ČT zahájí infokampaň k DVB-T2 v průběhu MS v hokeji. Bude náhradou za státní kampaň?

Zimní stadion Ondřeje Nepely v Bratislavě. Zde bude česká reprezentace hrát své letošní zápasy MS v hokeji 2019.
Informační kampaň v době přechodu z analogového terestrického vysílání na digitální vysílání DVB-T, která probíhala před 10 lety, byla poměrně jednoduchá. Problémů spojených s přechodem na digitál bylo sice zdánlivě více, ale diváci se v celé problematice lépe orientovali. Celá problematika se totiž dala shrnout a komunikovat jednoduše jako změna vysílacího standardu.
Z pohledu anténního diváka se tehdy opravdu měnil jen vysílací standard a navíc došlo k výraznému rozšíření programové nabídky. Divákům stačilo přikoupit v podstatě jakýkoliv set-top-box a pokojovou anténu.
Dnešní situace je výrazně odlišná. Kromě nového standardu se mění i použité kódování. Řada lidí si už před lety nakoupila televizní přijímače s podporou DVB-T2, ale dnes zjišťují, že některé televize nepodporují kodek HEVC. V českém prostředí jsou tyto televize pro DVB-T2 nepoužitelné. I proto je velmi důležité, aby měli diváci k dispozici výraznější a intenzivnější informační kampaň než v době před 10 lety.
Informační kampaň v podání České televize už svým způsobem probíhá. Technická část na jejím webu je informačně bohatá a obsahuje i klíčové informace týkající se přechodu na DVB-T2. Pro běžného uživatele je však celá sekce moc odborná a nepřehledná. Kampaň ve vysílání může být jednodušší a úděrnější, byť krátké televizní spoty zřejmě nezodpoví většinu možných otázek.
Průměrní konzumenti nerozlišují mezi DVB-T2/MPEG-4 a DVB-T2/HEVC. Od nové platformy očekávají především vyšší kvalitu obrazu a zvuku a nevědí, že HD vysílání nejžádanějších komerčních televizí není a nebude dostupné zadarmo. Další mají problém s (ne)funkčností společné antény a neuvědomují si, že rekonstrukce STA je nutné plánovat několik měsíců dopředu a že tyto náklady rozhodně nebude proplácet stát.

Praha, panorama. Ilustrační foto Pixabay.com, autor Pexels
Nejčastější dotazy diváků, na které neexistuje jednoduchá odpověď
Díky konzultacím pro jiné projekty jsem vysledoval, že běžného diváka mnohdy trápí věci, na které nelze jednoduše odpovědět prostřednictvím TV obrazovky nebo jednoduché webstránky.
Průměrní konzumenti například nerozlišují mezi DVB-T2/MPEG-4 a DVB-T2/HEVC a neuvědomují si, že jejich starší DVB-T2 přijímače nemusí být použitelné. Před třemi a více lety si koupili novou televizi vhodnou i pro DVB-T2 a celkem pochopitelně se nechtějí smířit s tím, že budou potřebovat ještě set-top-box. V tomto případě se spotřebitelé mohou cítit právem podvedeni, jelikož státní úředníci direktivně stanovili použití kombinace DVB-T2/HEVC jako jediného povoleného standardu.
Druhý problém je, že diváci od nové platformy očekávají především vyšší kvalitu obrazu a zvuku. Průměrný divák neví, že HD vysílání nejžádanějších komerčních televizí není a nebude dostupné zadarmo. Některé řetězce s elektronikou dokonce zaznamenali případy, kdy se zákazníci pokusili nově zakoupené TV přijímače reklamovat kvůli špatné kvalitě obrazu v DVB-T2.
Další mají problém s (ne)funkčností společné antény a neuvědomují si, že rekonstrukce STA je nutné plánovat několik měsíců dopředu a že tyto náklady rozhodně nebude proplácet stát. Některé evropské země sice plánují domácnostem přispět prostředky na přenastavení antén, Česká republika se však rozhodla, že tyto náklady kompenzovat nehodlá.
Snaha České televize o vlastní informační kampaň se cení, jen je otázkou, zda už není tak trochu pozdě. Petr Dvořák se zmínil o plánovaném setkání s ministryní průmyslu a obchodu. Ovšem osoba v čele ministerstva se zanedlouho vymění a nový ministr bude potřebovat dostatek času, aby se s celou problematikou seznámil.

Maskot MS v hokeji 2019. Zdroj: organizační výbor, hockeyslovakia.sk
Skutečné problémy s přechodem na DVB-T2 vyjdou najevo až začátkem příštího roku
V neposlední řadě lze zmínit i fakt, že někteří klienti kabelových a IPTV operátorů se rovněž obávají, že po vypnutí DVB-T přijdou o signál. Tato poslední příhoda je sice úsměvná, ale zhruba ilustruje, jak se průměrní diváci orientují v záplavě informací souvisejících s novým standardem TV vysílání. Problémů spojených s přechodem na DVB-T2 je celá řada. Většina z nich vyjde najevo až po vypnutí prvních DVB-T vysílačů letos na podzim, případně v lednu 2020.
Snaha České televize o vlastní informační kampaň se cení, jen je otázkou, zda už není tak trochu pozdě. Navíc, Petr Dvořák se zmínil o plánovaném setkání s ministryní průmyslu a obchodu na téma společné spolupráce, protože i ministerstvo prý plánuje kampaň, tak „abychom se vzájemně doplnili“. Ovšem osoba v čele ministerstva se zanedlouho vymění a nový ministr bude potřebovat dostatek času, aby se s celou problematikou seznámil.
Časté změny na klíčových postech MPO jsou hlavním důvodem, proč ministerstvo o kampani mluví už déle než rok a přitom se v této věci nikam reálně neposunulo.
Důležité: Diváci si stěžují prodejcům na nekvalitní obraz v DVB-T2