Co viděl Čech a co Američan? Přehled rozdílů v živých přenosech NHL na Nově a NHL Network
V dnešní exkluzivní reportáži TVKOMPAS.cz se vracíme k zápasům NHL Global Series v Praze. V této části se zaměříme na různé podoby televizního přenosu a jejich konkrétní rozdíly ve vysílání televize Nova Action a americké televize NHL Network. Nevynecháme ani pohled na speciální virtuální animaci, která byla v našich končinách využita úplně poprvé.
Odkaz na první část reportáže: Ohlédnutí za zápasy NHL v Praze. Jak vznikly televizní přenosy roku v pražské O2 Aréně?Zápasy NHL v O2 Aréně byly mezinárodní událostí a signál z Prahy přebíraly televize a internetové platformy v 61 zemích. Zajímavé ovšem je srovnání přenosů pro české a americké publikum vzhledem k tomu, že diváci v různých oblastech viděli různé podoby téhož přenosu. Centrální signál se vyráběl v Praze v přenosovém voze O2 TV Production, ovšem k cílovým divákům se dostával v upravené podobě. Vlastní feed měla sama televizní skupina Nova, která do něj vkládala virtuální prvky včetně povedené animace pro automobilku Škoda ve druhé přestávce. Jinou podobu však viděli diváci v Americe, kteří měli jiné reklamy na mantinelech a dokonce i na ledě.
Jak vypadal přenos na Nově?
Televize Nova udělala ze dvou hokejových zápasů události roku, přesně v americkém stylu. Kromě signálu od producenta využila ještě svůj vlastní přenosový vůz, kde měla k dispozici minimálně tři kamery navíc, fyzické improvizované studio v O2 aréně, a k tomu i vlastní „feed“ zápasu, tedy vlastní mutaci přenosu určenou pouze pro české a slovenské publikum. Díky tomu mohla Nova společně s producentem přenosu využít zvláštní vizuální prvky včetně virtuálních reklam. Tyto prvky sice zajistil producent přenosu, ovšem do mezinárodního (evropského) feedu se nedostaly. Diváci v Evropě, Jižní Americe nebo Africe tak viděli jinou podobu přenosu bez virtuálních reklamních prvků.
Klíčovým partnerem přenosu v ČR byla společnost Škoda Auto, která nechala do O2 arény virtuálně umístit dva modely svých automobilů, viz screenshot. Pozorné oko zcela jistě postřehlo, že pokud by automobily byly skutečné, bránily by divákům ve výhledu. Ve virtuální podobě nicméně tyto prvky splnily svůj účel a poskytly mladoboleslavské automobilce prostor k zviditelnění. Sama Škoda jinak běžně fyzicky umísťuje modely svých aut do hokejových arén, ovšem díky virtualizaci je možné tyto prvky přirozeně začlenit do vysílání, aniž by byly nutné složité úpravy přímo v aréně.
Další zajímavostí byla přestávková animace, augmented reality v praxi, bitva mezi modely SHARYAQ a PREDIAQ ve společnosti nebezpečných zvířat. Podle našich informací bylo přenesení této animace do živého přenosu velmi komplikovaně, a technici tyto vychytávky ladili přibližně 6 hodin. Výsledek však lze označit za velmi dobrý, rozhodně šlo o zajímavou ukázku vymožeností dnešní televizní techniky. Podrobně se těmto prvkům věnujeme ve druhé části článku.
V české verzi přenosu viděl divák skutečné reklamy na mantinelech. V rozích obrazovky však byly virtuální vozy Škoda Auto.
Jak vypadal přenos na NHL Network?
Osobité virtuální prvky byly k vidění i v americké verzi přenosu na televizi NHL Network. Tato verze nevznikala v Praze, ale byla dolaďována grafickými štáby už přímo za mořem. Do San Jose a Nashvillu tak proudil mezinárodní feed z Prahy, kde byly do něj vkládány další prvky. Američané například poskytli svým divákům světelné mantinely, kde se střídaly jednotlivé značky partnerů a sponzorů včetně těch, kteří v Praze nebyli vidět. Americký divák tak mohl vidět animovanou reklamu na značku Honda, případně měl k dispozici o trochu víc „pomalovanou“ ledovou plochu než český divák.
Zároveň nutno přiznat, že některé virtuální prvky nebyly vždy spolehlivé. „Americké“ reklamy tak byly k vidění jen z pohledu hlavní kamery. Jakmile režie přepnula záběr na jinou kameru, byly k vidění už skutečné reklamy na mantinelech. V některých případech dokonce virtuální reklamy zmizely i v průběhu akce. V 95 procentech času nicméně všechno fungovalo tak jak mělo, a pohled na americkou podobu přenosu s rotující světelnou reklamou na mantinelech byl velmi zajímavý, jak dokazuje i následující srovnání.
Mimochodem, v americké podobě přenosu se objevila i reklama Visit Czech Republic, která byla pravidelně viditelná po celé ploše mantinelu. Ani zde nechyběla automobilka Škoda.
Česká produkce zajišťovala celkem 4 různé verze přenosů podle cílového publika. Jedna verze byla čistě pro Novu a slovenskou Markízu. Dvě verze byly určeny pro americké sportovní televize v barvách Nashvillu i San Jose. A nad tím vším byla hlavní mezinárodní verze, kterou přebíraly všechny další v Evropě a ve světě. Tato verze jako jediná neobsahovala virtuální prvky. Diváci v těchto zemích tak viděli přesně to, co bylo na stadionu.
Americká verze přenosu v určitých momentech lákala diváky na návštěvu České republiky díky obří reklamě podél mantinelu, která byla zařazena virtuálně.
