Čím se liší nová platforma O2 TV od té původní? Lepší design, rychlejší přepínání, neomezené nahrávky
Hned na začátku vás zaujme nový a hezčí design celé platformy. Služba působí svěžejším dojmem. Původní vizuál byl sice sám o sobě poměrně dobrý, ovšem na nové službě nás zaujalo celkově lepší provedení, a v neposlední řadě i citelně lepší rychlost přepínání programů, a to i na zařízeních se slabším internetovým připojením, které se v prezentační místnosti pohybovalo kolem 5 Mbps.
„Ten současný produkt byl designovaný před několika lety, v roce 2019 jsme utlumili vývoj sučasného řešení. V novém řešení jsme se snažili vyladit estetickou stránku i funkční. Vše zatím není tak, jako bychom to chtěli, nicméně už je to na úrovni kvality, kterou od nového řešení očekáváme,“ uvedl Josef Dočkal, ředitel pro produkt a inovace společnosti O2.
Kromě designu a svižnějšího přepínání však nebylo na první pohled patrných mnoho rozdílů oproti původním aplikacím. Nejvýraznější změnou bude možnost ukládat nahrávky v neomezeném počtu hodin. Doposud mohli diváci zaznamenat maximálně 100 hodin obsahu. Nově budou moci vše nahrávat neomezeně, ovšem i nadále zůstane zachovaná lhůta 30 dní, dokdy musí divák nahrávku zhlédnout, aby se mu neztratila.
Rovněž došlo k odladění určitých ovládacích prvků – například přehrávač obsahu je už přes celou obrazovku – a operátor výrazně zapracoval na třídění obsahu tak, aby diváci prakticky vůbec nemuseli přecházet do standardního živého vysílání, a mohli obsah konzumovat především nelineárně.
„Chceme, aby diváci využívali standardní funkcionalitu EPG co nejméně, místo toho jim hodláme nabídnout velmi efektní třídění obsahu, aby jsme se vzhledem a funkcionalitou přiblížili populárním knihovnám typu Netflix nebo HBO Max,“ dodal Jaroslav Biskup, marketingový manager O2 TV.
Navzdory tomu došlo k určitému redesignu i v časti elektronického programového průvodce, kde mají diváci nyní k dispozici i podrobnější popisky k jednotlivým pořadům.
Pokud jde o zmíněné poutání na nový obsah, velmi se povedla především sportovní sekce, kde kromě odkazů na probíhající vysílání jsou i „dlaždicové upoutávky“ na budoucí zápasy, které by si diváci neměli nechat ujít.
Podobně se služba chová i v dalších obsahových sekcích, kde chce diváka motivovat k tzv. binge watching, tedy ke sledování podobného obsahu za sebou. Když se tedy v některé televizi vysílá konkrétní seriál, v rozhraní služby může divák listovat podle jednotlivých sérií a sledovat všechny díly, které byly odvysílány v předchozích 7 dnech. U nových dílů má divák informaci o tom, kdy budou do vysílání zařazeny.
Kromě designu a svižnějšího přepínání však nebylo na první pohled patrných mnoho rozdílů oproti původním aplikacím. Nejvýraznější změnou bude možnost ukládat nahrávky v neomezeném počtu hodin.
Většina diváků se s novou platformou setká až v příštím roce
Zařazením a úpravou některých funkcí operátor drží krok s konkurenčními provozovateli, kteří už v mnoha případech podobnou funkcionalitu mají. Například v aplikacích od Telly je podobné třídění obsahu už standardem. O2 se však chce od konkurence odlišit zejména tím, že výrazně zjednoduší ovládání a divákovi nabídne intuitivnější přehled, který bude personalizovaný.
O2 TV se nyní nachází v určité výhodě vůči svým konkurentům díky tomu, že novou platformu vyvíjí úplně od začátku. V rámci vývoje může pozorně sledovat trendy u konkurenčních aplikací, a ty nejlepší funkce následně integrovat do své aplikace i podle dosavadních zkušeností s chováním diváků.
„Nyní nás čeká dolaďování jednotlivých funkcionalit už v průběhu provozu nové platformy, jelikož ne všechno se dá odchytit a vyladit v laboratórních podmínkách,“ říká Josef Dočkal.
