Tradiční značka Novy je natolik silná, že přežila rozdílné vedení i majitele. Nyní však Kellnerova skupina PPF získává mnohem víc než samotnou Novu. Díky transakci v hodnotě převyšující 2 miliardy dolarů se dostává k celkem 30 televizním programům se souhrnnou sledovaností 45 milionů diváků.
Kredit za titulní fotografii: autor Jan Blanický, fotobanka Pixabay.comNedělní oznámení skupiny PPF o dohodě na chystaném převzetí východoevropské mediální skupiny CME se očekávalo. Překvapivé bylo jen načasování těsně před pondělním státním svátkem. Nicméně i to má svou symboliku. V den výročí vzniku samostatného Československého státu totiž definitivně vyšlo najevo, že skupina PPF kupuje obě nejsledovanější komerční televize v ČR i na Slovensku.
Petr Kellner měl celou partii dlouhodobě dobře rozehranou. Není to zas tak dávno, co televizi Nova prodával právě do rukou CME – očištěnou o Vladimíra Železného, což se tehdy ukázalo jako klíčové. Kde je CME, tam nesměl být Železný, ani jeho nejbližší spolupracovníci. A byl to právě Kellner, kdo se první odvážil k nemyslitelnému kroku zkusit dělat televizi bez jejího spoluzakladatele a někdejšího guru českého TV trhu. A ukázalo se, že to funguje.
Tradiční značka Novy je natolik silná, že přežila rozdílné vedení i majitele. Nyní však Kellnerova skupina PPF získává mnohem víc než samotnou Novu. Díky transakci v hodnotě převyšující 2 miliardy dolarů se dostává k celkem 30 televizním programům se souhrnnou sledovaností 45 milionů diváků.
Zajímavé je zejména oficiální vyjádření Petra Kellnera o tom, že chce využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a distribucí. Jakoby tím naznačoval, že k úplné spokojenosti mu chybí ještě akvizice Českých Radiokomunikací, slovenského Towercomu nebo dalších klíčových operátorů v zemích střední a východní Evropy. Na druhou stranu, ve většině zemí, kde CME působí, se lze obejít i bez terestrické televize. Tím se pro PPF otevírá příležitost posílit na poli placené televize a zbavit své televize závislosti na příjmech z reklamy.
V den výročí vzniku samostatného Československého státu totiž definitivně vyšlo najevo, že skupina PPF kupuje obě nejsledovanější komerční televize v ČR i na Slovensku.
Výrazná výhoda na mediálním trhu
Už jen samotné vlastnictví skupiny CME poskytuje jeho majiteli výraznou výhodu na mediálním trhu. Když máte pod kontrolou notoricky známé značky v několika zemích, je pro vás jednodušší je divákům prodáte i v rámci placené televize. Úspěšnou ukázkou tohoto přístupu je TV Markíza na Slovensku, která před několika ukončila terestrické vysílání a přešla do režimu pay-tv. Její podíl na trhu po tomto kroku klesl, ale diváci nakonec šli za ní a pořídili si satelit, kabelovku resp. IPTV – jen aby o Markízu nepřišli.
Situaci se pak musel přizpůsobit i terestrický operátor Towercom, jenž programy Markízy zařadil do placené platformy Plustelka. Jen s tím rozdílem, že v rámci nového uspořádání Markíza už Towercomu za šíření nic neplatí. Naopak, Towercom platí Markíze za každou domácnost, která ji sleduje přes anténu. Díky tomu televize ušetřila v přepočtu stovky milionů korun ročně a získala další desítky milionů navíc.
Skupina PPF bude muset na jednotlivých trzích najít přirozenou rovnováhu v poměru volně dostupných a placených stanic tak, aby z toho sama vytěžila co nejvíc i skrz svou placenou televizní platformu, kterou prozatím provozuje jen v České republice. Časem se však zřejmě dočkáme expanze i na další trhy.
Petr Kellner ve zprávě o chystaném převzetí skupiny CME zdůraznil, že nechce dělat žádné výrazné zásahy. Novu však bude mít každý den na očích nejen proto, že působí v jeho domovské zemi. Tato televize je totiž klíčovým hráčem celé skupiny CME.
Čekání na další vývoj
Oznámením o chystaném převzetí skupiny CME odstartoval Petr Kellner klíčový proces nejen na českém mediálním trhu. Zde se dají očekávat nejvýraznější změny. Skupina PPF může díky Nově výrazně promluvit do dalšího dění na zdejším televizním trhu. Bude Česká republika i nadále ostrůvkem volného terestrického vysílání, nebo se podobně jako v jiných zemích výrazněji prosadí placené plartformy? Nova drží v této partii zajímavé karty, jelikož většinový divák si nemůže dovolit být bez ní.
Proto bude zajímavé sledovat, jaký postoj zaujme Nova v procesu vypínání DVB-T vysílačů. Bude diváky motivovat k přechodu na placené platformy s kvalitnějším HD obrazem, nebo se přikloní na stranu neplaceného vysílání v terestrice? Její cesta do rukou nového majitele je sice ještě dlouhá, ale tyto otázky bude muset skupina PPF řešit prioritně. V dosavadním průběhu prechodu na DVB-T2 zatím Nova nezaujala jednoznačný postoj k dalšímu dění. Právě ten však může být klíčový pro další vývoj na českém televizním trhu.
Navazující text: Nova by mohla být pod PPF akceschopnější
Důležité události v historii TV Nova a CME
- 1994: začátek vysílání TV Nova, vznik CME
- 1996: vznik TV Markíza na Slovensku, nyní ve struktuře pod Novou
- 1999: spor Vladimíra Železného a Ronalda Laudera, CME postupně přichází o Novu
- 2002: skupina PPF poprvé vlastnicky vstupuje do TV Nova
- 2004: PPF prodává Novu skupině CME
- 2009: do skupiny CME vstupuje Time Warner
- 2018: Time Warner a potažmo CME se dostává do portfolia společnosti AT&T
- 2019: Skupina PPF oznámila dohodu na přezvetí CME