Bezplatná internetová televizní služba není pro každého, samostatně se zřejmě neuživí
Původní myšlenkou bylo vytvořit volně vysílající programy, a ty následně financovat prostřednictvím reklamy. Tento model však narazil na nečekanou konkurenci, jelikož reklamní klienty už lákají i prémiové zpoplatněné služby, které si vytvořily levnější balíčky, a ty dotují právě z reklamy.
Placený streaming prémiového obsahu může fungovat, pokud přilákáte dostatek platících diváků a udržíte obrovské náklady pod kontrolou. Úspěchem a dlouhodobou ziskovostí se zatím může pochválit jen Netflix. Analytici ovšem předpokládají, že na globálním trhu je prostor pro několik podobných služeb. Pak je tady ještě druhá oblast, kde se velké mediální korporace chtějí angažovat. Kdo už má svou prémiovou platformu, může k ní vytvořit ještě druhou bezplatnou službu, která bude šířit tzv. FAST kanály.
FAST Channels jsou programy, které vysílají přes internet zdarma, a šíří především archivní obsah. Jejich cílem je přilákat desítky milionů diváků na tento neplacený obsah, a následně jim propagovat placené platformy.
Samozřejmě, původní myšlenkou bylo vytvořit volně vysílající programy, a ty následně financovat prostřednictvím reklamy. Tento model však narazil na neočekávanou konkurenci, jelikož reklamní klienty už lákají i prémiové zpoplatněné služby, které si vytvořily levnější balíčky, a ty dotují právě z reklamy. A zatím není jasné, zda se může v dnešní době z reklamy uživit tradiční terestrická televize, kabelové a satelitní programy, placené prémiové služby s reklamou, a ještě k tomu i neplacené internetové TV služby.
Prozatím to vypadá, že poslední kategorie tzv. FAST služeb začíná narážet na limity možných reklamních příjmů, které nepokrývají náklady na provoz a na licencování archivního obsahu.
Archivní analýza: Vyšší číslo prodává? S rostoucím počtem bezplatných FAST kanálů klesá jejich kvalita
Bezplatné internetové televizní služby sice umí přilákat desítky milionů diváků a nabídnout jim i personalizovanou reklamu. Ovšem praktické sledování těchto programů vám ukáže, že jejich reklamní prostor je obsazen jen v nižších desítkách procent. U největší služby Pluto TV lze na mnoha programech vidět jen upoutávky na další kanály a pořady, případně promo na placenou platformu Paramount+.
Je však otázkou, zda tak nízký objem nezávislé reklamy vystačí na pokrytí provozních a licenčních nákladů služby Pluto TV nebo dalších konkurenčních služeb, kterých přibývá. Konkurence se tedy vyostřuje, ovšem všichni hráči stále bojují o stejný reklamní koláč, který jim nemusí vystačit.
Ve světle tohoto faktu tak dává smysl i rozhodnutí skupiny Warner Bros. Discovery, jejíž zástupci už před dvěma lety avizovali vytvoření vlastní bezplatné FAST služby, ovšem do dnešního dne ji nespustili. Skupina WBD se místo toho soustředí na licencování svého archivního obsahu již existujícím hráčům, a nevytváří jim novou konkurenci.
Ukazuje se tedy, že trh neplacených internetových televizí není nafukovací. Jejich ztráty lze aktuálně pokrýt díky prémiovým sesterským streamingovým službám. Ovšem samostatně se žádná bezplatná TV služba neuživí.
Další informace: Co jsou to FAST kanály a jak fungují? Mohou být záchranou tradiční televize v streamingové éře?