Ukázka animace augmented reality, jejíž příprava byla velmi komplikovaná
V české i americké verzi přenosů bylo vidět, virtuální grafika je už dnes na velmi dobré úrovni, aby dokázala diváka obohatit. Zároveň je však stále ještě vidět mnoho nedokonalostí, které postřehne i „netrénované oko“. V případě amerických virtuálních mantinelů jde například o časté střídání reklam s realitou, kdy musí režisér a střihač přenosu dbát o to, aby nedocházelo k častým změnám pohledu kamer. Při každé změně by totiž divák viděl úplně jiné reklamy na mantinelech i na ledě, což není zrovna praktické.
U pokročilých animací augmented reality zas platí, že prozatím jde o velmi drahý prvek vyžadující vysoké vstupní investice i velmi dlouhý čas na výrobu, přípravu i bezprostřední kalibraci přímo před zápasem. Jen v tomto případě zabrala závěrečná kalibrace animace vyobrazené níže několik hodin. Kromě toho, že šlo o vůbec první využití podobné animace ve zdejších podmínkách, zaujal i fakt, že kamera musela být v průběhu animace v pohybu. Vzájemná koordinace si tak vyžádala zmíněný delší čas na přípravu. Výsledek však nakonec vypadal velmi zajímavě.
Virtuální prvky jsou budoucností sportovních přenosů
Animace souboje dvou aut od Škodovky přímo na ledě byla velmi povedená, nicméně diváci mohli postřehnout i určité nedokonalosti – například mírné trhání v obraze nebo fakt, že některým divákům poblíž mantinelů u ledové plochy „chyběly hlavy“. To jsou samozřejmě drobnosti, které lze u podobné prezentace snadno prominout. Nicméně, právě tyto drobné nedostatky svědčí o tom, že grafická studia mají před sebou ještě mnoho práce s dolaďováním důležitých detailů. Zanedlouho by však podobné animace mohly být velmi výrazným oživením sportovních přenosů. U těchto projektů je důležité, aby se našel silný reklamní partner, jenž zaplatí náročnou výrobu i odvysílání podobné animace. V tomto případě tomu tak bylo.
I přesto, že prvky virtuální reality mohou na některé diváky působit mírně rušivě, jejich zařazování do sportovních přenosů lze vnímat pozitivně. Svým způsobem jde o budoucnost sportovního vysílání v televizi. Sportovní přenosy jsou totiž stále dražším artiklem, což souvisí s výrazně rostoucí cenou vysílacích práv. I proto je zřejmé, že produkční společnosti budou hledat různé cesty, aby svým klientům nabídly co nejrozmanitější prostor na obrazovce ke komunikaci různých sdělení. Jde tedy o přirozený vývoj marketingového modelu sportovních přenosů. Díky virtuálním prvkům může mít stejný zápas několik vizuálních podob, a ty lze následně velmi vhodně zobchodovat na každém trhu zvlášť.
A přesně to se už nyní děje u některých globálně žádaných fotbalových soutěží. Například španělská La Liga nebo italská Serie A má u nejsledovanějších zápasů až 18 různých mutací (feedů) určených pro různé země. Každý feed přirozeně obsahuje jiné reklamy, což umožňuje největším držitelům práv, aby se jim jejich obří investice do vysílání fotbalových soutěží vrátily částečně i v této rovině.
Stejným směrem se u hokejových přenosů ubírá i samotná NHL, která má u každého zápasu minimálně dva, někdy dokonce tři různé feedy podle toho, zda se zápas vysílá jen na regionálních sportovních kanálech jednotlivých klubů nebo i v celostátní televizi. Tímto způsobem si zajistí doplňkové příjmy i samotné kluby, které mohou na virtuální mantinely v TV umístit loga svých partnerů…
Právě to může být do budoucna inspirací i pro české sportovní soutěže, jelikož jde o cestu, jak do televizních přenosů vsunout víc prostoru pro sponzory, a tím získat další prostředky (nejen) pro profesionální kluby.
Další srovnávací fotografie z českého a amerického přenosu najdete ve fotogalerii.
Odkaz na první část reportáže: Ohlédnutí za zápasy NHL v Praze. Jak vznikly televizní přenosy roku v pražské O2 Aréně?
Fotogalerie: Atmosféra zápasu a ukázka různých podob TV přenosu
Jak vznikaly přenosy NHL v Praze?
- Zápasy NHL v O2 Aréně snímalo 25 kamer
- Příprava přenosů probíhala 4 dny předem
- V reálném čase vznikaly 4 různé varianty přenosů
- Signál putoval celkem do 61 zemí světa
- Poprvé došlo v českých podmínkách k využití augmented reality
- Náklady na televizní přenosy se pohybovaly v milionech korun
Produkce zápasů NHL v Praze je jedinečnou příležitostí, jak se může divák seznámit s novými trendy v oblasti televizní techniky a grafiky. Letošní ročník byl výjimečný tím, že řada prvků v rámci přenosu byla virtuální. Oba pražské zápasy byly zajímavé i po sportovní stránce, v každém padlo vždy 5 gólů, a to byla výborná pozvánka pro diváky, aby sledovali i další zápasy nové sezóny NHL, které se už tradičně vysílají na programech Nova Sport a Nova Action.
Odkazy na texty:
Ohlédnutí za zápasy NHL v Praze. Jak vznikal televizní přenos roku v pražské O2 Aréně?
Přehled rozdílů v živých přenosech NHL na Nově a NHL Network
Odkazy na fotogalerie:
Příprava televizního přenosu NHL Global Series 2022, instalace techniky
NHL Global Series 2022: prohlídka techniky a přenosového vozu
Atmosféra zápasu a ukázka různých podob TV přenosu