Sledování videa online v Itálii výrazně vzrostlo díky fotbalovým přenosům na platformě DAZN
Pozice sportovní streamingové platformy DAZN je v tomto směru velmi komplikovaná na měření. DAZN totiž nedokáže uspokojit obrovskou poptávku po přenosech z nejvyšší fotbalové soutěže, a z technických i logistických důvodů musí tuto soutěž vysílat i v tradičních lineárních platformách.
Analytická společnost ComScore zveřejnila své modely chování diváků na italském trhu, podle nichž Italové online obsah ve výrazně vyšší míře než před 3 lety. Za posledních 36 měsíců vzrostla konzumace televizní zábavy online o 44 procent. Přirozeně největší zásah se týká mladších ročníků ve věku 18-24 let. Zároveň ale v této hodnotě není zahrnuta „konzumace“ fotbalových přenosů nejvyšší soutěže Serie A, která se vysílá exkluzivně na platformě DAZN. Pokud by došlo k zahrnutí této platformy, výsledná hodnota by byla mnohem vyšší.ComScore se však zaměřil na zábavu všeobecně, tedy na různé entertainment programové balíky a aplikace různých poskytovatelů. Přibližně třetinový růst zaznamenala platforma Mediaset Infinity, a dále veřejnoprávní aplikace RaiPlay, která rostla o 21 procent.
Pozice sportovní streamingové platformy DAZN je v tomto směru velmi komplikovaná na měření. DAZN totiž z objektivních důvodů nemůže uspokojit obrovskou poptávku po přenosech z nejvyšší fotbalové soutěže jen v online prostředí, jelikož naráží na limity dostupnosti internetu v některých oblastech Itálie. Z těchto důvodů musí Serii A vysílat i v tradičních lineárních platformách. Nejvyšší italská fotbalová soutěž se díky tomu objevuje i na satelitních programech pod značkou DAZN, a rovněž v placené terestrické televizi.
Přesná data o sledovanosti exkluzivního sportovního obsahu v jednotlivých platformách má jen provozovatel služby DAZN. Ten z konkurenčních důvodů neumožňuje jejich volnou dostupnost. Nelze tedy efektivně změřit, kolik lidí se přesně divá na sportovní přenosy mimo online prostředí, přes satelit a terestriku. DAZN sice svá data nechává auditovat třetí stranou, navzdory tomu jsou však rozdílné názory týkající se validity těchto dat.
Nedávno jsme na TVKOMPAS.cz psali o výrazně rozdílných hodnotách sledovanosti fotbalových přenosů, které vykazuje DAZN, a které rozporuje italský regulátor médií.
Italský regulátor AgCom už v září loňského roku zahájil proces ověření metodiky, kterou DAZN používá k vykazování sledovanosti svých sportovních přenosů. Podle prvotních výsledků analýzy je sledovanost ze strany DAZN údajně nadhodnocena o 50 až 60 procent.
Očividně se zde setkávají dva výrazně rozdílné přístupy k měření sledovanosti elektronických a online médií. Podrobněji o tom píšeme v článku DAZN nadhodnocuje sledovanost přenosů v Itálii až o 50 procent, míní regulátor.
Další informace: Sportovní streaming na vzestupu, tradiční placená televize je však pro milionářské soutěže stále klíčová