Omezení přetáčení reklam se bude u jednotlivých operátorů lišit. Jak může v praxi vypadat?
Zástupci televize Prima předvedli novinářům, jak by mohlo v praxi vypadat omezení přetáčení reklam v IPTV a OTT službách, tedy v platformách placené televize přes internet. Omezení přetáčení reklam se dotkne všech kanálů této televizní skupiny s účinností od 1. června 2022. Technické řešení bude u jednotlivých operátorů rozdílné. Ve středu jsme se mohli seznámit se vzorovým provedením, jenž vyvíjí některé společnosti. Finální řešení si však realizuje každý účastník trhu zvlášť.
Stále platí, že jednotliví operátoři mají na výběr jedno ze tří řešení podle specifických technických možností. V prvním případě bude divák ve zpětném zhlédnutí i nadále sledovat nezměněný původní program televize včetně reklamy. Podle požadavků Primy však bude muset zhlédnout minimálně 3 minuty z každého reklamního bloku, zbytek bude moct přetočit.
Druhé řešení se liší tím, že televizní reklama bude nahrazena vloženou on-line reklamou, přičemž výsledné brejky budou mírně kratší. Třetí řešení umožňuje úplné přeskočení všech reklam bez omezení, v tomto případě však půjde o příplatkovou možnost a bude na uvážení každého operátora, v jaké formě a za jakých cenových podmínek tuto funkci nabídne svým divákům. Pokud by některý z operátorů nedokázal implementovat ani jednu ze zmíněných možností, bude muset veškeré přetáčení reklam v programech FTV Prima úplně zakázat.
Oproti původním předpokladům však Prima zavedla několik změn, které divácký zážitek přece jen mírně vylepší. Motivem bylo, aby internetový divák zvyklý přetáčet reklamy, nebyl z výsledného omezení „otráven“, a aby měl i nadále motivaci sledovat pořady na kanálech FTV Prma.
Na začátku zpětného zhlédnutí každého pořadu tak bude mít divák k dispozici 60sekundové okno, kdy se může v záznamu libovolně pohybovat (tzv. „grace period“). Díky tomu se může posunout v záznamu klidně až do druhé poloviny pořadu nebo až na konec, aniž by mu systém hned vnutil nepřeskočitelnou reklamu.
Samotné omezené přetáčení se aktivuje až po zmíněných 60 sekundách, a pokud divák poté vyvine snahu o posun záznamu, bude muset zhlédnout poslední reklamní blok před místem, kam se má záznam posunout. Přetáčení upoutávek nebude nijak omezeno. Divák tedy nemusí po skončení reklamních bloků věnovat další čas selfpromu televizní společnosti.
Zároveň by měl mít každý uživatel předem vyznačené reklamní bloky odlišené jinou barvou. Díky tomu bude vědět, do jakého bodu může přetočit vysílání bez omezení, a kde už bude vyžadováno zhlédnutí reklamy.
Poslední důležitou vlastností je rozlišení zpětného zhlédnutí a sledování pořadu od začátku. V pořadech, které už byly kompletně odvysílány, se budou uplatňovat funkcionality a omezení zmíněná výše. Pokud by však divák chtěl od začátku sledovat pořad, který ještě běží, bude muset zároveň zhlédnout i všechny reklamy. Divákovi se za těchto okolností časově víc vyplatí sledovat pořady, které už proběhly.
Konkrétní provedení se však bude u jednotlivých operátorů lišit, proto není možné v této době přesně ukázat, jak se budou chovat jednotlivé televizní aplikace. Zástupci Primy sice ukázali některá chystaná řešení, na konkrétní provedení u vašeho operátora si však budete muset počkat minimálně do 1. června.
Právě do tohoto data platí současný stav, že divák může v rámci zpětného zhlédnutí přeskakovat reklamy bez omezení. Zástupci Primy však na tiskové konferenci zdůraznili, že 1. červen je z pohledu nasazení nové funkcionality finálním termínem, a přibližně v této době by měla kulminovat i nová edukativní kampaň, která vysvětluje divákům důvody, proč by reklamu neměli přetáčet.
Související článek: TV Prima představila kampaň #Nepřetáčej, podívejte se na spoty