Agentura Atmedia potvrzuje trendy ohledně růstu placené televize
IPTV má z celkového pohledu největší potenciál, jelikož nabízí zajímavé interaktivní funkce, především vzdálené nahrávání pořadů a několikadenní archiv všech odvysílaných pořadů. Navíc televizní programy jsou dostupné všude tam, kde je k dispozici vysokorychlostní internetové připojení. Jednotliví IPTV a OTT operátoři navíc speciálními akcemi lákají diváky, kteří doposud využívali standardní anténu. Platforma IPTV se tak může v budoucnu etablovat na hlavních televizorech v domácnosti, které budou vybaveny chytrými aplikacemi.
Z porovnání dat za roky 2015 a 2019 vyplývá, že satelitní televize je jako distribuční platforma stále nejpopulárnější. Roste však využití příjmu vysílání přes technologii IPTV. Za uvedené roky vzrostlo využití této technologie ze 3 na 10 procent. U diváků roste také zájem o tematické stanice, nárůst sledovanosti hlásí především stanice filmové a dokumentární. Právě tyto stanice najdou diváci u placených operátorů pay-tv. Informuje o tom společnost Atmedia v tiskové zprávě.
Satelitní televizi využívá 21 procent domácností, kabelovou televizi má 16 procent. Podíl IPTV je prozatím na 10 procentech, v dlouhodobém horizontu však může získat velkou část platících diváků od jiných platforem.
Satelit je stále hlavním způsobem příjmu placené televize
I přes růst IPTV v posledních letech zůstává satelitní příjem prozatím hlavním způsobem, jak se k Čechům placený TV obsah dostává. Satelitní televizi využívá až 21 procent domácností, kabelovou televizi má 16 procent. Je nesporné, že IPTV v dlouhodobém horizontu by měla v podílu předčit obě tyto platformy, k čemuž by měl přispět i rozvoj streamovaného vysílání v rámci nových mobilních sítí 5G. Díky tomu budou moci diváci bez problémů sledovat IPTV platformy. Mobilní operátoři už dnes nabízí balíčky videostreamingu, které umožňují sledovat placenou televizi od různých poskytovatelů i bez počítání dat.
Vedle IPTV narůstá také obliba tematických stanic dostupných právě i u placených operátorů. Zájem o ně roste každým rokem, jak může potvrdit Atmedia, která na českém televizním trhu obchodně zastupuje 30 tematických televizních stanic. Většinu z nich nabízí pouze operátoři placené televize. „Rok 2019 potvrdil zvyšující se zájem o tematické televizní stanice. Atmedia zvýšila meziročně svůj podíl na sledovanosti o 37 procent, což bylo dáno jak rozšířením portfolia zastupovaných televizních stanic, tak nárůstem sledovanosti tematických TV kanálů. Tematické stanice z našeho portfolia jsou velmi oblíbené, některou z nich si měsíčně pustí celkem 6 milionů diváků. Podíl na sledovanosti těchto stanic je 4,23 procent,“ říká Pavel Müller, Head of Research & Marketing Department společnosti Atmedia.
Češi si oblíbili stanice věnující se konkrétnímu žánru a tématu, ať už se jedná o filmy a seriály, dokumenty, sport, life-style a zábavné pořady nebo pořady pro děti. Nejrychleji rostoucím segmentem jsou v případě tematických kanálů placené filmové TV stanice. „Filmové televizní stanice s kvalitní programovou nabídkou osloví měsíčně přibližně 2 miliony diváků. Jejich rostoucí obliby si nelze nevšimnout. Některé filmové stanice z portfolia Atmedia zvýšily meziročně svůj podíl na sledovanosti až dvojnásobně. Velmi dobře se daří především kanálům, které nabízejí vedle jiných také populární filmy československé tvorby. Ty jsou u Čechů velmi oblíbené,“ komentuje Pavel Müller. Mezi vyhledávané placené filmové televizní stanice se řadí například AMC, CS Film, FilmBox, Film+ nebo JOJ Cinema.
Rok 2019 potvrdil zvyšující se zájem o tematické televizní stanice. Atmedia zvýšila meziročně svůj podíl na sledovanosti o 37 procent, což bylo dáno jak rozšířením portfolia zastupovaných televizních stanic, tak nárůstem sledovanosti tematických TV kanálů.
Lákají nejen filmové ale i dokumentární programy
Dalším segmentem, u kterého je patrný kontinuální růst zájmu a popularity, je segment dokumentárních televizních stanic. Televizní stanice jako National Geographic, Spektrum, CS History nebo CS Mystery podle Pavla Müllera zvýšily meziročně svůj podíl na sledovanosti i o jednu třetinu. Čeští diváci na těchto tematických stanicích často vyhledávají dokumenty věnující se tématu nacistického Německa, oblíbené jsou také válečné dokumenty.
Navzdory tomu, že obliba placení televize v České republice stoupá, je potřeba připomenout, že většinový podíl v českých domácnostech má stále terestrická televize. Tento trend potvrzuje i společnost Atmedia, která odhadla podíl digitální terestrické televize na úrovni 53 procent.
Poměrem domácností, které si za vysílání platí a které přijímají pozemní vysílání je Česká republika specifická a výrazně se odlišuje od zahraničí. Placená televize je totiž v řadě evropských zemích dominatním přístupem k TV obsahu. Na Slovensku má například kabelovou, satelitní nebo IPTV dohromady 91 procent domácností, v Rakousku 95 procent a v Německu je takových domácností dokonce 97 procent. České republice se z okolních států blíží jen Polsko, pozemní vysílání zde přijímá 37 procent domácností.
Zpracováno podle tiskové zprávy společnosti Atmedia, některé části článku jsou autorským vkladem TVKOMPAS.cz.
Psali jsme: Pay-tv operátoři přichází s levnými nabídkami pro diváky na anténě