Analýza: Co znamená Oneplay pro další vývoj na trhu placené televize? Mají konkurenční operátoři důvod k obavám?

Dálkový ovladač chytré televize. Ilustrační foto, autor Eric McLean, fotobanka Unsplash.com
Vznik Oneplay má všechny předpoklady k tomu, aby se stal nejvýznamnější událostí na českém televizním trhu, minimálně za posledních 15 let. Jde o krok podobně významný, jakým bylo samotné uvedení placené IPTV televize O2 TV ve druhé polovině „nultých let“, nebo spuštění služby Voyo v roce 2011. Bez nadsázky lze říct, že obě tyto služby výrazně formovaly vývoj na trhu placené televize, a bude to platit i v případě nově vzniklé Oneplay.
Spojení pomůže Nově i O2, ale může mít vážné důsledky pro celý trh
Sloučení placených služeb TV Nova a O2 TV může mít na jedné straně určité pozitivní důsledky pro klienty, ovšem může velmi negativně zasáhnout další hráče na trhu. Tento krok má potenciál do značné míry vychýlit rovnováhu na trhu placené televize, jelikož TV Nova se už nyní stává fakticky aktivním účastníkem pay-tv trhu i z pozice operátora, a nikoliv jen z pozice tvůrce obsahu nebo komerčního vysílatele.
Je však velmi zajímavé, co tento krok znamená ze širšího pohledu. Majitel TV Nova a O2 TV, skupina PPF, se tímto vzdává dvou velmi významných značek, do jejichž vybudování byly investovány ohromné prostředky, řádově až miliardy korun. Zrušení těchto dvou značek a jejich nahrazení úplně novou značkou nedává na první pohled smysl.
Motivací skupiny PPF může být fakt, že díky tomu bude mít pod kontrolou rozhodující hráče nejen na trhu volně dostupného komerčního televizního vysílání, ale i v oblasti placené televize. Díky nové službě Oneplay se zastřešující subjekt stane jedním z největších producentů obsahu, i největší distributor tohoto placeného obsahu přímo ke koncovému divákovi. Značky TV Nova, Nova Sport, původní kanály O2 TV Sport i původní službu Voyo bude nově zastřešovat jedna služba.
Co do velikosti se tomuto subjektu nemůže nikdo na trhu rovnat.
Velmi přesná předpověď, která odzněla už před pěti lety
Vznikem služby OnePlay dostává český trh placené televize svého dosud největšího konkurenta. Nutno podotknout, že mnozí operátoři se podobného scénáře obávali už od doby, kdy skupina PPF koupila televizi Nova. Podle názoru několika zástupců operátorů bylo totiž jen otázkou času, kdy se Nova a O2 TV rozhodnou své služby konsolidovat.
Většina lidí, kteří o tom mluvili, se nevyjadřovala veřejně. Světlou výjimkou byl ovšem dlouholetý vedoucí manažer platforem Skylink a freeSAT a veterán oboru placené televize Jaromír Glisník, jenž se nebál otevřeně pojmenovat rizika, která plynou z takto významného spojení největší komerční televize a nejsilnějšího IPTV operátora.
Pan Glisník tehdy řekl svou prognózu v rozhovoru pro portál digital.rozhlas.cz:
„Spojením vznikne velmi mocný konglomerát, který působí jak v distribuci, tak ve výrobě obsahu. Nic srovnatelného tady nikde široko daleko není. Nevím, jestli jinde v Evropě. (…) Jde o velmi významný zásah do rovnováhy a nechci předjímat, co se stane, ale musíme vývoji situace věnovat velkou pozornost. Nejen my, ale i všichni ostatní,“ řekl pan Glisník. Celý rozhovor si můžete přečíst zde.
V podobném duchu se neveřejně vyjadřovali i zástupci jiných významných operátorů. Vesměs se shodovali, že případný společný produkt Novy a O2 TV může narušit křehkou rovnováhu na trhu. Tehdy ale bylo velmi náročné odhadnout, jaké budou konkrétní důsledky.
Psali jsme: Značky O2 TV a Voyo končí, nahradí je nová služba OnePlay. Přinášíme odpovědi na nejčastěji dotazy

