Společná streamingová platforma veřejnoprávních a komerčních televizí zní zajímavě, ale není zárukou úspěchu
Společná placená služba kombinující obsah veřejnoprávní televize a nejsilnějších soukromých televizí by mohla být zajímavou konkurencí vůči nadnárodním streamingovým gigantům. Příklad obdobné platformy Salto působící na francouzském trhu však ukazuje, že jen silný lokální obsah vám úspěch nezaručí.
Už několik let se v mnoha různých zemích vede poměrně široká debata o tom, jak efektivně čelit konkurenci nadnárodních streamingových gigantů typu Netflix nebo Disney+. Jednou z nejčastějších odpovědí nejen mediálních odborníků je snaha o vytvoření společné domácí společné streamingové platformy, která by měla kombinovat nejlepší obsah a původní tvorbu z veřejnoprávní televize a největších komerčních televizí. V podstatě by mohlo jít o veřejno-soukromé partnerství s cílem nabídnout domácím divákům ten nejlepší lokální obsah za přijatelnou cenu, která bude konkurovat právě zmíněným nadnárodním gigantům.Když o podobném projektu mluvíme v českých podmínkách, většinou myslíme na kombinaci obsahu České televize, TV Nova a TV Prima. Prozatím každá z těchto tří skupin má svou vlastní platformu, a nic nenasvědčuje tomu, že by se obsah měl v budoucnu jakkoliv kombinovat. Je celkem pochopitelné, že každá významná televizní skupina si chce svůj obsah nabízet a obchodovat primárně sama. Vzhledem k tomu, že i vydavatelé tištěných periodik jdou v on-line světě každý svou vlastní cestou zpoplatnění obsahu, nelze očekávat, že by se televizní společnosti zachovaly jinak.
Svět streamingu: Proč jsou seriály na streamingových platformách atraktivnější než v televizi?
Společná streamingová platforma za jeden relativně malý poplatek by jistě potěšila statisíce českých platících diváků, ovšem pro televizní společnosti by to mohl být poměrně velký risk, jak ukazuje nejnovější příklad obdobné platformy z Francie.
Tamní streamingová služba SALTO kombinuje obsah veřejnoprávní společnosti France Télévisions a komerčních skupin TF1 a M6. Jenomže tato platforma na francouzském trhu oslovuje pouze 1 milion přeplatitelů, což netěší ani jednoho ze tří provozních partnerů. Jeden milion platících domácností je sice na první pohled slušné číslo, ovšem jen samotný Netflix má ve Francii 10krát tolik abonentů. A v tomto kontextu není milion předplatitelů Salta vůbec zajímavou hodnotou pro tři provozovatele.
I proto se nyní píše o tom, že Salto možná ještě letos skončí. Na konci listopadu se totiž uskuteční klíčové jednání zástupců všech tří skupin o další budoucnosti této platformy.
Případný neúspěch této platformy může mít samozřejmě vliv i na další trhy. Manažeři různých televizních skupin totiž velmi podrobně sledují osudy lokálních streamingových platforem, a podle toho přizpůsobují své obchodní plány. Platforma Salto po dvou letech provozu ukázala, že ani silný lokální obsah nemusí být dostatečnou konkurencí pro nadnárodní giganty. Lidé totiž přirozeně upřednostňují velmi známé globální značky, které jim dodávají pocit exkluzivity.
Další původní analýzy a komentáře vám nabízíme ve zvláštní sekci Svět streamingu.