Přetáčení reklam na kanálech Primy bude omezeno už za necelý měsíc. Jsou operátoři připraveni?
Momentálně stále platí, že každý IPTV operátor si technické řešení zajistí samostatně, trh tedy nebude mít prozatím jednotné řešení. Jednotliví operátoři se k požadavkům Primy i v tomto období staví různě, a v tuto chvíli ještě nelze spolehlivě předvídat, v jaké podobě budou moci diváci přetáčet obsah na programech skupiny Prima od 1. června.
Hospodářské noviny v minulém týdnu přinesly text i se stanovisky zástupců některých pay-tv platforem, z nichž vyplývá, že menší i větší operátoři i nadále mají problém s nejednoznačností nebo neúplností některých požadavků ze strany skupiny FTV Prima.
„Opakované změny požadavků a neochota hledat společné řešení pro různé platformy zkomplikují život hlavně divákům, jejichž sledovací čas se snaží FTV Prima jen zpeněžit,“ uvedl například mluvčí operátora Vodafone Ondřej Luštinec.
V kritickém duchu se vyjádřili i zástupci operátorů Telly a T-Mobile, kterým překáží zejména chybějící ucelené podklady. Pro podrobnější informace a konkrétní vyjádření operátorů vám doporučujeme článek na webu HN.cz pod titulkem Nepřetáčej! Prima spouští kampaň k zákazu přeskakování reklam. Operátoři tvrdí, že pro omezení nedostali podklady.
Praktické ukázky možného technického řešení předvedli zástupci TV Prima novinářům na tiskové konferenci minulý týden v rámci zahájení kampaně #Nepřetáčej, o níž jsme psali zde. Z těchto ukázek bylo zjevné, že minimálně někteří už mají hotové určité řešení, které mohou nasadit. Součástí tohoto řešení je možnost přeskočit sledovaný reklamní blok zhruba po dvou a půl až třech minutách nebo možnost on-line zaplacení neomezeného přetáčení reklam po dobu jednoho měsíce.
Zatím však nebylo jasné, jaká bude výsledná podoba u dalších společností, kterých je na trhu několik desítek. A podle informací z trhu se zdá, že někteří pay-tv operátoři budou mít problém stihnout implementovat novou funkcionalitu do 1. června. Pokud některý z operátorů skutečně nestihne zavést do praxe konkrétní požadavky Primy, bude muset zřejmě úplně zablokovat možnost přetáčení obsahu na jejich programech.
Ještě v únoru se přitom zástupci významných operátorů shodli na nutnosti hledat jednotné technické řešení v součinnosti s komerčními televizemi. K hledání společného řešení se vstřícně stavěla i komerční jednička TV Nova, která sice omezení přetáčení reklam v tuto chvíli nepožaduje, možnou standardizaci podobného řešení by však uvítala.
„Zástupci TV a operátorů by měli vytvořit nějaké základní parametry, na čem se chceme domlouvat – zda na technické, nebo produktové standardizaci – a tyto bychom zkonzultovali s ÚOHS a vysvětlili bychom, že bez nalezení industriálního standardu vznikne řada řešení, která poškodí průmysl a zákazníky,“ řekl tehdy Štěpán Peichl, ředitel právní sekce TV Nova, na společném setkání na půdě Hospodářské komory ČR.
Omezení přetáčení reklam na kanálech Primy mělo původně platit už od 1. března. Po sporu s operátorem O2 TV však Prima poskytla všem operátorům odklad a řešení požaduje definitivně od 1. června. Zástupci některých operátorů už tehdy na kulatém stole na půdě Hospodářské komory ČR upozorňovali, že tříměsíční odklad nemusí být dostatečný a řada firem bude při implementaci i nadále pod časovým tlakem. Navíc, toto tříměsíční okno nemuselo stačit ani k nalezení společného řešení pro celý trh. Například ve Švýcarsku se tamní pay-tv operátoři tímto problémem společně zabývali více než rok a samotná specifikace měla přes 40 stran.
Vývoj situace budeme i nadále sledovat v následujících týdnech.
Důležité články k tématu: