Amazonu již nestačí pouze fotbal, chce mít výraznou exkluzivitu i na NBA
Společnost Amazon nemá problém nabídnout velmi zajímavé peníze, i kdyby to pro ni znamenalo ztrátový obchod. Amazon je totiž momentálně v investiční fázi budování své streamingové platformy Prime Video. Firma si vyhodnotila, že jen vlastní filmový a seriálový obsah nestačí k přilákání masového diváka. Proto to zkouší skrz prémiová sportovní práva, a vstupuje do významných tendrů nejen v Severní Americe, ale i v Evropě.
Jedna z největších a nejbohatších globálních společností Amazon chce výrazně posílit svou streamingovou platformu na poli vysílacích práv. Firma již dvě sezóny přenáší americký fotbal, vždy ve čtvrtek večer, byť stále s výrazně nižší sledovaností než když se tyto zápasy vysílaly v kabelové nebo terestrické televizi. Nyní však společnost jedná i o možnosti vysílat velkou část zápasů basketbalové NBA, rovněž v rámci své streamingové platformy. Amazon by se tím pádem stal jedním z nejvýznamnějších sportovních vysílatelů, byť jen v rámci placeného streamingu.Dlouhodobým mediálním partnerem NBA je skupina Turner Sports, která je součástí Warner Bros Discovery. Turner přenáší basketbalové zápasy na programech TNT a TBS, a zejména program Turner Network Televison – TNT je klíčovým partnerem NBA prakticky již od svého vzniku v roce 1988. Turner momentálně platí za právo vysílat zápasy NBA pro celostátní publikum sumu přesahující 1,2 miliardy dolarů ročně. Zároveň pro NBA provozuje její vlajkový kanál NBA TV, jenž je šířen mezinárodně.
TNT momentálně čerpá přednostní 45denní lhůtu pro exkluzivní vyjednávání ohledně podmínek vysílání NBA pro další sezóny. Podle některých amerických médií však tato jednání nespějí k dohodě, a je zjevné, že NBA má zájem o nového hlavního mediálního partnera. V takovém případě by byl nejbonitnějším uchazečem právě Amazon.
Psali jsme: Streamingová služba Amazon Prime Video zavedla reklamy. Cenu nesnížila
Společnost Amazon přitom nemá problém nabídnout velmi zajímavé peníze, i kdyby to pro ni znamenalo ztrátový obchod. Amazon je totiž momentálně v investiční fázi budování své streamingové platformy Prime Video. Firma si vyhodnotila, že jen vlastní filmový a seriálový obsah nestačí k přilákání masového diváka, a Amazon není ani v nejmenším schopný konkurovat globálnímu lídrovi Netflixu. Proto to zkouší skrz prémiová sportovní práva, a vstupuje do významných tendrů nejen v Severní Americe, ale i v Evropě, například ve Francii nebo v Itálii.
Evropský trh je však v určitém smyslu konkurenčnější než ten americký, a Amazon jde v tendrech proti některým zavedeným značkám, například platformě DAZN, nebo skupinám CANAL+ či Sky. Evropa totiž ve srovnání s USA nenabízí zdaleka tak široké portfolio atraktivních soutěží. Proto je přirozené, že o TOP produkty evropského sportu soupeří několik větších hráčů včetně tradičních satelitních a IPTV operátorů.
Navíc, pokud by Amazon v Evropě výrazně přeplácel některé sportovní produkty, zřejmě by mu to nepomohlo zdaleka tak jako v USA. V Evropě jsou totiž jazykové bariéry, a mnoho lokálních trhů, kde je nutné investovat velké prostředky do marketingu. Amerika je v tomto směru mnohem zajímavější pro velké hráče. Zároveň platí, že v Americe se do cenových válek již nehrne příliš mnoho tradičních vysílacích společností, jelikož nemohou ekonomicky konkurovat tak silnému hráči jako je Amazon.
Na závěr je ještě potřeba zmínit, že Amazon nedávno vstoupil i do světa regionálních sportovních televizí, které však vysílají tradičním způsobem – přes kabel a přes satelit. Amazon se může pokusit tyto programy integrovat i do své placené streamingové platformy, ovšem bude to mít velmi náročné, jelikož na tyto zápasy by musel uplatňovat geoblokaci, a nemohl by je tedy šířit v rámci celostátního vysílání.
Doporučená související analýza: Patří sport do placených streamingových platforem?