Blíží se zásadní změna, která může ovlivnit trh placené televize v ČR
Podle informací webu TVKOMPAS.cz se má jednat o vyřazení programů jedné z televizních skupin, která provozuje poměrně široké portfolio placených programů pro vysílatele placené TV. Při pohledu na trh poskytovatelů placených programů přicházejí v úvahu pravděpodobně pouze dva adepti a to Discovery Communications (včetně Eurosport a Scripps) a AMC Networks. Oba tito nadnárodní hráči mají totiž výrazně širší portfolio programů než zbylá konkurence působící na našem trhu.
Důvodem k poměrně zásadnímu kroku je podle všeho dosavadní praxe televizních skupin, kdy významní distributoři obsahu podmiňují šíření svým nejatraktivnějších stanic zařazením i dalších, již méně zajímavých, stanic z jejich nabídky. Praktickou ukázkou tohoto přístupu byl nedávný spor některých evropských i tuzemských operátorů se skupinou Discovery v letech 2016 a 2017. Kromě masivního navýšení ceny (s odůvodněním na získání práv na vysílání Olympijských her) měla Discovery po operátorech požadovat zařazení většiny svých stanic včetně méně známých značek např. TLC nebo ID, přičemž navyšování cen se nevyhnulo ani těmto kanálům. Operátoři přitom měli primárně zájem jen o programy Eurosport, hlavní dokumentární kanál Discovery a případně Animal Planet.
Podle informací webu TVKOMPAS.cz je velká část poskytovatelů placené televize dlouhodobě se situací nespokojena a bude jistě zajímavé sledovat, jak se situace vyvine.
Jiným či dalším důvodem může být i ztráta exkluzivního obsahu bez ochoty reflektovat tento fakt do cenové politiky. Ostatně jak Discovery tak AMC přišli v posledních letech o poměrně zásadní sportovní obsah, na který u nich byli zákazníci zvyklí. Stanice Eurosport přišli před rokem o německou Bundesligu. V případě AMC je to pak ztráta španělské La Ligy před třemi lety a letos i italské Serie A a francouzské Ligue 1.
Získané náhrady jsou pak přinejmenším diskutabilní – pokud jde o Discovery pak Olympijské hry s „českou stopou“ lze stále sledovat na ČT Sport a jedná se rovněž o podnik konající se několik málo týdnů jedenkrát za dva roky.
AMC sice získala portugalskou NOS ligu a fotbalovou Ligu Národů, ovšem bez zápasů českému týmu, které poběží na ČT Sport. Ani tyto úlovky nemohou nahradit ztráty dvou prvotřídních fotbalových lig. Další klíčový produkt Formule 1 na programech AMC sice stále zůstává, ale její sledovanost a atraktivita je v posledních letech opravdu vděčným tématem vášnivých diskusí. Ostatní sportovní obsah těchto televizních skupin pak není z hlediska popularity v ČR již tak zásadní.
Podle informací webu TVKOMPAS.cz je velká část poskytovatelů placené televize dlouhodobě se situací nespokojena a bude jistě zajímavé sledovat, jak se situace vyvine. Na trhu se objevují informace, že zatímco někteří poskytovatelé placené TV již obdrželi slušnou slevu, jiní na ni stále marně čekají.