Divák tak v první chvíli nepostřehne velkou revoluci, ale postupně mu budou servírované další funkce a vylepšení, jelikož vývoj v nové platformě bude pro operátora mnohem jednodušší než doposud.
V nynější fázi je však přechod na novou platformu důležitý především pro samotného poskytovatele. Svědčí o tom i fakt, že s migrací klientů nijak nespěchá. Pokud by byl mezi oběma platformami velmi výrazný kvalitativní rozdíl, operátor by zcela jistě celý proces výrazně zrychlil.
Běžní diváci tak ještě několik měsíců setrvají u starší platformy, která by měla bez problémů fungovat do doby, než se všichni přesunou na novou službu.
O2 TV se nyní nachází v určité výhodě vůči svým konkurentům díky tomu, že novou platformu vyvíjí úplně od začátku. V rámci vývoje může pozorně sledovat trendy u konkurenčních aplikací, a ty nejlepší funkce následně integrovat do své aplikace i podle dosavadních zkušeností s chováním diváků.
Nová platforma by měla být stabilnější a zvládnout vyšší zátěž
O2 TV po devíti letech opouští svou původní platformu, kterou využívala od společnosti Nangu, a přechází na vlastní vývojové řešení poskytované a garantované její sesterskou společností CETIN. Ta nové řešení pro IPTV a OTT uvedla již v Bulharsku, a chystá se jej exportovat i do Maďarska nebo na Slovensko.
Manažeři O2 TV v rozhovorech s novináři otevřeně přiznali, že jejich platforma se v předchozích letech potýkala s výpadky hlavně v době nejžádanějších sportovních přenosů nebo jiných velmi populárních TV pořadů. I to byl důvod, proč se skupina pustila do vývoje úplně nového řešení od základů.
Její službu momentálně využívá 650 tisíc domácností, do televizní služby se připojuje 450 tisíc set-top-boxů, další stovky tisíc přístupů jsou ze Smart TV aplikací a stovky tisíc lidí sledují obsah každý měsíc přes webové rozhraní. Počet sledujících z mobilu se každý měsíc pohybuje kolem jednoho milionu.
„Původní platforma zvládala obsloužit i tyto počty zákazníků, jenomže pokud se v určité době připojilo ke službě příliš mnoho zákazníků najednou, mohl nastat problém. V nové platformě chceme toto riziko minimalizovat. Určitým problémům se nevyhnete nikdy, můžete jim však předcházet,“ říká Josef Dočkal.
Operátor by chtěl problémům předcházet například tím, že hodlá průběžně logovat aktivitu jednotlivých zařízení, a vyhodnocovat, zda dochází u některých uživatelů k přílišnému „bufferování: nebo výpadkům, případně zda někteří diváci sledují obsah v nižší obrazové kvalitě, a pokud ano, analyzovat příčiny.
Na základě těchto dat může klientské centrum divákovi proaktivně navrhnout řešení, jelikož logy mohou odhalit i chybu na straně diváka. Typicky se může jednat o využití wifi, když by vhodnější bylo propojení kabelem, nebo mohou diváci mít připojených několik zařízení současně k slabšímu internetu, a podobně. Díky logování operátor tyto problémy rozpozná, a divákovi sám navrhne způsob, jak situaci zlepšit.
Celkově by však diváci neměli mít od nové platformy přehnaná očekávání. Kdo čeká především stabilnější a rychlejší chod aplikace, ten bude určitě příjemně překvapen. Pokud by však někdo čekal vyloženou revoluci, tak je potřeba říci, že půjde spíše o evoluci.
Hlavním benefitem pro diváka může být zrychlení celé služby a přehlednější interface s velmi dobrou integrací obsahu ze streamingových služeb třetích stran. Operátorovi však nové řešení přinese daleko více možností, jak vyhovět nárokům diváků a uspět ve velmi silném konkurenčním prostředí internetové televize a globálních streamingových služeb.
Kdo čeká především stabilnější a rychlejší chod aplikace, ten bude určitě příjemně překvapen. Pokud by však někdo čekal vyloženou revoluci, tak je potřeba říci, že půjde spíše o evoluci.