Živé televizní vysílání lze sledovat přes internet. I zpětně. Ilustrační foto: Pixabay.com
Napětí na trhu
Dokud O2 TV a TV Nova fungovaly odděleně, měli ostatní pay-tv operátoři většinou dojem, že Nova přistupuje ke každému stejně. Zároveň vyslovovali obavy, že O2 TV časem dostane od Novy lepší podmínky než jiní. Současný vývoj tyto obavy fakticky potvrzuje.
Nyní se trh dostává do stavu, kdy jedna společná služba bude mít nejsilnější komerční televizi, nejsilnější placenou televizi, významného producenta původní tvorby, i nejvýznamnější domácí sportovní práva, ke kterým nemají konkurenční společnosti přístup.
Pokud bychom to vyjádřili obsahově, tak k přenosům fotbalové Chance ligy se v lineárním televizním vysílání dostanou výhradně klienti Oneplay. Hokejovou Tipsport extraligu uvidí z 95 procent rovněž jen klienti Oneplay. A nakonec, populární a oceňované původní seriály VOYO budou mít k dispozici taktéž jen klienti Oneplay.
Není překvapením, že podobný vývoj je pro některé zástupce trhu velmi znepokojivý. Žádný z konkurenčních operátorů se ale z pochopitelných důvodů k situaci otevřeně nevyjádřil.
Programové balíčky? Jiní operátoři budou mít velmi náročnou pozici
Vznik nové služby bude mít pochopitelně dosah i na vývoj cen na celém trhu placené televize. Jiní operátoři budou moci jen stěží konkurovat obsahové nabídce a cenám, které pro své klienty připravil Oneplay. Podívejme se na několik konkrétních příkladů.
Nejlevnější ohlášený tarif Oneplay má název Komfort. Divák za něj zaplatí 199 korun měsíčně. Získá 55 televizních kanálů, přístup do videotéky Voyo/Oneplay včetně původních pořadů Novy dřív než v televizi, a rovněž přístup k exkluzivní produkci Voyo/Oneplay Originals.
Před sloučením by jen přístup k samotné službě Voyo vyšel na 159 korun měsíčně. Divák tak za příplatek pouhých 40 korun získá slušnou nabídku lineárních programů včetně zpětného zhlédnutí a žádané exkluzivní produkce.
Ještě výraznější rozdíl je u druhého nejlevnějšího tarifu Extra Zábava, jenž vyjde na 399 korun měsíčně. Tento tarif nabídce 100 televizních kanálů včetně velmi atraktivních placených stanic, plnohodnotný přístup k celé produkci Voyo, a k tomu i přístup k minimálně 8 zápasům Tipsport extraligy a Chance ligy měsíčně.
Podobný tarif není srovnatelný s ničím, co se doposud na trhu vyskytovalo. I zde vidět, že takto výhodná nabídka bude možná jen díky tomu, že došlo ke spojení služeb Novy a O2 TV.
Výhodnost ceny je však viditelná i u nejvyššího tarifu Maximum. Ten vyjde bez slevy na 799 korun měsíčně. Zahrne úplně všechny TV programy z původní platformy O2 TV včetně prémiových kanálů HBO a Cinemax, kompletní nabídku sportovních přenosů původní O2 TV Sport a O2 TV Fotbal, kompletní nabídku sportovních stanic Nova Sport, a přístup k celé videotéce původní služby Voyo.
Kdybyste si chtěli podobný tarif pořídit u O2 TV ještě dnes, za nejvyšší tarif Zlatá s HBO byste zaplatili minimálně 899 korun měsíčně, a to BEZ přístupu k Voyo. Společně s Voyo byste dnes zaplatili až 1058 korun měsíčně. Za balíček Oneplay Maximum zahrnujícím i obsah z Voyo však nově zaplatíte jen přibližně 700-800 korun podle toho, zda využíváte i mobilní tarif O2. Přístup k úplně celé nabídce O2 TV + Voyo tak získáte přibližně o 25 procent levněji než doposud.
Na všech zmíněných příkladech lze ilustrovat, že konkurenční pay-tv operátoři nemají velkou šanci nově navrženým balíčkům Oneplay konkurovat.
Zajímavost: Tradiční televize bude i v nejbližších letech velmi silná. Placený streaming je významným doplňkem

Ilustrační foto: Lenka Ševčíková, fotobanka Pixabay.com
Dojde ke korekci celkového počtu klientů O2 TV a Voyo pod hlavičkou Oneplay?
Sloučení obou služeb přinese všem stranám bezesporu mnoho výhod. Jsou zde však i rizika spočívající ve ztrátě některých klientů.
Oficiální čísla o počtech klientů jak O2 TV, tak Voyo, jsou poměrně vysoká. Voyo už nějakou dobu komunikuje, že se blíží k jednomu milionu platících domácností. Na tiskové konferenci Oneplay však zaznělo i to, že služba O2 TV je na úrovni 870 tisíc klientů. V obou případech jde o bezkonkurenčně nejvyšší hodnoty, jaké kdy obě služby zaznamenaly. Jejich sloučení ovšem může přinést i určitou korekci celkového počtu klientů, která by mohla být poměrně výrazná.
Kdyby obě služby fungovaly odděleně, určitě by měly víc klientů, něž když budou pod jednou střechou. V některých domácnostech mohla být jak O2 TV, tak i služba Voyo přítomna víc než jednou. Můžeme se tedy domnívat, že reálný počet klientů obou platforem bude nižší než oficiálně prezentované hodnoty.
Tzv. „over-reporting“, tedy přechodné vykazování vyššího počtu klientů, je ve světě placených streamingových služeb poměrně běžným jevem. Obvykle se vyskytuje u velkých korporací, které potřebují neustále vykazovat růst. Vnímaní úspěšnosti každé větší společnosti je totiž závislé i na tom, jak úspěšně se ona sama prezentuje.
Až se O2 TV a Voyo sloučí, tak se tím pročistí i jejich klientské báze. Nelze spolehlivě předpovědět, kolik domácností bude využívat společný produkt Oneplay. Rozhodně ale nepůjde o jednoduchý součet 950 tisíc + 870 tisíc domácností. Výsledný počet klientů by mohl být o 10, případně 20, možná i 30 procent nižší. Zde se však jedná o subjektivní odhad autora této analýzy, nikoliv o oficiálně prezentovanou statistiku.