Odborníci se neshodnou, zda je lineární televize mrtvá nebo zda má před sebou zářnou budoucnost
Žijeme ve světě neomezených informací a názorových bublin, o čemž svědčí i fakt, že různé odborné výzkumy nebo studie si někdy vzájemně protiřečí. Týká se to i budoucnosti tradiční lineární televize v konkurenci streamingových služeb.
Párkrát jsem od amerických komentátorů slyšel bonmot, že v dnešním světě si už můžete jakýkoliv názor nebo představu jednoduše potvrdit vědeckou studií. Stačí najít tu správnou, která vám „bude vyhovovat“. Paradoxně, tento stav se týká i budoucnosti tradiční lineární televize. Zatímco jedna část odborníků jí předpovídá ještě zářnou budoucnost, jiní ji považují fakticky za mrtvou. Žezlo mají v nejbližších letech převzít streamingové služby. Podobná prognóza se sice objevuje už přinejmenším 6 let, v praxi se však zatím nepotvrzuje.Pokud srovnáme roční příjmy tradičních televizních společností a globálních streamingových platforem, zjistíme, že televize mají přibližně 4x víc prostředků než streamingové firmy. Navzdory tomu však nadpoloviční část investic do původní dramatické tvorby směřuje právě do streamingu, a nikoliv do televize. Tvrdí to výzkumná společnost MoffettNathanson, která na základě těchto dat předpokládá, že lineární televize mele z posledního.
Výrazně vyšší investice do streamingu se projevují tak, že v placených videotékách najdete tu nejpopulárnější novou tvorbu, kterou lze označit za prémiovou. V běžné televizi můžete sledovat „dramata druhé kategorie“ (second tier drama), případně scripted reality shows, zpravodajství a „trochu sportu“. To je podle výzkumníků dostatečný důvod k tomu, aby diváci opouštěli tradiční televizní příjem a soustředili se výhradně na streamovaná díla na vyžádání.
Další část odborníků však s těmito závěry nesouhlasí a naopak předpovídá tradiční lineární televizi ještě dlouhou budoucnost. Právě budoucnost lineární televize byla ústředním tématem konference Innovation Day, kterou minulý týden pořádaly České Radiokomunikace. A zástupci operátora společně se zástupcemi České televize a TV Prima se shodli, že tradiční televizi se daří, a není důvod malovat čerty na zeď. S ohledem na současnou ekonomickou situaci se přítomní odborníci právem domnívají, že diváci se budou k lineárním programům postupně vracet, mimo jiné i proto, že jsou zdarma.
Na velkých světových trzích je přitom ještě jeden fenomén, který si v posledních letech získal obrovskou popularitu. Tím je tradiční bezplatná televize šířená přes internet. Podobné služby se nazývají FAST Channels a zažívají skutečně obrovský rozmach díky tomu, že diváci je mohou sledovat kdekoliv v dosahu vysokorychlostního internetu nebo mobilních dat, a nemusí se nikam registrovat. Podrobně jsme o FAST kanálech psali v samostatném textu.
Doporučená související analýza: Co jsou to FAST kanály a jak fungují? Mohou být záchranou tradiční televize v streamingové éře?