New York, ilustrační foto: Michael Pewny, Pixabay.comJak moc by měli klienti placené televize platit za programy, které jsou na anténě dostupné zdarma? To je problém, který zaměstnává management pay-tv platforem nejen u nás, ale i na nejvýznamnějším trhu placené televize, v USA. I tam se čas od času rozhoří významný spor mezi velkým operátorem a velkým vlastníkem lokálních televizí. Jen tyto lokální stanice mají na americkém trhu klíčovou pozici, jelikož přebírají vysílání nejvýznamnějších amerických televizních značek ABC, NBC, CBS a FOX.
Spor se v tomto případě týká výhradně poplatků za šíření volně dostupných stanic. V Americe můžete totiž přes anténu chytit 40-50 různých televizí podle oblasti, kde žijete, a tyto programy můžete sledovat úplně zdarma. Stejnou značku někdy uvidíte i na dvou nebo třech různých programech díky přesahu ze sousedního státu. Ovšem ve většině případů bude na těchto programech různý obsah v průběhu dne. Stejný obsah vysílají všechny lokální televize pouze v hlavním vysílacím čase, kdy šíří nezměněný program celostátních televizí doplněný o odpojené reklamní bloky.
Významní kabeloví a satelitní operátoři tyto regionální programy agregují ve svých nabídkách. Díky tomu můžete třeba na Floridě sledovat vysílání čistě newyorské televize, nebo si v samotném New Yorku naladit až 50 lokálních programů ze tří různých států.
Nyní však vyvstává otázka, kolik peněz jsou ještě operátoři ochotni platit za možnost šíření těchto programů, zvláště když je to nutí ke zvýšení cen pro všechny své klienty, tedy i pro diváky, kteří nemají o tyto kanály zájem, nebo si je mohou naladit přes anténu.
Zástupci operátora DIRECTV si v oficiálním stanovisku pro média, které přinesl web Cord Cutters News, rozhodně nebrali servítky. Nařkli jednoho z významných vlastníků lokálních televizí z použití nekalých praktik, kdy skrze mediální nátlak chce tento vlastník docílit významného zvýšení poplatků.
„Bohužel se to v naší branži stává normou. Náklady na šíření jinak bezplatných místních stanic rok od roku stoupají o více než 20 procent, a to navzdory klesající popularitě a méně působivému obsahu,“ uvedl zástupce společnosti DIRECTV s tím, že potvrdil probíhající jednání s majitelem lokálních stanic s cílem prodloužit smlouvu, aby nedošlo k přerušení šíření.
V Americe sílí hlasy, aby operátoři alespoň v některých regionech zkusili nabídnout svým klientům i programovou nabídku bez místních terestrických stanic. Problémem totiž je, že divák je nucen za tyto programy platit již od základního programového balíčku, a operátor nemá možnost je z nabídky vyjmout.
Spor se týká až 60 regionálních televizí
V tomto konkrétním případě se spor odehrává mezi operátorem DIRECTV a společností Tegna. Ta vlastní celkem 64 regionálních stanic vysílajících pod značkami čtyř nejvýznamnějších amerických TV společností, a rovněž pod nezávislými značkami. Celkem skupina Tegna provozuje své televize v 51 různých oblastech.
„Usilujeme o dosažení spravedlivé tržní dohody se společností DIRECTV se srovnatelnými podmínkami, jaké máme s dalšími významnými poskytovateli,“ reagovali zástupci skupiny Tegna.
V Americe sílí hlasy, aby operátoři alespoň v některých regionech zkusili nabídnout svým klientům i programovou nabídku bez místních terestrických stanic. Problémem totiž je, že divák je nucen za tyto programy platit již od základního programového balíčku, a operátor nemá možnost je z nabídky vyjmout.
Právě proto američtí diváci přecházejí od tradiční kabelové a satelitní televize k internetovým pay-tv službám, které v mnoha případech lokální TV stanice vůbec nešíří. Díky tomu mohou ušetřit až třetinu programových nákladů, a nabídnout svým klientům výrazně lepší ceny než tradiční kabelové společnosti.
Určitou daní za nižší cenu je pochopitelně i výrazně nižší počet nabízených programů. Zatímco u tradičních kabelových a satelitních operátorů se pořet kanálů pohybuje ve stovkách, u internetových providerů v Americe si může divák nakombinovat různé kanály, ovšem celkově jich většinou získá jen kolem 50.
Američtí diváci přecházejí od tradiční kabelové a satelitní televize k internetovým pay-tv službám, které v mnoha případech lokální TV stanice vůbec nešíří. Díky tomu mohou ušetřit až třetinu programových nákladů, a nabídnout svým klientům výrazně lepší ceny než tradiční kabelové společnosti.