Autor titulní fotografie: Michael Pewny, Pixabay.com
Fenomén přechodu diváků směrem k internetovým platformám je nejvýraznější v Severní Americe. Není překvapením, že právě nejlukrativnější americký trh je výrazně ovlivněn odchodem diváků od kdysi velmi silných kabelových operátorů k zatím stále ještě levnějším on-line TV službám. Operátoři se pochopitelně snaží tyto diváky udržet alespoň v omezené míře.
Tradiční pay-tv operátoři mají ve srovnání s on-line streamingovými platformami velmi náročnou pozici. Streaming totiž nezahrnuje jen nová média typu Netflix nebo Disney+, ale může zahrnovat i živě vysílané televizní programy v on-line prostředí. Tím se internet stává přímým konkurentem satelitní a kabelové placené televize. Tradiční operátoři jsou však vázáni dlouhodobými kontrakty s poskytovateli obsahu, tedy programmery. A tito programmeři jim zároveň konkurují se svými vlastními streamingovými službami. Zavedení operátoři však musí těmto poskytovatelům platit vysoké poplatky za možnost šířit jejich obsah dál k divákům. Z konkurenčních důvodů si totiž nemohou dovolit jejich programy vyřadit z nabídek.
To však není jediný problém v souboji tradičních operátorů a světa streamingových platforem. On-line platformy mají určitou konkurenční výhodu spočívající prakticky v neomezené dostupnosti svých služeb. Televizi přes internet můžete pohodlně sledovat kdekoliv, nejste omezeni dostupností kabelových rozvodů nebo nutností instalovat satelitní parabolu.
K těmto výhodám je potřeba připočíst ještě další benefity plynoucí z obsahové flexibility. On-line platformy mají při uzavírání smluv s programmery mnohem volnější pole, jelikož nepotřebují přilákat všechny divácké skupiny najednou. Mohou si například dovolit úplně vynechat lokální televizní stanice, které jsou bezplatně dostupné přes anténu. Internetový divák je nepotřebuje. On-line platformy díky tomu ušetří značné prostředky na poplatcích za tyto programy, potenciálně až v stamilionech dolarů ročně.
Na americkém trhu působí značná skupina on-line televizních služeb, které jsou bezplatné, a nabízí archivní zábavu a filmy. Souhrnně se označují jako FAST Channels. Podrobně o nich píšeme v samostatné analýze.
Tradičním operátorům konkurují levnější placené platformy, ale i úplně bezplatné TV služby
Další výhodou internetových TV služeb v USA je možnost vynechat celé portfolio programů, a zaměřit se pouze na určité skupiny diváků. Díky tomu působí v USA i služby, které cílí jen na diváky hledající všeobecnou zábavu, a nenabízejí například sportovní programy. V důsledku toho mohou nabídnout svým divákům velmi výhodné ceny za balíček obecných entertainment kanálů, což je příklad služby Philo.
Fanoušci sportu mají k dispozici jiné služby, například Fubo TV nebo hulu, kde však musí počítat s vyššími cenami, případně s příplatky za regionální sportovní televize.
A pak je na americkém trhu značná skupina on-line televizních služeb, které jsou bezplatné, a nabízí archivní zábavu a filmy. Souhrnně se označují jako FAST Channels.
V podobné konkurenci mají tradiční pay-tv operátoři velmi náročnou pozici. Proto jedna z předních společností poskytujících kabelovou televizi přišla s plně volitelnou nabídkou pro ty diváky, kdo zrušili tradiční kabelovou televizi, ale nadále využívají internetové připojení přes infrastrukturu operátora.
Podobné nabídky skupiny volitelných programů jsou například u evropských operátorů poměrně běžné, ovšem v Americe jde přece jen o revoluční myšlenku. Toto řešení zároveň naznačuje, že i tamní operátoři by mohli v následujících dvou až třech letech přijít s novými řešeními, jak za každou cenu udržet platícího diváka kabelové televize, alespoň v prostředí internetu.
Zároveň lze očekávat, že operátoři budou chtít postupně uvolnit divákovi cestu k tomu, aby si mohl vybírat jen programy, které skutečně chce sledovat. Zatím jsou operátoři nuceni akceptovat podmínky programmerů, kteří mnohdy trvají na tom, aby divák odebíral celé skupiny jejich programů. To se však může v budoucnu změnit, pokud bude počet platících diváků klesat. Programmeři budou následně rovněž přinuceni k určitým ústupkům, aby si zachovali alespoň určitou úroveň svých tržeb od tradičních operátorů kabelové a satelitní placené televize.
Výhodou internetových TV služeb v USA je možnost vynechat celé portfolio programů, a zaměřit se pouze na určité skupiny diváků. Díky tomu působí v USA i služby, které cílí jen na diváky hledající všeobecnou zábavu, a nenabízejí například sportovní programy. V důsledku toho mohou nabídnout svým divákům velmi výhodné ceny za balíček obecných entertainment kanálů, což je příklad služby Philo.
Operátoři hledají cesty jak neúčtovat divákům poplatky za volně dostupné terestrické programy
Skupina Charter Communications, která vlastní kabelovou televizní skupinu Spectrum, nově nabízí divákům možnost vybrat si jen ty placené programy, které hodlají skutečně sledovat. Sledování těchto programů jim však umožňuje nikoliv skrz klasické kabelové rozvody, ale jen přes internet. Díky tomu může tato společnost nabídnout divákům volitelné skupiny programů, a zároveň dodržet své závazky vůči programmerům z pozice tradičního kabelového operátora.
Klienti využívající internetové služby mají v rámci doplňkové televizní platformy na výběr celkem 62 programů, mohou si z nich zvolit 15 až 25 stanic podle toho, ve které lokalitě žijí. Ke svému výběru dostanou i možnost sledovat přes internet volně dostupné terestrické televize.
Volitelné programy zahrnují značky od nejvýznamnějších mediálních skupin. Divák tedy nemá k dispozici regionální sportovní stanice nebo méně známé programy. Může však sledovat nejznámější značky od programmerů A+E, Paramount, Warner Bros Discovery nebo NBCUniversal. Původně byly v nabíce i programy skupiny Disney, ovšem ty už jsou minulostí. Kabelový operátor Spectrum je v poslední srpnový den vyřadil z nabídky, a neplánuje je vrátit.
Divák si však může nakombinovat zpravodajské, dokumentární, hudební a filmové stanice. Fanoušci sportu mají smůlu, ze sportovních programů již nemají k dispozici prakticky žádnou významnou skupinu, a jsou odkázáni pouze na sportovní přenosy na plnoformátových celostátních programech.
V rámci nadstavby si může divák připlatit za prémiové filmové a seriálové programy, například HBO nebo STARZ.
Zatím není jasné, zda má podobná programová nabídka šanci na úspěch. Ze strany operátora Spectrum jde o experiment. Společnost nabízí na americké poměry velmi výhodnou cenu 30 dolarů měsíčně (bez daně). Divák si může volitelný programový balíček měnit jednou za 30 dní. Podmínkou však je, aby zároveň využíval služby vysokorychlostního internetu od téže společnosti.
Zajímavé rovněž je, že operátor do nabídky zařadil i terestrické stanice. Tím motivuje své klienty, aby nepřecházeli na anténní příjem, a alespoň v omezené míře je může udržet v rámci svého systému. Řada diváků si však i přesto pořizuje terestrickou televizi jako záložní řešení v případě výpadku kabelové televize nebo internetu.
Psali jsme: Další velký spor mezi významným operátorem a poskytovatelem TV programů