Srovnání podílů sledovanosti jednotlivých programových typů, které čeští diváci upřednostňovali před 10 lety, je poměrně překvapivé. Vychází z něj, že se divácké návyky v průběhu času příliš nemění. Vidět to nejen na sledovanosti filmů a seriálů ale i zpravodajských pořadů.
Filmy a seriály tvořily téměř polovinu času tráveného před televizními obrazovkami i před 10 lety. Jejich celkový podíl vychází na 46 procent času tráveného před televizí. Výrazné rozšíření přístupu na internet tradiční televizi zatím moc neuškodilo, právě naopak. Díky placené televizi přes internet má výrazně větší skupina diváků přístup k živému i odloženému vysílání, což televizní sledovanosti může prospět. Nepotvrzuje se tedy hypotéza o tom, že by video na vyžádání mohlo v dohledné době předčít klasickou lineární televizi.
Navzdory velkému množství zpravodajských serverů patří televizní zpravodajství k nejsledovanějším pořadům dne. Televizním divákům zřejmě vyhovuje především to, že v rámci několika desítek minut získají přehled o tom nejdůležitějším, co se v daný den stalo.
Televizní zpravodajství je pro diváka podobně důležité jako před 10 lety
Podobné konstatování platí i o zpravodajských pořadech. Ty si ukrajují podobný podíl jako před deseti lety. Navzdory velkému množství zpravodajských serverů patří televizní zpravodajství k nejsledovanějším pořadům dne. A komerční televize se mohou spolehnout na stabilní ratingy. V podstatě to znamená, že televizní zpravodajství je pro diváka podobně důležité jako před 10 lety.
Těmto typům pořadů od hlavních zpravodajských relací přes zprávy o počasí až po zpravodajské magazíny věnují Češi celkem 12 procent času tráveného sledováním televize, což je podobné jako před deseti lety.
Zajímavý pohled k těmto hodnotám poskytl Pavel Müller z Atmedia. Televizním divákům podle něj vyhovuje především to, že v rámci několika desítek minut získají přehled o tom nejdůležitějším, co se v daný den stalo.
Určitý posun je ovšem vidět u zábavných pořadů, kterým v porovnání s obdobím před 10 lety čeští diváci nyní věnují větší podíl času. „Vedle seriálů a filmů jsou na televizních stanicích oblíbené také zábavné pořady – od různých talk show přes soutěže až po reality show, kterým diváci z celkového času stráveného před televizními obrazovkami věnují 14 procent,“ dodává Pavel Müller, Head of Research & Marketing společnosti Atmedia, která na českém trhu obchodně zastupuje 29 tematických televizních stanic.
Související článek: Pokles investicí do TV reklamy v roce 2020 nemusí být tak závratný jak se očekávalo
Co sleduji Češi v televizi?
- 69 procent diváků v ČR si denně zapne televizi
- Češi sledují televizi 3,5 hodiny denně
- Přibližně 72 procent času před televizí věnují diváci 3 žánrům
- ::: Filmy a seriály 46 %
- ::: Zábavné pořady 14 %
- ::: Zpravodajské pořady 12 %
Další informace
„Češi byli, jsou a budou národem seriálových a filmových fanoušků. To je ostatně vidět i na nárůstu počtu seriálových a filmových tematických stanic, které jdou divákům svou obsahovou nabídkou naproti. Obliba těchto televizních stanic kontinuálně roste. Vedle seriálů a filmů jsou na televizních stanicích oblíbené také zábavné pořady – od různých talk show přes soutěže až poreality show, kterým diváci zcelkového času stráveného před televizními obrazovkami věnují 14 %,” uvádí Pavel Müller, Head of Research & Marketing společnosti Atmedia
Zdrojem dat je elektronické měření sledovanosti ATO - Nielsen Admosphere. Data novinářům poskytla mediální agentura Atmedia, která zastupuje 29 tematických televizních stanic.