Český trh stále nabízí zajímavou příležitost pro poskytovatele placené televize
Ještě před třemi lety významně operoval na pay-tv trhu pouze jeden ze tří velkých telekomunikačních operátorů. Nyní se o přízeň diváků uchází vedle O2 i T-Mobile a Vodafone. Angažovanost všech tří největších telekomunikačních hráčů naznačuje, že každá z těchto společnosti vidí významný prostor pro růst předplatitelů placené televize na českém trhu.
Proces vypínání terestrické televize DVB-T a přechod k DVB-T2 je pomalu u konce a pay-tv operátoři mají před sebou zajímavou výzvu postupně přilákat k svým službám co nejvíce nových zákazníků. Český trh jim v tomto směru nabízí poměrně zajímavé příležitosti. Pokud bychom se na vše podívali optikou globálních hráčů, přijdeme k tomu, že potenciál růstu placené televize v ČR je obrovský. Svědčí o tom nejen stále vysoký podíl terestrické platformy, který je odhadován na 40-50 procent domácností, ale rovněž zlepšující se dostupnost vysokorychlostního internetu a stále rostoucí počet pay-tv služeb přes internet.Ještě před třemi lety významně operoval na pay-tv trhu pouze jeden ze tří velkých telekomunikačních operátorů. Společnost O2 Czech Republic před několika lety významně posílila svou IPTV službu především po obsahové stránce díky spuštění exkluzivních sportovních stanic pod značkou O2 TV Sport. Samozřejmě, v té době bylo na trhu několik dalších významných operátorů, především Skylink nebo UPC. Nejvýznamnějším obsahovým konkurentem se však stala společnost DIGI CZ, dnes Telly, zejména díky značným investicím do exkluzivního sportovního obsahu pod značkou DIGI Sport.
Další dva klíčoví mobilní operátoři se však do boje o platícího diváka pustili jen nedávno. T-Mobile významně posílil svou televizní službu jen před dvěma lety a Vodafone se do pelotonu zařadil až loni, zejména díky akvizici české pobočky UPC. Angažovanost všech tří hráčů však naznačuje, že každá z těchto společnosti vidí významný prostor pro růst předplatitelů placené televize na českém trhu.
Není se čemu divit. Čeští operátoři dokážou nabídnout svým klientům velmi výhodné balíčky placených programů, které se v západních zemích obchodují několikanásobně dráž. V kombinaci se stále se zlepšující dostupností vysokorychlostního internetu lze předpokládat, že i hlad diváků po exkluzivním obsahu bude stoupat.
Rozčlenění atraktivního obsahu mezi více operátorů může ulehčit rozhodování těm divákům, kteří doposud placenou televizi odmítali například z důvodu, že každý operátor nabízel jiný typ „nejlepšího obsahu“.
Motorem zájmu zřejmě zůstanou sportovní přenosy
Motorem zájmu o placenou televizi by i nadále měly být sportovní přenosy. Navzdory koronavirové pandemii nemají pay-tv operátoři důvod přehodnocovat své zaměření na atraktivní sportovní soutěže. Lze však očekávat rozšíření vzájemné spolupráce, aby se navzájem konkurenční společnosti mohly podělit o náklady za sportovní práva. Díky tomu dojde nejen k optimalizaci výdajů za sportovní práva, ale i k rozšíření dostupnosti nejatraktivnějších sportovních programů o další diváky nejen přes internet, ale i přes satelitní platformu.
Podobnou spolupráci lze vysledovat mezi čistě internetovou platformou O2 TV a společnostmi T-Mobile Czech Republic a Telly, které vedle internetové televize nabízejí i satelitní platformu. Tyto tři společnosti sdílí sportovní kanál pod značkou Premier sport, jehož obsahový záběr se postupně rozšiřuje. Tento program se doposud orientoval pouze na ostrovní fotbal. Časem by se však mohl transformovat na všeobecnější sportovní kanál. První vlaštovkou je zařazení přenosů americké NFL. Většina z nich je k vidění právě zde na Premier sport u všech zapojených operátorů. Vybrané přenosy v nejatraktivnějším nedělním čase však společně uvádějí pouze operátoři O2 TV a Telly. O2 zařazuje první nedělní zápas na svůj nesdílený program O2 TV Sport a Telly jej vysílá na DIGI Sport 3, který rovněž s nikým nesdílí.
Do budoucna lze však očekávat další zajímavé sportovní produkty právě na Premier sport, který je společným projektem českých a slovenských operátorů. V případě nákupu dalších vysílacích práv v budoucnu by se obsah mohl rozčlenit i na další kanály pod touto značkou.
Český trh je specifický tím, že díky terestrické televizi lze sledovat několik desítek programů úplně zdarma. A tato platforma je i ze strany největších televizí vnímána jako naprosto klíčová pro další směřování trhu. Velmi silná PR kampaň ze strany některých terestrických operátorů svědčí o důležitosti udržet podíl terestrické platformy v době, kdy je pro diváky přechod k placené televizi výrazně jednodušší.
Jedno předplatné vám může otevřít cestu k nejžádanějšímu obsahu
Pokud se potvrdí tyto předpoklady, lze očekávat i růst zájmu diváků. Rozčlenění atraktivního obsahu mezi více operátorů může ulehčit rozhodování těm divákům, kteří doposud placenou televizi odmítali například z důvodu, že každý operátor nabízel jiný typ „nejlepšího obsahu“. Pokud jste chtěli sledovat Ligu mistrů, Bundesligu i La Ligu zároveň, museli jste být klientem minimálně dvou pay-tv operátorů. To samé dlouho platilo i o kombinaci české Fortuna ligy a britské Premier league. Postupné rozšiřování spolupráce a sdílení některých sportovních práv však znamená, že nyní vám jedno předplatné může otevřít cestu k nejžádanějšímu obsahu. A to může být klíčový moment pro další růst zájmu o placenou televizi.
Český trh je však specifický i tím, že díky terestrické televizi lze sledovat několik desítek programů úplně zdarma. A tato platforma je i ze strany největších televizí vnímána jako naprosto klíčová pro další směřování trhu. Svědčí o tom i poměrně zvláštní manévrování státu, který terestriku do značné míry upřednostňuje. I velmi silná PR kampaň ze strany některých terestrických operátorů – která byla v určitých fázích velmi vyhrocená – svědčí o důležitosti udržet podíl terestrické platformy v době, kdy je pro diváky přechod k placené televizi výrazně jednodušší.
Dnes vám k přechodu na placenou televizi stačí v podstatě jen zakoupit set-top-box a připojit jej k internetu – případně aktivovat placené programy v mobilní aplikaci. Ještě před pěti lety byste museli vyčkat na odbornou instalaci satelitní paraboly nebo kabelové přípojky.
V důsledku toho se lze domnívat, že současný státem vynucený proces přechodu z DVB-T na DVB-T2 povede i k přechodu značné části diváků a domácností k pay-tv operátorům.
Dnes vám k přechodu na placenou televizi stačí v podstatě jen zakoupit set-top-box a připojit jej k internetu – případně aktivovat placené programy v mobilní aplikaci. Ještě před pěti lety byste museli vyčkat na odbornou instalaci satelitní paraboly nebo kabelové přípojky.