Atmedia index: Placenou televizi v ČR využívá 57 procent diváků ve věku 15-69 let
Počet českých diváků, kteří sledují televizi prostřednictvím některého z operátorů placené televize, v posledních letech roste a nyní se blíží k hranici 60 procent. Ukazují to výsledky výzkumu atmedia index za 2. pololetí roku 2022, který realizovalo mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia formou on-line dotazníku.
Zatímco v České republice využívalo ve druhém pololetí loňského roku placenou televizi 57 % diváků ve věku 15–69 let. Nejvyužívanější platformou placené televize je technologie internetové televize, tedy kombinace platforem IPTV a OTT.
„Právě IPTV zažívá v posledních letech velký boom. Diváci si zvykli na nové možnosti sledování televize, jako je například zpětné zhlédnutí televizních pořadů,“ říká Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia..
IPTV nebo kabelovou televizi využívá konkrétně 62 % českých diváků placené televize, zbývajících 38 % připadá na satelitní televizi.
Výzkum atmedia index se v tomto případě primárně zaměřil na srovnání českého a slovenského trhu v otázce míry využití placené televize a rovněž ochoty platit za televizní obsah. Na Slovensku ve stejné věkové skupině využívalo placenou televizi více než 90 procent diváků.
Výzkum atmedia index také ukázal, že slovenští diváci platí za služby některého z operátorů placené televize v přepočtu o téměř 50 Kč měsíčně více než čeští. Ve druhém pololetí loňského roku to bylo konkrétně v průměru 18 eur měsíčně, v přepočtu 437 Kč. Čeští diváci ve stejném období vydali za placenou televizi v průměru 389 Kč měsíčně.
„To je obdobná částka jako v prvním pololetí loňského roku, k žádnému zásadnímu zdražení nedošlo. Zajímavé bude sledovat, jak se budou průměrné měsíční výdaje za placenou televizi vyvíjet v letošním roce. Z důvodu vysoké míry inflace se nabízí otázka, zda budou operátoři placené televize své služby zdražovat a případně o kolik,“ uvádí Pavel Müller.
Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSOLUTION / Nielsen metodou CAWI. V tomto případě jde o online metodu sběru dotazníkových dat, kde jsou dotazníky distribuovány pomocí webových odkazů, a respondent vyplňuje dotazník samostatně.
Dotazníkového šetření se zúčastnilo 3 910 respondentů z Českého národního panelu a 2 941 respondentů ze Slovenského národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2022 (Česko: 4.–16.10 2022, 2.–15. 1. 2023, Slovensko: 14.–28. 10. 2022, 2.–17. 1. 2023).
Související článek: Placenou televizi v Portugalsku si platí víc diváků než kolik je tam domácností