Americký mediální gigant ComCast potvrdil, že lineární televize se výrazně prosazuje i v on-line světě
Lineární televizní programy se na internetu prosazují především díky stále vyšší penetraci chytrých televizí. Diváci, kteří si koupí novou televizi, jsou obvykle hladoví po obsahu, a zkoušejí různé streamingové aplikace, které najdou v aplikačním prostředí své značky. A právě poskytovatelé bezplatných internetových stanic mají možnost oslovit stále širší publikum, což stojí i za úspěchem FAST služeb typu Pluto TV nebo XUMO.
Tyto internetové televizní služby mají totiž velmi blízko k videotékám. V mnoha případech totiž nabízejí „maratónové kanály“, které rotují archivní díly konkrétního seriálu nebo populárního pořadu, a zařazují k nim krátké reklamní bloky. Ty se však objevují přirozeně ve vytyčených reklamních pauzách, a neobtěžují diváka při každém přepnutí programu. Navíc, reklamní bloky ve FAST službách jsou obvykle kratší než v běžném televizním vysílání.
Související článek: Pluto TV potvrzuje důležitost lineárního vysílání. Místo videotéky vsadilo na kontinuální “maratónové” kanály
Zatímco běžná americká televize uvede u 44-minutového seriálu až 6 reklamních bloků o průměrné délce dvě a půl minuty, tak v rámci FAST platforem se objevuje zhruba 4-5 reklamních brejků o průměrné délce jedné minuty. Tradiční televize tak v průběhu jedné hodiny odvysílá 16 minut reklam, zatímco FAST televize odvysílá jen 4-5 minut reklam. Díky tomu dochází na straně diváka k přirozené časové úspoře a k větší motivaci sledovat on-line služby.
Další výraznou výhodou FAST platforem je fakt, že plnou programovou nabídku lze sledovat i bez předchozí registrace nebo bez vytvoření uživatelského konta, tedy de facto anonymně. To je v dnešním on-line světě skutečná vzácnost.
Největší FAST platformou na americkém trhu je služba Pluto TV patřící společnosti Paramount. O této službě na stránkách TVKOMPAS.cz píšeme poměrně často, jelikož působí globálně a ještě před 3 lety byla oficiálně dostupná i pro diváky v ČR. Nyní už na diváky v ČR a SR necílí, naopak je geoblokuje. Cílí však na velké evropské trhy s výrazně rozvinutějším trhem s televizní reklamou.
Mimochodem, služby FAST se vyznačují i tím, že veškerý programový obsah obvykle zajišťuje stejná programová skupina, která díky tomu získává všechny reklamní příjmy ze všech nabízených TV kanálů.
Další informace v angličtině: FAST channels changing TV ad landscape
Zatímco běžná americká televize uvede u 44-minutového seriálu až 6 reklamních bloků o průměrné délce dvě a půl minuty, tak v rámci FAST platforem se objevuje zhruba 4-5 reklamních brejků o průměrné délce jedné minuty. Díky tomu dochází na straně diváka k přirozené časové úspoře a k větší motivaci sledovat on-line služby.
Jak fungují televizní služby FAST?
- Televizní služby FAST nabízí desítky programů s většinou archivním obsahem
- V nabídce jsou kanály věnované populárním pořadům a seriálům
- Jednotlivé televizní kanály lze sledovat bez předchozí registrace
- FAST služby jsou průnikem mezi on-line videotékami a tradičním TV vysíláním
- Bezplatně dostupné kanály jsou financovány reklamou
- Reklamu však vysílají ve výrazně nižší míře než klasické komerční televize
Zkratka FAST pochází z angličtiny a znamena Free Ad-Supported Streaming TV, což lze volně přeložit jako "Bezplatná streamingová televize podporovaná reklamou". U televizních plaforem typu FAST tedy jde především o velké skupiny streamovaných TV programů vytvořených exkluzivně pro jednu konkrétní televizní službu nebo televizní skupinu. Díky tomu může vlastník filmových a seriálových knihoven nabídnout své archivní snímky obrovskému množství diváků, ovšem nikoliv ve formě videotéky na vyžádání, nýbrž ve formě tradičních televizních programů. Do nich může provozovatel snadněji umístit reklamu, která je cíleně efektivní, a pro diváka není příliš obtěžující.