak problém zkoušíte „vysedět“, a doufáte, že zmizí. Problémy společnosti Disney však nezmizely, a zřejmě nezmizí ani v následujících letech.
Společnost Walt Disney Company prodloužila kontrakt svému generálnímu řediteli. Bob Iger povede tuto skupinu až do konce roku 2026. V tiskové zprávě mu firma projevila ohromnou podporu a uvedla, že jde o jednoho z nejlepších CEOs světa. Nic proti tomuto konstatování. Ukazuje se, že Bob Iger je jeden z mála lidí, kdo mají odvahu činit i nepopulární kroky v rámci této korporace. Na druhou stranu, když jsem četl tiskovou zprávu společnosti k prodloužení působnosti jejího ředitele, nemohl jsem se ubránit tomu, že podobné superlativy jsem už nedávno slyšel na adresu jeho předchůdce. Tato zpráva jakoby zrcadlila vyjádření společnosti z poloviny roku 2022, kdy představenstvo prodloužilo kontrakt předchozímu řediteli. Ten se jmenoval Bob Chapek, a přesně před 12 měsíci mu nejvyšší rozhodovací orgán Disney prodloužil smlouvu o 3 roky.Tehdy jsme také četli o tom, že Bob Chapek patří k těm nejbystřejším a nejtalentovanějším, a že je tím správným člověkem na svém místě. Aniž bych chtěl být jakkoliv ironický, upřímně věřím, že určitá část z toho byla pravda. Bob Chapek má za sebou přes 30 let u korporace Disney. To není náhoda. Jenomže jak pak vysvětlíte světu, že se svého nejlepšího managera zbavujete jen několik měsíců poté, co jste mu prodloužili smlouvu a uvedli, že společnost je pod jeho vedením na správné cestě?
Skutečně uběhlo jen pár měsíců, a pan Chapek byl v čele společnosti náhle vystřídán svým předchůdcem Bobem Igerem. Bylo to v listopadu 2022, jen zhruba 20 týdnů poté, co mu byl prodloužen kontrakt o tři roky. Jeho působení v čele společnosti je z dnešního pohledu vnímáno jako neúspěšné.
I tato příhoda ukazuje, proč nemá smysl číst tiskové zprávy velkých korporací. Mimochodem, toto konstatování platí bezezbytku i pro české mediální a telekomunikační společnosti.
Jak vysvětlíte, že svého nejlepšího managera vyhazujete jen několik měsíců poté, co jste mu prodloužili smlouvu a uvedli, že společnost je pod jeho vedením na správné cestě?
V tiskových zprávách se téměř pokaždé dočtete jen to, jak je vše úžasné, že byznys funguje bezvadně, a současní šéfové jsou ti nejlepší. A pokud se objeví problém, který nelze přehlédnout, zkusíte jej překrýt hezkými frázemi… to většinou nezabere, a tak problém zkoušíte „vysedět“, a doufáte, že zmizí.
Problémy společnosti Disney však nezmizely, a zřejmě nezmizí ani v následujících letech. Tak velká korporace totiž spoléhá na ohromné množství lidí, jenž musí táhnout za jeden provaz. Podle mnoha textů zejména z pravé části amerického názorového spektra, je situace uvnitř firmy velmi komplikovaná, a vztahy jsou napjaté. Disney se ve své tvorbě stále více posouvá směrem, který se nezamlouvá velké části americké společnosti. Značná část diváků vnímá výrazný odklon od tradiční filmové a seriálové tvorby pro celou rodinu směrem k tvorbě pro úzkou skupinu hlučné a vlivné levicové smetánky.
Tento posun má negativní dopady na příjmy společnosti. Posledních 8 kinofilmů skupiny Disney podle odhadů mělo způsobit ztrátu téměř jedné miliardy dolarů. Další miliardy prodělává streamingová služba Disney+ navzdory faktu, že v počtu platících klientů je vnímána jako velmi úspěšná. Ovšem nedávno přiznala ztrátu čtyř milionů předplatitelů, a její plán dostat se příští rok do černých čísel je ohrožen.
Proč tedy Disney nyní prodělává na své tvorbě, když v minulých letech, dokonce ještě v předchozím desetiletí, byl mimořádně úspěšný?
Velmi, velmi zjednodušeně lze říci, že společnost Walt Disney Company doplácí na důsledky nynější kulturní války, která graduje v americké společnosti. Předchozí generální ředitel Bob Chapek se chtěl „zalíbit všem“, jenomže tato strategie nefungovala ani uvnitř, ani navenek. Nynější staronový šéf Bob Iger se v následujících letech pokusí změnit kurz, aby tvorba skupiny Disney nerozdělovala americké rodiny, ale aby je spojovala bez ohledu na jejich politické nebo ideologické názory.
Pokud má být značka Disney znovu synonymem pro úžasnou tvorbu pro celou rodinu, musí jít cestou politické neutrality. Její úspěch se bude odvíjet právě od toho, jak moc se dokáže oprostit od probíhajících kulturních válek.
I tato příhoda ukazuje, proč nemá smysl číst tiskové zprávy velkých korporací. Mimochodem, toto konstatování platí bezezbytku i pro české mediální a telekomunikační společnosti.