Popularita tradiční televize neklesá ani po výrazném rozmachu nelineárních TV služeb. Právě naopak, ukazuje se, že svět tradiční televize může velmi dobře koexistovat i s obsahem na vyžádání. Právě proto si každá významná televizní společnost zřizuje svou vlastní streamingovou platformu.
Trendem dnešní doby je být neustále on-line. To se týká nejen sociálních sítí a běžné elektronické komunikace, ale i sledování televize. Původní role televize coby jednosměrného média se v posledních pěti až deseti letech výrazně proměnila, a dnes je televizní obsah distribuován k divákovi mnoha různými cestami. Svět streamingu umožnil divákům svobodu volby, co a kdy chtějí sledovat. Díky tomu má dnes každý v kapse své domácí kino, které může navštívit kdykoliv – stačí zvolit libovolný obsah v chytré televizi, v počítači nebo v mobilu.
Dosavadní model televizního obsahu na vyžádání ovšem předpokládal, že divák chce být svým vlastním programovým dramaturgem. Chce přímo rozhodovat o tom, co kdy bude sledovat, a nemá se proč vracet k tradiční lineární televizi, kde je program nalajnovaný předem. Ovšem tento přístup se v praxi ukazuje jako příliš futuristický. Popularita tradiční televize neklesá ani po výrazném rozmachu nelineárních TV služeb. Právě naopak, ukazuje se, že svět tradiční televize může velmi dobře koexisotvat i s obsahem na vyžádání. Právě proto si každá významná televizní společnost zřizuje svou vlastní streamingovou platformu.
Do toho všeho se ještě etablují volně dostupné „FAST kanály“ šířené přes internet, jejichž popularita strmě roste zejména u lidí, kteří byli kdysi aktivními konzumenty placeného televizního obsahu. V posledních 10 letech se totiž zejména v USA výrazně rozšířila praxe zvaná „cord cutting“, tedy přechod od tradiční kabelové placené televize k výrazně levnějším online službám. Toto chování znamenalo, že klienti satelitních a kabelových pay-tv operátorů rušili své smlouvy, a vžil se pro to výraz cord cutting.
Migrace klientů placené televize k streamingovým službám byla tehdy pochopitelná. Internetové streamingové platformy zejména v letech 2010-2015 nabízeli velmi široké portfolio zajímavého obsahu za zlomek ceny ve srovnání s tím, kolik tehdy účtovali tradiční kabelovoví a satelitní operátoři, zejména v USA. Tak se stalo, že mnozí cord cutters přešli k Netflixu nebo k IPTV službám, které byly levnější.
Ani tato rovnice však už tak moc neplatí, jelikož i cena streamingových služeb postupně roste. Zdaleka přitom nejde o to, o kolik zdraží třeba Netflix. Konkurenční boj nemá za cíl výrazně zvyšovat cenu jednotlivých streamingových platforem. Konkurenti naopak chtějí, aby si jednotliví uživatelé platili několik služeb současně. Ideálně dlouhodobě.
FAST platformy se vyznačují tím, že nabízí několik desítek speciálně vytvořených televizních kanálů, které vysílají lineárně. Tento způsob příjmu se velmi podobá klasickému televiznímu vysílání. Zásadní rozdíl je ovšem v tom, že reklamní bloky mají oproti tradičním komerčním televizím jen čtvrtinovou nebo poloviční délku.
Spořiví diváci mají díky FAST kanálům k dispozici obrovské množství obsahu úplně zdarma. Legálně.
Někdejší cord cutters se tak ocitají v situaci, kdy odešli od tradiční placené televize s cílem ušetřit díky levnějšímu streamovanému obsahu. Nyní však musí kvůli streamovanému obsahu vynaložit srovnatelné prostředky, pokud chtějí mít k dispozici vše, na co jsou z posledních let zvyklí.
A tak se nyní opakuje přesně to, co se kdysi dělo u komunity diváků placené televize. Někdejší cord cutters jdou znovu „uříznout kabel“, ovšem tentokrát ruší předplatné streamingových služeb, a začínají upřednostňovat streamingový obsah dostupný zdarma.
Toto chování ve svém důsledku vedlo ke zrodu nové éry streamovaného obsahu, který se označuje pojmem „FAST Channels“. Pojem FAST je zkratkou pro „Free ad-supported streaming television“, což ve volném překladu znamená „streamované televizní kanály zdarma podporované reklamou“.
FAST platformy se vyznačují tím, že nabízí několik desítek speciálně vytvořených televizních kanálů, které vysílají lineárně. Každý divák tedy vidí ve stejnou dobu identický obsah, a nemůže si vybrat, co bude sledovat. Tedy může, ale jen tím, že přepne na jiný kanál. Tento způsob sledování obsahu se velmi podobá klasickému televiznímu vysílání. Zásadní rozdíl je ovšem v tom, že reklamní bloky mají oproti tradičním komerčním televizím jen čtvrtinovou nebo poloviční délku, kvalita obsahu je však srovnatelná.
