Amazon Prime čelí stížnosti u soudu od regulátora kvůli diskutabilním praktikám při nabírání nových klientů
Americký technologický gigant Amazon podnikl v posledních měsících několik diskutabilních kroků, díky kterým chtěl rozšířit počet svých předplatitelů služby Prime Video v USA. Podle americké federální obchodní komise FTC však použil nepovolené obchodní praktiky, a komise nyní podala stížnost k soudu s cílem domoci se nápravy. Spor se týká nejen náboru nových klientů, ale především procesu ukončení předplatného, který je podle komise zbytečně komplikovaný, a má za cíl omezit odchody platících klientů od streamingové platformy.
Komisi se nelíbí především fakt, že mnoho klientů bylo nevědomě vlákáno k tomu, aby se stali klienty Amazon Prime. Amazon podle komise používal manipulativní, nátlakové nebo klamavé praktiky, které byly zaneseny přímo do uživatelského rozhraní. K „podpisu“ nového klienta totiž mělo stačit jen to, když jste na Amazonu nakoupili zboží, a před zaplacením tovaru jste ponechali aktivní políčko se souhlasem na vyzkoušení služby Prime Video. Po uplynutí testovací lhůty následně mohl Amazon využít vaše uložené platební údaje, aby se z vás stal standardní platící klient videoslužby.
Právě tato praktika se komisi FTC nelíbí. Problematický je ještě fakt, že zrušení předplatného je dle komise zbytečně složité. Amazon totiž vytváří několik mezikroků, které zrušení předplatného zpomalují nebo komplikují.
Amazon mohl díky výše uvedeným praktikám získat teoreticky až miliony nových klientů pro svou streamingovou službu. Vedoucí představitelka komise FTC Lina M. Khan v tiskovém prohlášení označila tyto praktiky za manipulativní s tím, že poškozují spotřebitele.
I tento spor komise s Amazonem dokládá, že pro streamingové společnosti je klíčové především vykázání růstu klientské báze bez ohledu na to, zda je růst přirozený nebo do určité míry vynucený. Další podrobnosti o sporu můžete najít v oficiálním tiskovém prohlášení FTC v angličtině zde.
Komisi se nelíbí především fakt, že mnoho klientů bylo nevědomě vlákáno k tomu, aby se stali klienty Amazon Prime. Amazon podle komise používal manipulativní, nátlakové nebo klamavé praktiky, které byly zaneseny přímo do uživatelského rozhraní.