Chytré televize mohou vyplnit mezeru pro ty, kdo nechtějí za TV obsah platit
Chytrá televize je ideálním prostředkem pro mediální společnosti a vysílatele, aby divákům nabídly nový druh bezplatného obsahu, který se vyplatí distribuovat přes internet a je možné provoz ufinancovat prostřednictvím příjmů z reklamy. Na tento fakt upozornila Mary Ann Halford ve své prezentaci o rozvoji trhu televizí připojených k internetu (CTV). Prezentace proběhla na konferenci HbbTV Symposium 2022.
Zmínila rychle rostoucí popularitu tzv. „FAST Channels“ v Severní Americe, což jsou ve velké většině archivní kanály vysílající výhradně přes internet. Poskytovatelů FAST obsahu je celá řada, mezi nejznámější hráče na globálním trhu patří Pluto TV nebo Plex, svou bezplatnou nabídku má i Rakuten nebo Sling TV. Podstatou těchto služeb je velmi široká nabídka starších seriálů, filmů, ale i zpravodajských, hudebních kanálů nebo reality shows. Vše přehledně seřazené více než stovky lineárních stanic vysílajících zmíněný obsah „ve smyčce“.
Doporučujeme: Co jsou to FAST kanály a jak fungují? Mohou být záchranou tradiční televize v streamingové éře?
Zatímco v Americe jsou FAST kanály novým fenoménem, a jejich popularita výrazně roste, v Evropě se tento druh bezplatně dostupné zábavy prosazuje pomaleji. Pani Halfold vidí příčinu v tom, že v Evropě je výrazně vyšší podíl placené televize, a proto diváci nemají důvod hledat tyto alternativy.
Výraznějšímu rozvoji FAST Channels v Evropě zároveň brání i jazykové bariéry a kulturní rozdíly v jednotlivých zemích. Jednotlivé platformy se musí etablovat v každé zemi zvlášť, což zvyšuje náklady především v otázce nákupu a lokalizace obsahu.
A nelze opomenout ještě další aspekt, že vybrané evropské země – například Německo nebo Velká Británie – mají zároveň velmi širokou nabídku neplacených stanic přes satelit.
Paní Mary Ann Halford však v Evropě vidí velkou příležitost pro další rozvoj HbbTV, která přináší televizním společnostem mnoho výhod. Tou nejzásadnější je možnost navázat přímý vztah televizí s diváky nebo možnost díky HbbTV aplikacím poznat lépe své publikum a vytvářet unikání datasety pro prodej reklamy.
Zároveň platí, že čím více domácností bude vlastnit chytrou televizi s připojením k internetu, tím větší motivaci budou mít diváci k objevení nového placeného i neplaceného obsahu, který lze sledovat přímo na televizní obrazovce. Chytré televize tak mohou přinést platícím divákům nové platformy a možnosti, kde sledovat ještě atraktivnější obsah. Pro druhou skupinu diváků, která nechce platit za televizi, však může být chytrá TV zajímavou platformou i objevení stále bohatší nabídky neplaceného obsahu.
Související článek: Evropský divák má větší nadšení pro placenou televizi než ten americký