Evropský divák má větší nadšení pro placenou televizi než ten americký
Pokud se podíváme na rozvoj interaktivních televizních služeb v Americe a v Evropě, zjistíme několik zajímavých rozdílů. Na konferenci HbbTV Symposium 2022 v Praze o nich mluvila Mary Ann Halford z ECTV Initiative, evropský pohled nabídl Klaus Merkel z veřejnoprávní televize rbb.
Dvoudenní HbbTV Symposium 2022 přineslo několik zajímavých prezentací. Ty dvě subjektivně nejzajímavější přišly až na konci druhého dne konference, kdy se ve dvou prezentacích setkal americký a evropský pohled na problematiku. Ten americký zprostředkovala paní Mary Ann Halford zastupující ECTV Initiative a skupinu Altman Solon, která představila vývoj v oblasti připojených televizí /k internetu/ na americkém trhu, a srovnala trendy v USA s Evropou. Hned za ní následovala prezentace HbbTV Beyond Broadcast od pana Klause Merkela z německé veřejnoprávní skupiny ARD/rbb.Paní Halford poukázala zejména na fakt, že rozvoj CTV, tedy propojení televize s internetem, a rovněž výrazný rozvoj virtuálních TV služeb na obrazovkách chytrých televizí, jde na americkém trhu mnohem rychlejším tempem než v Evropě. Z tohoto pohledu se zdá, že evropští diváci mají jiný pohled na konzumaci televizního obsahu než diváci v Americe. A projevuje se to zejména v ochote setrvat u placené televize, která je na evropském kontinentu vyšší než v USA.
Paradoxně, tyto rozdíly nejvíce pramění z toho, že v Americe televize působí na úplně jiných základech než v řadě evropských zemí. Americký trh má velmi silnou pozici různorodých volně dostupných programů, od skutečně plnoformátových celoplošných komerčních sítí, cez velmi silné regionální televizní společnosti. Zároveň je však v této zemi stále ještě velmi vysoká popularita placených televizních služeb, především kabelové a satelitní televize, a samozřejmě placených IPTV a OTT platforem.
Mary Ann Halford ve své prezentaci však poukázala na to, že cena za placenou televizi je v Americe několikanásobně vyšší než v těch nejvyspělejších evropských zemích. Američtí diváci platí za televizní programy tak vysokou cenu, že ta by pro většinu Evropy nebyla vůbec atraktivní.
„V Americe máme stále rostoucí skupinu těch, kdo od placené televize odcházejí pro její vysokou cenu (cord-cutters), a rovněž těch, kdo vůbec nemají zájem o placenou televizi (cord-nevers),“ uvedla paní Halford.
Zejména tento fakt výrazně přispívá k tomu, že se v zemi rychleji rozvíjí služby CTV, a lze díky tomu výrazně využít potenciál, který nabízí chytré televize. V podstatě platí, že čím vyšší je obliba volného vysílání, tím výrazněji může divák využít různé aplikace ve své chytré televizi. Paní Halford v této souvislosti zmínila výrazně rychlejší rozvoj neplacených televizních služeb přes internet, tzv. FAST Channels, které jsou velmi populární na americkém trhu. O tomto fenoménu jsme podrobně psali zde.
Doporučujeme: Co jsou to FAST kanály a jak fungují? Mohou být záchranou tradiční televize v streamingové éře?
To samé platí o využití HbbTV služeb. Tyto služby lze vnímat jako nadstavbu tradičního televizního vysílání, protože umožňuje každé televizi servírovat svým divákům své vlastní aplikace a obsahové nadstavby.
Diváci v evropských zemích projevují nižší zájem o HbbTV a příbuzné platformy právě z toho důvodu, že výrazně více holdují placené televizi. Zároveň IPTV provideři podle Mary Ann Halford stěžují implementaci některých prvků, protože každý operátor má trochu jinou představu o tom, jak by věci mohly fungovat. Proto se CTV výrazně lépe prosazuje u neplacených platforem.
K podobným závěrům přišel i Klaus Merkel z německé veřejnoprávní televize rbb, která je součástí ARD. Ten tvrdí, že platforma HbbTV se již od svých počátků v roce 2009 vyvíjela pro propojení s živou lineární televizí. Tehdy ještě nebyli na trhu IPTV operátoři v takovém měřítku jako dnes.
Německá rbb však chce výrazně vytěžit z potenciálu, který se nabízí v případě chytrých televizorů připojených k internetu. Proto kromě tradičního červeného tlačítka využívá i žluté tlačítko, které diváka okamžitě přepne do režimu zpětného zhlédnutí již odvysílaného obsahu. Díky tomu se divák nemusí proklikávat přes úvodní obrazovky a menu, a může mít větší motivaci k využití HbbTV funkcí.
Pan Merkel zdůraznil, že chytré televize jsou novým standardem televizního příjmu. „Musíme pozorně vnímat potenciál, který nám HbbTV přináší. Může fungovat nejen v prostředí standardního televizního příjmu (tzv. Broadcast TV), ale rovněž s operátory různých IPTV platforem. Zmíněný potenciál je potřeba naplno využít,“ uzavřel Klaus Merkel z rbb.
Mary Ann Halford ve své prezentaci poukázala na fakt, že cena za placenou televizi je v Americe několikanásobně vyšší než v těch nejvyspělejších evropských zemích.Američtí diváci platí za televizní programy tak vysokou cenu, že ta by pro většinu Evropy nebyla vůbec atraktivní.