Druhým výrazným rozdílem je fakt, že FAST kanály nabízejí většinou archivní obsah, který už nemá pro současné komerční televize dostatečný potenciál. Komerční televize totiž za účelem přilákání publika potřebují neustále produkovat a uvádět premiérový obsah. Divák na internetu si však vystačí i s několik let starými filmy nebo seriály, pokud je dostane v odpovídající kvalitě a formě.
I když FAST platformy fungují jen díky příjmům z reklamy, s objemem reklamy to nechtějí přehánět. Potřebují totiž udržet pozornost diváka, kterému objem reklamy v tradičních komerčních televizích nevyhovuje.
Divák si nemusí aktivně předem vybírat. Stačí mu, když může přepínat…
Možná se teď ptáte sami sebe, jak jinak lze divákovi naservírovat archivní obsah, aby jej to motivovalo ke sledování? Odpověď je až překvapivě jednoduchá. Stačí mu servírovat maratony oblíbených titulů, které si může pustit kdy chce, ale bez toho, aby předem věděl, co ho přesně čeká. Jinými slovy, průměrný divák chce u televize relaxovat, nemá potřebu se neustále zatěžovat tím, aby aktivně hledal obsah, který ho zajímá. Místo toho může hledat zajímavý obsah tím, že bude přepínat mezi jednotlivými stanicemi, pokud bude mít k dispozici několik různých kanáků s podobným obsahem.
Tím se dostáváme k velmi zajímavému střetu tradiční lineární televize s videem na vyžádání. FAST platformy totiž nenabízí tradiční videotéku na vyžádání v pravém slova smyslu. Místo toho nabízí exkluzivně brandované televizní programy, kde najdete obsah právě v „maratonové formě“.
Pokud jste tedy příznivci amerického seriálu CSI, nebo máte rádi Beverly Hills nebo Melrose Place, můžete je sledovat kdykoliv na specializovaných kanálech. Tam to ale nekončí. V nabídce různých FAST poskytovatelů je už více než stovka kanálů kombinující i velmi atraktivní filmy, seriály, dokumentární pořady nebo různé žánrové hudební programy. Případně obsah seřazený podle jednotlivých dekád. Vše doplněno zpravodajstvím a sportem, i když přímé sportovní přenosy zdarma jsou dostupné většinou prostřednictvím jiných platforem.
Nejznámějším reprezentantem FAST Channels je americká služba Pluto TV, která je zároveň jednou z nejstarších služeb tohoto druhu na americkém trhu. Tato značka dnes patří skupině Paramount, která ji využívá ke zhodnocení archivního obsahu všech kanálů a společností, které má ve svém portfoliu. A jako bonus lze na Pluto kanálech propagovat exkluzivní obsah streamingové platformy Paramount+, která může tímto způsobem oslovit ještě mnohem širší publikum.
Svět streamingu: Má Netflix šanci uspět, když bude vysílat reklamu? Rozhodne výše úspory
V čem jsou FAST kanály jiné než tradiční komerční televize?
Model fungování FAST platforem je ve své podstatě velmi jednoduchý. Základem je odlišit se od jiných volně dostupných platforem, které diváka obtěžují nutnou registrací nebo vkládanou reklamou. FAST platformy obvykle nepožadují od diváků žádnou registraci, ani osobní nebo platební údaje. Sledovat obsah můžete prakticky okamžitě přes počítač, telefon nebo v aplikaci chytré televize. To je velmi vítaná změna proti politice tradičních streamingových platforem.
I když FAST platformy fungují jen díky příjmům z reklamy, s objemem reklamy to nechtějí přehánět. Potřebují totiž udržet pozornost diváka, kterému objem reklamy v tradičních komerčních televizích nevyhovuje. Proto FAST platformy obvykle vysílají jen několik málo minut reklam v hodině, obvykle kolem 3-6 minut, a v této časové dotaci jsou započteny i všechny upoutávky. Pro srovnání, klasické komerční televize v USA zařazují zhruba 16 minut reklamních a upoutávkových bloků v jedné hodině. U evropských televizí se divák může setkat i s objemem kolem 20 minut vzhledem k tomu, že i upoutávky vnímá divák jako reklamu.
FAST platformy tedy šetří divákovi čas a nezatěžují příliš jeho peněženku, proto jsou vítaným doplňkem klasického televizního příjmu. Pro mnoho diváků nemusí být jejich obsah příliš atraktivní, ovšem stoupající počet těchto služeb na globálním trhu naznačuje, že popularita FAST kanálů výrazně roste.
Vzhledem k výše uvedenému můžeme na otázku z titulku odpovědět kladně. FAST kanály skutečně mohou být záchranou tradiční lineární televize v éře online streamingu. A zároveň mohou – stejně jako placený streaming – fungovat jako další z mnoha alternativ k tradičním televizním programům.
Pojem FAST je zkratkou pro „free ad-supported streaming television“, což ve volném překladu znamená „streamované televizní kanály zdarma podporované reklamou“.
Podívejte se i na další zajímavé analýzy ve specializované sekci Svět streamingu.