Placená televize v USA: I pro tamní diváky je důležitá nejen programová nabídka, ale i cena
V Americe se nezřídka stává, že za placenou televizi zaplatíte více než 100 dolarů měsíčně, přičemž v této sumě nemusí být zahrnuty prémiové filmové a seriálové stanice. Je tedy přirozené, že diváci se snaží hledat cesty, jak za příjem televize ušetřit.
Příjem volně dostupných televizních programů v nabídkách operátorů placené televize je i v tomto období poměrně široce diskutovaným tématem i na americkém trhu. Diskuze na toto téma se vedou dlouhodobě, což souvisí s tím, že zejména v okolí větších měst v USA je možné na běžnou anténu přijímat několik desítek volně dostupných televizních stanic. Ty většinou patří do celoplošných sítí, nebo jsou ovládány největšími mediálními společnostmi typu ViacomCBS – Paramount, NBC Universal – ComCast a dalšími. I na americkém trhu se tak setkávají dva obchodní modely, které mohou občas do sebe narazit. Tím je financování televizního programu příjmy z reklamy, a zároveň účtování poplatků za šíření těchto stejných programů v nabídkách pay-tv operátorů.Americký trh je však specifický zejména v tom, že cena za placenou kabelovou, satelitní nebo internetovou televizi je výrazně vyšší než ve většině evropských nebo jihoamerických zemí. V Americe se nezřídka stává, že za placenou televizi zaplatíte více než 100 dolarů měsíčně, přičemž v této sumě nemusí být zahrnuty prémiové filmové a seriálové stanice. Je tedy přirozené, že diváci se snaží hledat cesty, jak za příjem televize ušetřit, a od tradičních operátorů se přesouvají na internet, kde jsou k dispozici levnější programové balíčky nebo atraktivní streamingové platformy, které nevysílají reklamu.
Tomuto fenoménu se říká „cord cutting“, a představuje problém nejen pro tradiční pay-tv operátory, ale i pro televizní společnosti, které spoléhají právě na příjmy z poplatků od těchto operátorů. V internetových nabídkách totiž mnohdy nejsou k dispozici základní volně dostupné stanice, neboť je diváci nepožadují. Mohou si je přece naladit zdarma přes anténu. Internetovou televizi využívají na příjem těch placených stanic, které na anténě nenajdou. I díky tomu mohou americké OTT platformy nabízející televizní programy účtovat svým klientům nižší částky než tradiční kabeloví a satelitní operátoři, kteří šíří i základní programy.
Související článek: Přesun od kabelu na internet. Miliony lidí v USA přešli k on-line placené televizi
Další informace: Disney mění strategii, není připraven zavřít své lineární kanály kvůli Disney+
Americký trh se tak dostává do bodu, kdy případné vynechání některých volně dostupných stanic z nabídky nemusí nutně znamenat výrazný odliv klientů. Pro diváky je totiž důležitá i samotná cena, nejen programová nabídka.
Paradoxně, operátoři v on-line prostředí se dostávají pod cenový tlak nikoliv od tradičních pay-tv operátorů, ale zejména od streamingových služeb. Trh placeného streamingu se totiž rozrůstá, a vstupují do něj právě tradiční televizní společnosti. Ty díky streamingu mohou oslovit svého diváka přímo, a nepotřebují už mezičlánek v podobě kabelového nebo satelitního operátora. Provozovatelé televizních programů se tak stávají přímou konkurencí poskytovatelům placeného vysílání, což na trhu vytváří tlak.
Zatím je předčasné hodnotit, jak tento souboj dopadne. Lze jen předpokládat, že placený streaming bude postupně ubírat klienty tradičním operátorům. Ti budou nakonec nuceni snížit ceny, aby mohli konkurovat různým značkám v on-line prostoru. Výsledkem může být paradoxně stav, kdy divák bude ochoten vzdát se některých základních programů výměnou za to, aby měl v nabídce jiné exkluzivní stanice za nižší cenu.
Zároveň ale bude nutné, aby se pay-tv operátor divákovi přizpůsobil a nenutil ho odebírat velké programové balíčky se stanicemi, které nesleduje. Tradiční operátoři se tak budou muset soustředit na personalizaci, aby si diváci mohli sami zvolit skupiny TV programů, které skutečně sledují.
Pokud se operátorům podaří upravit vztahy s programmery, mohou si udržet své dlouhodobé klienty i v dalších letech. Místo toho, aby diváci definitivně „přestřihli drát“, budou usilovat o kombinovaný příjem volně dostupných stanic z antény, a k tomu si vyberou několik desítek placených programů přes kabel, satelit nebo IPTV a OTT služby.
Lze předpokládat, že placený streaming bude postupně ubírat klienty tradičním operátorům. Ti budou nakonec nuceni snížit ceny, aby mohli konkurovat různým značkám v on-line prostoru. Výsledkem může být paradoxně stav, kdy divák bude ochoten vzdát se některých základních programů výměnou za to, aby měl v nabídce jiné exkluzivní stanice za nižší cenu.