Hudební televize mají své místo i v éře streamingových platforem
Hudební program má pro televizní společnosti několik výhod. Na jedné straně je levný provoz, náklady jsou prakticky jen za správu a doplňování archivu, marketingové aktivity a poplatky autorským svazům. Hudební televize nepotřebuje moderovaný program, díky čemuž nemusí nutně investovat do studiové techniky a odpadají tak vysoké náklady na produkci.
I hudební televize však musí investovat alespoň do základního atraktivního vizuálu a kratších programových prvků, aby se odlišila od konkurence. Na straně příjmů je však výrazně omezena.
Program plný hudebních klipů sice může část peněz získat z reklamy nebo od poskytovatelů placené televize, ale naráží na velkou konkurenci v segmentu. Lokální poskytovatelé soutěží nejen o přízeň diváků, ale i operátorů. Jejich konkurencí jsou přitom nadnárodní hráči, především VIACOM, kteří mají daleko vyšší rozpočty, produkční možnosti a v neposlední řadě bohatý archiv původních pořadů.
Psali jsme: Volné programy v listopadu – freeSAT otevřel AXN, Skylink uvolnil NatGeo HD a Sport2 HD
Navíc, hudební televize v éře online platforem naráží na své limity. Příznivec hudby má díky internetu možnost poslechnout si jakoukoliv píseň nebo shlédnout preferovaný videoklip kdykoliv a libovolně často – nemusí čekat na svou oblíbenou píseň v televizi. Vybudování úspěšné značky hudební televize si navíc vyžaduje výrazné a dlouhodobé investice do marketingu. Jde o běh na dlouhou trať ale s nejistou návratností.
Krátkou úvahu o potenciálu hudebních televizí bych uzavřel myšlenkou, kterou mi kdysi řekl jistý nejmenovaný televizní odborník. „Všem skutečným i domnělým hudebním televizím přeji, aby jim jejich snaha a nadšení přinesly co nejmenší ztráty.“
Tento výrok zazněl ještě v době analogové, krátce před přechodem na digitální platformy. Tehdy ještě nikdo netušil, jakou roli v oblasti hudby sehrají online platformy a internet obecně. Na trhu úspěšně etablovalo ÓČKO a další mediální hráči pošilhávali po vlastních hudebních programech.
Vybrané hudební programy na českém trhu
- Populární hudba: Óčko, Óčko Star, Power TV, MTV Hits*, MTV Live*, VH1*
- Oldies: RETRO, VH1 Classic*
- Rock: REBEL, REBEL 2 Slušnej kanál, MTV Rocks*
- Pro starší ročníky: Šlágr, Šlágr 2, SENZI TV*
- Vážná hudba: C-Music*, Stingray iConcerts*
- Alternativní scéna: Óčko Expres
* Hudební programy označené hvězdičkou jsou k dispozici pouze u poskytovatelů placené televize. Ostatní programy vysílají volně prostřednictvím antény nebo satelitu a jsou v nabídkách většiny IPTV operátorů.